טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרשת הפדופיל שלא היה

יום כיפור של הבי-בי-סי

ביום שאחרי התפטרותו של המנכ"ל, שרויים עובדי ערוץ הטלוויזיה הבריטי בהלם מוחלט ושואלים עצמם איך נכשלו דווקא בתוכנית הדגל שלהם

תגובות

כבר קרוב לחודשיים שהכותרות הסוערות ביותר בראש מהדורות החדשות בשידורי רשת בי-בי-סי עוסקות בענייניה הפנימיים של הרשת. אתמול (שבת) הגיעה הבחישה לשיא כשהמנכ"ל ג'ורג' אנטוויסל נאלץ להתפטר, 54 ימים בלבד מאז נכנס לתפקידו. הסיבה לכך היא שידור תחקיר שגוי שבו פוליטיקאי בכיר לשעבר הואשם בפדופיליה ובתקיפה מינית סדרתית. ההתפטרות לא תביא לסיומו של המשבר החריף סביב הבי-בי-סי. הערוץ הבריטי הוותיק לא רק טעה - לפחות פעמיים בשיקול דעת עיתונאי בסיקור מקרי פדופיליה - אלא גם גונן לכאורה על "שמו הטוב" של אחד הכוכבים הוותיקים שלו, שכעת מואשם במאות מקרי תקיפה מינית של קטינות.

התחקיר ששידרה לפני כשבוע וחצי תוכנית החדשות היוקרתית "ניוזנייט" חשף כשלים חמורים בניהול ועדת חקירה שבשנות התשעים בדקה מקרי אונס וניצול מיני של נערים חוסים במוסדות נוער בצפון וויילס. למרות שחלק מהמעורבים הובאו לדין, כבר שנים מסתובבות שמועות בבריטניה כי ועדת החקירה טייחה את קיומה של רשת פדופילים עם קשרים לפוליטיקאים בכירים. בתחקיר הטלוויזיוני, שנתן ביטוי לחשדות אלה, התראין סטיבן מישאם, שהיה בשנות השבעים נער חוסה באחד המוסדות בצפון וויילס וטען שכמה פעמים הוצא מהמוסד למקומות שונים כדי שגברים מבוגרים יאנסו אותו. אחד הגברים, כך טען, היה אדם מוכר שזוהה על ידי התוכנית כ"פוליטיקאי בכיר מהמפלגה השמרנית מתקופתה של מרגרט תאצ'ר".

שמו לא פורסם אבל תוך שעות כבר רחשו חשבונות הטוויטר והבלוגים עם רמזים עבים לכך שהדמות היא לורד אלסטייר מק-אלפיין, אחד מיועציה הוותיקים והקרובים ביותר של תאצ'ר וגזבר המפלגה השמרנית.

צילום UK PARLIMANT ITN רויטרס

בשבוע שחלף מאז פרסום התחקיר אף כלי תקשורת ממוסד לא פרסם את זהותו של ה"פדופיל", אף שבאינטרנט ניתנו יותר מרמזים. ביום חמישי אף נשאל ראש הממשלה דייוויד קמרון בראיון טלוויזיוני לגבי הימצאות פדופילים במפלגתו - קמרון הזהיר מפני "ציד מכשפות". ביום שישי, פרסם עיתון הגרדיאן שהפוליטיקאי המדובר אינו זה שזוהה על ידי מישאם (שחזר בו). התוקף היה אדם אחר ששם משפחתו מק-אלפיין ואולם מישאם כלל ו לא התבקש לזהות תמונה של התוקף לכאורה לפני שידור התחקיר. בתגובה להתרחשויות פרסם לורד מק-אלפיין התקפה קשה על הבי-בי-סי - שהתחקיר ששידרה הוביל לזיהויו בציבור כפדופיל - והודיע שיגיש תביעות דיבה נגד כל המעורבים. מנהלי הרשת הזדרזו להתנצל אבל כבר היה מאוחד מדי. בראיון רדיו שנערך בתוכנית הבוקר "טודיי", נאלץ המנכ"ל אנטוויסל להודות שכלל לא היה מודע לקיומו של התחקיר ולטענות לגביו כך שלא היה יכול, במסגרת תפקידו כעורך ראשי של הרשת, לפעול מבעוד מועד למניעת הכישלון.

ואולם, את הסיפור הזה קשה להפריד מפרשת ג'ימי סאוויל - אחד השדרנים הפופולאריים בבריטניה במשך כחמישים שנה, די. ג'יי. ותיק שייסד את מצעד הפזמונים והיה אחד הפרצופים המוכרים ביותר בממלכה והכוכבים הבולטים של הבי-בי-סי. בחודשיים האחרונים מוצפת התקשורת הבריטית בפרטים של מאות מקרי תקיפה מינית, בעיקר של ילדות ונערות צעירות, שלהם אחראים סאוויל וכמה מחבריו. המעשים בוצעו במעריצות שביקרו באולפן ובתוכניות הנודדות של סאוויל ובמוסדות שונים להם היה קשור במסגרת מפעלי הצדקה שלו. 

החשיפות על סאוויל פגעו בתדמית הרשת אבל היו מאלה מקרים שאירעו לפני עשרות שנים. מה שפגע במנהלי הרשת הנוכחיים היתה העובדה ש"ניוזנייט" עמדה לפני שנה לפרסם תחקיר מקיף על מעשי סאוויל אבל עורך התוכנית הורה לגנוז אותו בטענה שאינו מבוסס דיו. בסופו של דבר פורסמו החשדות נגד סאוויל בכלי תקשורת מתחרים, דבר שהוביל לשורה של חקירות משטרה, למאות תלונות הממשיכות להגיע מקרבנותיו של סאוויל, ולחקירה פנימית בבי-בי-סי על התרבות הפנימית בארגון שאפשרה לסאוויל לפעול באין מפריע למרות חשדות ושמועות. בנוסף נפתחה חקירה פנימית ברשת לגבי נסיבות גניזת תחקיר "ניוזנייט". עורך התוכנית הושעה מתפקידו עד לסיום הבירור אבל גורמים ברשת טוענים שהסיבה לגניזת התחקיר לא היתה רק עיתונאית גרידא - פרסום החשדות נגד סאוויל היה מתנגש עם שידור מתוכנן של תוכנית מושקעת לזכרו.

בינתיים מנוהל "ניוזנייט" על ידי עורכת-בפועל וגם הפיקוח מלמעלה נעשה על ידי מנהלים זמניים שהחליפו את המנהלים שעומדים בפני בירור. עובדים ברשת מתארים את האווירה כ"הלם קרב" וכך נערך תחקיר בעייתי, שהופק בחופזה על ידי תחקירן פרילנס ושודר מבלי שאושר על ידי מנהלים מקצועיים. ברשת מסבירים ש"ניוזנייט" נחפזו לפרסום מכיוון שרצו להשיב קצת מכבודם האבוד. בינתיים הצליחו רק לסבך את הרשת עוד יותר ולהביא לסיום כהונתו הקצרה של המנכ"ל שלא עמד על המשמר.
 

רויטרס


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות