בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מיגור הזנות בכפר במרוקו מעורר ויכוחים על זהות המדינה

איסלאמיסטים הבריחו את הלקוחות בכפר עין ליוח, שהיה ידוע כמוקד משיכה לזנות. במרוקו מתווכחים האם זו פעולה לגיטימית או סממן להקצנה דתית

13תגובות

במשך שנים היה ידוע הכפר ההררי הזה, עם קירותיו הלבנים והמטים ליפול, כמקום שאליו אפשר ללכת כשרוצים סקס. נשים, שחלקן היו לבושות בחליפות ריצה הדוקות וחלקן בחלוקים, נהגו לעמוד בפתחי בתים ליד הכיכר המרכזית, והציעו את גרסתה של מרוקו לרובע האורות האדומים של אמסטרדם.

אך הן אינן שם יותר. קבוצה של גברים מתושבי המקום, שידועים בכינוי "איסלאמיסטים", לקחו את העניינים בידיהם בסתיו. הגברים מכחישים שפעלו ממניעים דתיים ושהם פנאטים. לדבריהם, נמאס להם לחיות לצדם של לקוחות שיכורים וקולניים, נמאס להם מההתנכלויות הבלתי פוסקות לבנותיהם כשחזרו לבתיהן מבתי הספר, ונמאס להם לחוש מבוכה כל פעם שאמרו היכן גם גרים.

"זה הגיע לשיא אחרי רמאדאן", אמר מוחמד אברבק, בן 41, שהיה אחד המארגנים של המסע לגירוש הפרוצות מהעיר. "גברים עמדו בתורים ארוכים והמתינו. זה היה טירוף מוחלט". כיום, הרחובות הצדדיים שקטים. הדלתות הצבועות ירוק וצהוב סגורות ברובן, למרות שמעט הזונות שנותרו בכפר מנסות כעת למכור סוכריות במקום מין. בכיכר הואט קצב החיים, תרנגולות טריות וחתיכות בשר תלויות למכירה על ווים, והאיכרים לא נחפזים להציג את הירקות שלהם. בקרבת מקום ישבו נשים ליד נולים וארגו שטיחים בהתאם למסורת הברברית.

ניו יורק טיימס

רבים במרוקו מעלים על נס את השינויים שחלו בעין ליוח כניצחון האביב הערבי, ראיה למה שיכול לקרות כשאזרחים פשוטים דורשים שינוי, ומצליחים לשפר את תנאי חייהם. אך אחרים אומרים שאירועי השנה החולפת מוכיחים עד כמה הצליחו הפונדמנטליסטים לקדם את דעותיהם השמרניות, על אף שהם עדיין מורחקים מהשלטון במדינות כמו תוניסיה, מצרים ומרוקו.

"הכלכלה כאן בנפילה חופשית", אמר עלי עדנאן, העובד בחברה קבלנית. "הנשים שכרו את הבתים שלהן. היה להן כסף מזומן, הן קנו כל מני דברים. אחדים מהאנשים כאן שמחים מאוד על השינויים, אבל יש אנשים שלא שמחים כלל".

מרוקו לא סבלה מהאלימות שפשטה במדינות ערב בשנים האחרונות. כשהמחאות במדינה גברו, הציע המלך מוחמד השישי לוותר על חלק מסמכויותיו, וב‑2011הבטיח לערוך רפורמות שונות במדינה. מאז, התקבלה במדינה חוקה חדשה ונבחרה ממשלה חדשה בראשות מפלגה איסלאמית מתונה.

ראש הממשלה החדש, עבד אל-אילה בנקיראן, שסירב לקבל חלק גדול מההטבות הכרוכות במעמדו, נוהג לקיים מגעים עם אנשים ברחוב. אך רבים ממשיכים להיות מתוסכלים מקצב השינויים במדינה, הסובלת משעור אבטלה גבוה ומשחיתות רבה. עין ליוח איננו הכפר היחיד שבו הופיעה ועדה מקומית ולחצה לביצוע רפורמות שונות.

מה שבדיוק התרחש בכפר הזה שבו 5,000תושבים והשוכן בהרי האטלס, במרחק של שתי שעות נסיעה מראבאט, עדיין שנוי במחלוקת. אברבק אומר שהאיסלאמים לא עשו שום דבר המנוגד לחוק וכי פעולתם התמקדה בעיקר בעריכת הפגנות בכיכר הראשית של הכפר. לדבריו, לא הושמעו איומים, לא הופעלו אמצעי אלימות ואף אחד לא עמד בכניסה לכפר ודרש תעודות זהות מהגברים שרצו להיכנס. "זה נגד החוק", הדגיש אברבק, גבר ידידותי שבבעלותו מספר חנויות ויש לו תוכניות גדולות לעתיד הכפר.

לעומתו אומרים אחרים, כולל חבר המועצה המקומית האדו זאידי, כי נעשו כל המעשים האלה ועוד רבים אחרים. לפעמים, הוא אומר, האיסלאמים נעלו את הפרוצות בבתיהן, במנעולים חיצוניים, אחרי שבא אליהן לקוח. ואז הן נאלצו להזעיק את המשטרה. רבים כאן אומרים שבעבר נהגו הזונות לשלם שוחד לשוטרים, ואלה הביטו לצד השני. כעת, מאז הקמת הממשלה החדשה ברשותה של מפלגת הצדק והפיתוח האיסלאמית-מתונה, השלטונות נותנים לאיסלאמיסטים יד חופשית לפעול כרצונם.

מוראד בופאלה, בן 32, שמנהל חנות למכירת סוכריות וסיגריות בכיכר הראשית, אומר שלא היה מרוצה מנוכחות הזונות, אך הוא נעלב מהשיטות שהפעילו האיסלאמיסטים. "הם התנהגו באלימות. הם הכו את הנשים והבהילו אותן. והבעיה היא שהם לא הציעו להן שום אלטרנטיבה".

בופאלה חושש שהמדינה נסחפת ללא מטרה ועלולה להיות טרף קל למיליציות מטעם עצמן, כמו האיסלאמיסטים. "אין שלטון ואף אחד לא ממש שולט. המיליציות מתנהגות כאילו הן השלטונות", אומר בופאלה.

פניות טלפוניות חוזרות ונשנות למשטרה המקומית לא נענו. למרבה הפליאה, מעטים מהתושבים רואים את הפעולה נגד הזונות כדתית במיוחד. אברבק וחברים איסלאמיסטים אחרים מדברים על הפעולה במונחים מוסריים ועסקיים. הם אומרים שהשם "איסלאמיסטים" נדבק אליהם משום שהם חברים בכמה מפלגות איסלאמיות, כולל מפלגת השלטון.

לדבריהם, הם רואים בזונות קורבנות לכנופיות פשע, שהביאו לכפרם סמים וסחר בבני אדם והם טוענים שהם נחושים בדעתם לשים קץ לשחיתות שאפשרה לפשיעה כזו לפרוח ברחובות. "פעלנו בהתאם לעקרונות האביב הערבי, כי הוא הביא את תרבות הדיבור הגלוי", אמר אברבק. "יכלו להיות כאן תיירים, אבל אין כאן כבישים, בתי מלון ומסעדות טובים. יש הרבה דברים יפים, מפלי מים, הרבה דברים. אבל מי יבוא לכפר שהתפרסם בגלל זונות? זה הגיע למצב שבו אף אשה מבנות המקום לא יכלה לומר שהיא מכאן".

לזונות שנותרו בכפר, השנה החולפת היתה קשה. "לא הרווחתי היום אפילו 10סנט", אמרה חדיג'ה, בת 34, שמנסה להתפרנס ממכירת סיגריות, סוכריות וצעצועים קטנים שמוצגים על שולחן עגול ליד דלת ביתה. "השכנים שלי נותנים לי אוכל". "הם (האיסלאמיסטים) צופים בנו כל הזמן", הוסיפה.

במעלה הרחוב מתגוררת ארביה אולאסקרי, בת 64 שמספרת שמשפחתה חיה בפחד מאז תחילת פעילותם של האיסלאמיסטים. ביתה נראה מפואר לצד בתים אחרים בכפר. בחדר המגורים שלה יכולים לשבת ברווחה 30 אנשים, ויותר מ‑50 ספלי תה מסודרים על שולחנות קפה שונים.

היא אומרת שמעולם לא עסקה בזנות וכי היא מקבלת מבנותיה, שחיות בחו"ל, כסף המאפשר לה לחיות ברווחה. ואף על פי כן, לדבריה, באו לביתה כל לילה איסלאמיסטים שהיו בידיהם שלשלאות ברזל והורו לה לצאת מביתה. בנה, שלובש מקטורן מבד מוזהב, מראה לנו חדר שבו ניכרים סימני שריפה. הוא אומר שאיסלאמיסטים עשו את זה. אולאסקרי אומרת שהשלטונות מסרבים להקשיב לה. להיפך, הוגה נגדה תביעה משפטית על ניהול בית בושת. "הגשנו הרבה מאוד תלונות", היא אומרת, "אבל אף אחד לא ניסה לבדוק אותן".



 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו