בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בניו יורק מתחילים לחשוב כיצד להתגונן מהסופה הבאה

מזה עשור מזהירים מדענים על הסכנה שאורבת לעיר בעקבות עליית מפלס הים. כעת הם חוששים שברגע שהעיר תחזור לשגרה, יניח הציבור לבעיה

3תגובות

ההתרעות נשמעו שוב ושוב. במשך קרוב לעשור, מדענים הזהירו את פרנסי העיר ואת פקידי הממשל, שניו יורק נתונה בסכנה בגלל עליית מפלס הים, הצפות תכופות ודפוסי מזג אוויר קיצוניים. פעמון האזעקה הדהד בעוצמה רבה יותר בשנה שעברה, אחרי שחלקים של מנהטן הוצפו בסופה הטרופית איירין, שבעטיה נאלצה העיר גם לסגור את מערכת הרכבת התחתית שלה.

אתמול (שלישי), לאחר שתושבי ניו יורק התעוררו למראה שכונותיהם המוצפות ומערכת החשמל הספוגה במים, החלו גורמים רשמיים לדון בראשונה בביצוע שינוים רבי היקף בתשתיות העיר, שיעניקו הגנה לחופיה הפגיעים ולשמונה מיליון תושביה, מפני הישנותם של נזקים כה הרסניים.

מנהרת באטרי פארק בניו יורק לפני ואחרי הסופה. צילום: גוגל ואי-פי

מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, אמר שהמדינה חייבת לשקול הקמת סכרים או קירות מגן מפני שיטפונות כדי לבלום את עוצמת הסופות, ולהכיר בכך שהאמצעים הקיימים אינם מספיקים.

"בבניית העיר לא הובאו בחשבון מצבים כאלה", אמר קואומו בריאיון ברדיו. "אנחנו ממוקמים רק סנטימטרים בודדים מעל פני הים; ברגע שגדות העיר נפרצות, מתחילה הצפה של כל התשתית של העיר - הרכבת התחתית, יסודות הבניינים ומרכז הסחר העולמי", ציין. ממשל קואומו מתכוון לקיים דיונים עם גורמים רשמיים בעיר ובממשל הפדרלי על הקמת תשתיות חדשות, שעלותן עלולה להגיע ליותר מעשרה מיליארד דולר.

לדברי צוות מדענים שהוקם בידי העירייה, קצב עליית מפלס הים, שעמד במאה הקודמת על שניים וחצי סנטימטרים לעשור, צפוי לשלש עצמו כמעט עד אמצע המאה הנוכחית. "בגלל הטופוגרפיה שלה, העיר פגיעה במיוחד לסופות הרסניות, ושינויי האקלים רק מגבירים את הסכנה", אומר בן שטראוס מצוות המחקר Climate Central בפרינסטון שבניו ג'רזי.

הסכנות שמפניהן התריעו המדענים בשנים האחרונות התממשו השבוע: מנהרות הרכבת התחתית הוצפו במים, עשרות אלפי תושבים במנהטן נותרו בלי חשמל והעיר כולה שותקה. הדבר שממנו חוששים עתה המדענים יותר מכול, הוא שברגע שהעיר תשתקם מהאסון ותחזור לשגרה, יניח הציבור לבעיה.

פארק שעשועים בניו ג'רזי לפני ואחרי הסופה. צילום: רויטרס וגוגל

ראש העירייה מייקל בלומברג ידוע בעולם כבעל מחויבות עמוקה לסביבה. אבל לדברי גורם בכיר לשעבר, קשה מאוד לעבור מתוכנית שקיימת על הנייר לביצוע בשטח; עם זאת הוא מקווה שהסופה ההרסנית השבוע תשנה את פני הדברים.

דו"ח רשמי של מדינת ניו יורק בנושא עליית מפלס הים שפורסם ב-2010, קובע שהקמת קירות מגן מפני שיטפונות, לצד העתקת מבנים ותושבים רחוק יותר מקו החוף, עשויה להיות חלק פתרון הבעיה. קירות מגן כאלה הוקמו באירופה ובכמה ערים בארה"ב ונועדו למנוע מהמים שגואים בעת סערה להגיע לחוף.

ואולם מומחים אחדים סבורים שתוכנית קירות המגן צריכה להיות הברירה האחרונה; הם ממליצים להכניס שינוים קטנים יותר, ובהם הצבת סכרים בכניסה לתחנות הרכבת התחתית. כוח משימה שהוקם בידי העירייה לחץ בעבר לחזק את עמידות מערכת התחבורה הציבורית לנזקי סופות, וחלק מתוכניתו כבר יושם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו