בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כוכב שחור נולד

הניצחון הראשון של שחור בתחרות הזמר בדרום אפריקה מעלה שתי שאלות: מדוע זה לקח שבע שנים במדינה שבה 80% מהאזרחים שחורים, ולמה מוזיקה שחורה אינה זוכה כמעט לייצוג. סיפורה של מדינה מגולם בתוכנית ריאליטי

תגובות

קייה מתטווה סיים לשיר את שירה של ניקי מינאז' "סופר-בייס", שאותו שמע לראשונה בחייו באותו בוקר. שופטי .IDOLS S.A, תחרות "כוכב נולד" הדרום אפריקאית, נותרו פעורי פה. "יש לך את זה, בן אדם", אמר גארת קליף, אחד הידוענים המאיישים את צוות השופטים, והניד בראשו בהשתאות. "אם תנצח או תפסיד, זה תלוי רק בך", הוסיף השופט אונאתי מסנגאנה.

בנוסף למתח ולהתרגשות המלווים כל מתחרה שמקווה לזכות בהזדמנות חייו, רובצת על כתפיו של מתטווה ההיסטוריה של תרבות הפופ כולה: האם יהיה סוף סוף המתחרה השחור הראשון שינצח בגמר תחרות הריאליטי?

לכאורה, יש משהו מוזר בעובדה שבמדינה ש‑80% מאוכלוסייתה שחורה לא ניצח מעולם מועמד שחור בתחרות שתוצאותיה נקבעות בהצבעה של הציבור. ואולם, בדרום אפריקה, שבה השחורים סבלו מאפליה קשה וברוטלית בשלטון האפרטהייד, אין תופעה, אפילו תחרות שירה, שאינה עוברת בחינה מדוקדקת בעדשה מיקרוסקופית, לאיתור גילויי גזענות.

הביצוע של קייה מתטווה לשירה של ניקי מינאז'

וכך עוררה זכייתו של מתטווה במקום הראשון בעונה השמינית של "איידולז" דיון ציבורי ער, שבחן באיזו מידה הצליחה דרום אפריקה לגשר על הפערים והמחלוקות בין השחורים ללבנים. "הגיע זמן שאדם שחור יזכה להכרה", אמרה פורשה מולוי, נציגת מכירות בת 23, העובדת בחנות בקניון יוקרתי, "השאלה היא, למה זה לקח כל כך הרבה זמן?"

"איידולז", כמו דומותיה בעולם, אמורה לייצג דמוקרטיזציה של טעמים מוסיקליים. המנצחים נבחרים על ידי הקהל, בעיקר באמצעות מסרוני SMS. המתחרים שרים גרסאות משלהם ללהיטי פופ עכשוויים, קלאסיקות ולהיטים ישנים, בפני חבר שופטים המורכב מדמויות בולטות בתעשיית המוסיקה. ואולם הזוכה נבחר, בסופו של דבר, על ידי קהל הצופים.

ניו יורק טיימס

אבל, כמו בתחומים רבים במדינה הדוגלת בשוויון זכויות, גם תחרות זו מושפעת מההטיה המובנית בחברה הדרום-אפריקאית: פער המעמדות התהומי, שהופך אותה לאחת המדינות הכי פחות שוויוניות בעולם.

הגרסה המקומית לכוכב נולד הועלתה לראשונה בשנת 2002 ב‑M-NET, ערוץ פרטי, המשודר למנויים הטלוויזיה בלוויין בלבד. לדברי יוליסה פאלה, בכירה בערוץ, קהל הצופים היה לבן ברובו, היות שדמי המנוי היו מעבר להישג ידם של מרבית השחורים. גם ההצבעה הייתה כרוכה בתשלום.

עוד מתחילת דרכה עוררה התוכנית דיון ציבורי בנוגע להטיה גזענית. האוכלוסייה השחורה בדררום אפריקה הצמיחה שפע של כישרונות מוסיקליים, שרבים מהם הפכו לאגדות. החל בכוכבים בינלאומיים דוגמת מרים מאקבה ויו מסאקלה וכלה בהרכב ליידיסמית בלאק ממבאזו, שזכה לפרסום עולמי כלהקת הליווי של פול סיימון באלבומו המצליח "גרייסלאנד". מוסיקה דרום אפריקאית ידועה בעולם בראש ובראשונה כמוסיקה שחורה.

ואולם בשבע העונות הראשונות של התוכנית, לא הצליח אף מתחרה שחור לקטוף את הפרס הראשון. בעונה הראשונה זכה רוקר אפריקנר בלונדיני בשם היינץ וינקלר, ששר שיר של הלהקה האמריקאית TRAIN. אנקה פייטראנג'לי הלבנה, ששרה להיטים של מדונה, ארוסמית ופיית' היל זכתה בעונה השנייה. בעונה השלישית זכתה קארין קורטיה, זמרת נשמה ממוצא מעורב, ששרה שירים של ויטני יוסטון ואריתה פרנקלין. זמרים שחורים עלו, אמנם, לשלב הגמר, אך לא למקום הראשון.

בגמר העונה השישית, כאשר זמר הרוק הלבן אלוויס בלו קיבל מספר כפול של קולות מזמר הנשמה השחור לויד סלה, מתחה השופטת לשעבר מארה לאו ביקורת חריפה על התוכנית. "לויד היה צריך לנצח", אמרה בראיון לעיתון "סיטי פרס". "לשחורים אין גישה לערוץ הלוויין וזה מרחיק פלח גדול של דרום אפריקאים מהתחרות. לבנים מצביעים בשביל לבנים וזה פועל לרעת השחורים", אמרה לאו. "נמאס לי לגמרי מהניסיון לשמור על תקינות פוליטית. הלבנים מסרבים להצביע לשחורים".

יוסביוס מקאייזר, מומחה לפוליטיקה, שספרו החדש, A Bantu in My Bathroom, עוסק במתחים הבין-גזעיים בדרום אפריקה, אומר כי הוא בטוח שאילו הופיעו משתתפי "איידולז" ברשת הטלוויזיה הלאומית שערוציה משודרים בחינם, כבר מזמן היו זוכים בתחרות מתמודד או מתמודדת שחורים. "ואז היינו עוסקים בשאלה מתי סוף סוף ינצח בתוכנית הזוכה הלבן הראשון", אומר מקאייזר, מעריץ מושבע של התוכנית, המרבה לצייץ עליה בטוויטר.

אבל דרום אפריקה משתנה. בעבר הצופים של M-Net היו ברובם לבנים, אומרת פאלה, ואילו כיום קהל הצופים שלהם משקף פחות או יותר את המאזן הדמוגרפי במדינה. העוני הנרחב עדיין מהווה בעיה חברתית מרכזית ונהפך לבעיה פוליטית שהולכת ומחמירה ­ מנגד, יש כיום יותר שחורים שידם משגת לשלם בעבור ערוצי טלוויזיה בלוויין.

"יותר ויותר שחורים יכולים להתקבל לתוכניות ‘איידולז', יותר ויותר שחורים מצליחים לעלות לשלבים מתקדמים יותר בתחרות, וסוף סוף השנה יש לנו מנצח שחור", אומרת פאלה. "המנצח השנה זכה כי הוא היה הטוב מכולם. אבל זכייתו משקפת גם את השינוי שחל במארג החברתי של דרום אפריקה".

מתטווה הוא בנו של מטיף מדרבן, ובילדותו שר שירי נשמה בכנסייה. לדבריו, הוא גאה להיות השחור הראשון שזכה, אבל הגזע אינו מגדיר את זהותו. "מעציב אותי שכל כך הרבה שנים אחרי שנהפכנו לדמוקרטיה אנחנו עדיין מתייחסים לכל דבר במונחים של גזע", הוא אומר.

עם זאת, למעריצים שחורים יכולות להיות סיבות נוספות, מעבר לאילוצים כלכליים, להימנע מצפייה ב"איידולז", אומר ויקטור דלאמיני, עיתונאי וצלם. לדבריו, התוכנית שמה דגש על פופ מערבי מיינסטרימי, ומתעלמת מהמוסיקה הפופולרית והמעניינת ביותר מבחינה סגנונית בדרום אפריקה.

לצופים שחורים פוטנציאליים רבים, במיוחד צעירים, אין עניין רב בגרסאות כיסוי של הבלדות של סלין דיון ובהימנוני רוק רך אמריקאיים (אפילו המחווה של מתטווה למינאז' הפכה את שיר הפופ הקופצני שלה לריתם אנד בלוז, שדומה יותר לבלדה בסגנון ברודווי). המקצבים התוססים של הקווייטו (סוג של מוסיקת האוס דרום-אפריקאית), הלמות הריקוד של מוסיקת האוס והשירים מלאי הרגש של הפופ האפריקאי מושכים אותם הרבה יותר.

"בכל פעם שאני שומע את האנשים האלה שרים עוד שיר של מריה קארי, זה מרדים אותי", אומר דלאמיני. "זה ממש אסון תרבותי שאנחנו לא מקדמים את הדברים שבהם אנחנו מצטיינים". בקניון מאסוניה בסווטו, מקדש הצרכנות של השחורים ממעמד הביניים, בעלי חנויות רבים שמחים שאמן שחור ניצח סוף כל סוף בתחרות. "התרגשתי מאוד", אומרת מפו דובזנה, מנהלת חנות בגדים בת 29. "אפילו כתבתי על זה סטטוס בפייסבוק", אמרה, כשהיא מנופפת בסמארטפון שלה. אחרים מושכים כתפיים בביטול. "זו לא היתה המוסיקה שלנו", אומר במורת רוח פינדיל מסקו, עובד סוציאלי בן 35. "יש לנו כבר ריתם ובלוז והאוס משלנו בשפות שלנו. למה לנו לשיר באנגלית?"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו