בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תעלול או ממתק - הגרסה היהודית

קהילות יהודיות ברחבי העולם אימצו את מנהג ליל כל הקדושים ומחלקות ממתקים בסוכות השונות

15תגובות

ייתכן שלא מדובר במנהג רוחני משמעותי כתקיעה בשופר, ניעור לולב או טבילת תפוח בדבש - אבל עבור הילדים היהודים בגולה, גולת הכותרת של חג הסוכות היא לא אחרת מאשר מנהג "דילוגי הסוכות". כפי שמרמז שמו, פירוש המנהג הוא סיור בין הסוכות השונות בעיר, שבהן ממתינים לילדים, אך גם למבוגרים, ממתקים ומאכלים שונים. בארה"ב, שם נחוג החג מעט לפני ליל כל הקדושים, הדילוגים הם פיצוי-מה לילדים היהודים שאינם מורשים להשתתף באירועי ה"תעלול או ממתק" המסורתיים.

מובן שעל המדלג לא רק לזלול, אלא גם להתפעל מקישוטי הסוכה ולנצל את ההזדמנות לברך על המזון ועל הלולב. ובקהילות האורתודוקסיות, שבהן לרוב המשפחות סוכה משל עצמן, מנהג הדילוג הוא גם הזדמנות מצוינת להשוות את הסוכה הביתית לאחרות.

חג סוכות הוא זמן נפלא לטייל בחוץ. מזג האוויר אינו חם מדי ועדיין אינו קר מדי. בדרך כלל מתבצעים הדילוגים לאחר התפילות בבית הכנסת והארוחה, ביומיים הראשונים של שבעת ימי החג. עם זאת, יש קהילות שבהן פותחים המדלגים במצווה כבר בערב החג וסועדים עם בעלי הסוכות, בכל סוכה מנה אחרת. לעתים בעלי הסוכה מארחים את המדלגים ובמקרים אחרים רק משאירים למדלגים מגשי אוכל על שולחן הסוכה ונחים בבית. אבל לכולם ברור שלא משנה איזה מרחק יגמעו בדילוגים בין הסוכות, לעולם לא יצליחו לשרוף ולו קמצוץ מהקלוריות שצרכו.

אף שלא ידוע מקור "דילוגי הסוכות", נראה שהמנהג פופולרי בייחוד בקרב הקהילות היהודיות בארה"ב, אנגליה ודרום אפריקה. בשנים האחרונות העלו רבים את המסורת המדוברת לישראל. אם עד כה הכירו רק מעטים בארץ את המנהג, ניתן לומר בבטחה כי הוא מתחיל להצמיח שורשים, בעיקר בערים שבהן קיימות מובלעות אנגלו-סקסיות גדולות.

"הרעיון מגיע מהמנהג להזמין אורחים לסוכה וזו דרך נהדרת להביא אותם", מסביר אנטוני רייך, יליד דרום אפריקה שעלה לארץ ומעורב בשנים האחרונות בארגון הדילוגים בין חברי קהילתו, שבטי ישראל, ברעננה. בבית שמש המנהג קיים כבר 15 שנים וצובר תאוצה. "בשנים הראשונות 40-30 ילדים השתתפו בדילוגים, היום משתתפים כבר קרוב ל-200", סיפר ג'ף מור שעלה מארה"ב וייבא את המנהג לעיר. בקהילות מסוימות בארץ נעשה ניסיון להוסיף על מנהג הזלילה תוכן נוסף. "זה יכול להיות חידון, שירה בציבור או השמעת דברי תורה", אמרה הדסה פורטינקי, ממארגנות הפעילות בקהילת אוהל ארי שברעננה, "אבל בסך הכל יש המון ממתקים, סוכריות גומי ועוגות לילדים".

בירושלים, על אף הקהילה האנגלוסקסית הגדולה, לא הפכו הדילוגים למנהג נפוץ. לדברי נשיא בית הכנסת הגדול בעיר, אשר שפירו, אין בכך צורך. "בארה"ב לרבים אין סוכה, והמסורת נולדה מהצורך לתת למי שאין סוכה הזדמנות לשבת באחת. כאן כמעט לכל אחד יש סוכה. מה גם שסוכות רבות בנויות על מרפסות וקשה יותר להיכנס אליהן". לדעתו של רייך מרעננה, הבדלי התרבות עשויים להסביר מדוע מנהג הדילוגים לא השתרש בישראל. "בישראל גם כך אנו חיים קרוב זה לזה ועניין הביקורים רשמי פחות. לכן, אין ממש צורך במנהג".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו