בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם סטארבקס תביס את הצ'אי בהודו

רשת בתי הקפה הגדולה בעולם הגיעה למדינה. הסניפים החדשים, שמציעים מטעמים הודים לצד מאפים אמריקאים, משקפים את התפשטות תופעת הקניונים המערביים להודו

2תגובות

תור ארוך ובו כ-50 הודים מיוזעים מתפתל בחזיתו של בית קולוניאלי ישן במרכז מומבאי. על כל אדם שיוצא מרשה השומר שבפתח לאדם אחר להידחק פנימה. לא מדובר במועדון לילה אופנתי או בהזדמנות ללחוץ ידיים לפוליטיקאי שבא לביקור, אלא בסניף סטארבקס שנפתח בעיר זה עתה. "ההתרגשות גדולה", אומר אקיל סומאני, יועץ פיננסי בן 27, אחד הממתינים בתור, "יש כאן שפע של מותגי קפה, אבל מסביב לסטארבקס התעורר רעש תקשורתי גדול".

ב‑19 באוקטובר פתחה סטארבקס, רשת בתי הקפה הגדולה בעולם, סניף ראשון בהודו. שני סניפים נוספים נפתחו כעבור כמה ימים. 17,600 סניפי הרשת פרושים ב‑16 מדינות, ולכן מפתיע שרק עכשיו חדרה להודו. בסין נפתחו הסניפים הראשונים ב‑1999, וכיום יש בה 600 נקודות מכירה.

הודו היא מולדת הצ'אי, התה המתוק עם החלב, אותו ניתן לרכוש בדוכנים ברחוב בכ-5 רופי לספל. ואולם, במקביל לעלייה בהכנסה הפנויה של תושבי הודו, צצים בתי קפה בכל פינה בערים הגדולות.

אי-פי

שוויו של ענף בתי הקפה עלה בחמש השנים האחרונות מ‑40 מיליון ל‑230 מיליון דולר, זאת על פי דו"ח של טכנופאק, חברה הודית למחקר שווקים. הרשת השולטת בשוק היא "CAFE COFFEE DAY", רשת מקומית המציעה קפה פשוט מייצור מקומי. יש נוכחות לא גדולה גם לרשת COSTA COFFEE הבריטית ול"COFFEE BEAN AND TEA LEAF" האמריקאית.

בואה של סטארבקס, המציעה מטעמים הודים לצד מיני מאפה אמריקאים, משקף את התפשטות תופעת הקניונים ומרכזי הקניות המערביים בהודו. רשתות בינלאומיות נוספות יפתחו סניפים מקומיים בעתיד הקרוב, בעקבות הקלת ההגבלות על השקעות זרות. הקואליציה השלטת בהודו בראשותה של מפלגת הקונגרס, הקלה בספטמבר את ההגבלות על פתיחת סניפים מקומיים של "קמעונאי מותג יחיד", חנויות שבהן נמכרת סחורה של מותג אחד בלבד.

בנובמבר בוטל החוק שקבע שניתן לפתוח עסקים שכאלה רק בשותפות עם חברה מקומית. בעקבות השינוי בחוק, הגישה IKEA בקשה לפתיחת כ‑25 נקודות מכירה. סטארבקס נכנסה להודו בשותפות עם TATA, אחד התאגידים הגדולים במדינה, בעסקה שהתבשלה עוד לפני הרפורמות.

"השינוי בחוק מאותת למשקיעים זרים שנמשיך לקבל אותם בברכה", אמר אנובהוטי סהאי, כלכלן בכיר. "עד לפני חודשיים וחצי לא הגיעה שום בשורה טובה מהממשלה, אבל עכשיו יש תקווה חדשה". עם זאת, ציין, ייקח זמן עד שהרפורמות יבואו לידי ביטוי בפתיחת סניפים של רשתות חדשות, בגלל הקשיים הביורוקרטיים הצפויים ליזמים.

מפלגות האופוזיציה ובעלי עסקים עצמאיים הפגינו במחאה נגד השינוי בחוק. עם זאת, עם ריבוי המותגים הזרים ייאבקו בעלי העסקים על מקומם בשוק, וכך יוכלו הצרכנים ליהנות מהגדלת המבחר ושיפור איכות המוצרים. "תחרות רבה יותר טובה לצרכן", אומר סומאני, שהצליח סוף סוף להיכנס לסטארבקס, והתייצב בתור חדש, שבסופו יגיע לדלפק המכירה.

רבים מהתושבים מתרגשים מחדירת המותגים המפורסמים לעירם. "ראינו את סטארבקס בסרטים ובטלוויזיה", אומרת ריטיקה נורתי, מהנדסת תוכנה בת 23 המתגוררת במומבאי, שזה לה הביקור הראשון ברשת. נורתי מזכירה בין היתר את הסרט "השטן לובשת פראדה", שבו מריל סטריפ מגלמת את דמותה של עורכת שבועון רודנית, המקבלת בכל בוקר כוס קפה מידי העוזרת שלה. "כשרואים משהו בסרט, זה מעורר את הסקרנות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו