בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בחסות הסרת הצנזורה, השד האתני בבורמה יוצא מהבקבוק

הרפורמות שעוברת המדינה האסייתית רק תורמות למתיחות בין בודהיסטים למוסלמים. הצתות בתים היו לשגרה ותוכניות לכליאה במחנות וגירוש בדרך ליישום

20תגובות

המנזר הבודהיסטי השוכן בעיבורי סיטווה, עיירת חוף בבורמה (מיאנמר), הוא התגלמות השלווה. פרחי נזירים בגלימות בצבע זעפרן יושבים לצלו של אילן גבוה. המורה, אוב ניארנה, מקבל את פני האורחים בחדר שטוף שמש, אולם דבריו אינם עוסקים במעלותיה של השלווה הפנימית, אלא נושאים מסר צורם של עוינות - השתלחות קשה נגד המוסלמים. "המוסלמים הם פולשים, אורחים לא רצויים, נחשים היושבים בחיקנו, ובכל רגע הם עלולים להכיש הכשות רוויות ארס", הוא אומר. "על פי הבודהיזם, אסור לנו להרוג. אבל כשאנחנו מרגישים מאוימים, אסור לנו להתנהג כקדושים".

זו רק דוגמה לשנאה המושרשת בתושבי ראחין, מדינת מחוז במערב בורמה השוכנת לאורכו של מפרץ בנגל. מנהיגים דתיים בודהיסטים כניארנה, העומד בראש אגודה של נזירים צעירים, מובילים תנועה שמטרתה לגרש כמיליון מוסלמים מהמחוז. לאחר סדרה של מהומות קטלניות והצתות שאירעו בחמשת החודשים האחרונים, קוראים הבודהיסטים לגרש מוסלמים שאינם יכולים להוכיח שישיבתם באזור חוקית, כלומר שלושה דורות אחורה לפחות. מי שלא יוכיחו כך את זכותם, יוכנסו למחנות ויישלחו לכל מדינה שתסכים לקבל אותם. בדרישתם זו מהדהדת הצעתו של נשיא בורמה, תיין סיין, שנדמה כי ויתר עליה, ולו חלקית, לאחר ביקורת של האו"ם. אפילו הקול הליברלי המוביל בבורמה, מגינת המקופחים, אונג סאן סו צ'י, התבטאה בנושא בזהירות.

הבודהיסטים והמוסלמים במערב בורמה חיים בדו-קיום מתוח כבר עשרות שנים, ובאזורים מסוימים אף מאות שנים. ואולם, החוטים הדקיקים שטוו את המארג החברתי העדין, נקרעו באלימות השנה לנוכח התנגשויות שקיפדו את חייהם של 167 בני אדם והותירו 100 אלף אחרים חסרי בית, מרביתם מוסלמים.

אי-אף-פי

האלימות והשנאה בראחין מעוררות דאגה בקרב משקיפים מבחוץ, בעיקר מפני שהן עלולות להתפשט לאזורים אחרים בבורמה. מנהיגי הרוב הבודהיסטי במדינת המחוז טוענים כי הם מרגישים מאוימים בגלל מה שהם מתארים "שיעור הילודה הגבוה של האוכלוסייה המוסלמית" ושהם נפגעים מטקסים שונים, כגון שחיטת החלאל המוסלמית. "אנחנו חוששים מאוד מפני איסלאמיזציה", מבהיר או או הלה סו, המזכיר הכללי של מפלגת פיתוח הלאומיות של ראחין, המפלגה הגדולה במדינת המחוז. "זו ארץ מולדתנו, זו ארצם של אבות אבותינו".

המתיחות בין מוסלמים לבודהיסטים בבורמה שככה לאורך שנות הרודנות. אולם בבורמה החדשה, שבה בוטלה הצנזורה והממשלה האזרחית תומכת בחופש הביטוי, השנאה משגשגת מאז מקרה שבו נאנסה כביכול נערה בודהיסטית בידי מוסלמים. ביוני ושוב באוקטובר התחמשו יושבי הכפרים בחרבות ומוטות, והשחיזו חישוקי אופניים שאחר כך שוגרו מבליסטראות תוצרת בית. באזורים שבהם רוב מוסלמי, הועלו מנזרים באש.

מוסלמים שנמלטו מבתיהם גרים כעת בסיטווה, במחנות מטונפים, מעין גטאות, החסרים מזון וטיפול רפואי. את הפליטים המוסלמים מקיפה האוכלוסייה הבודהיסטית הזועמת, שאינה מוכנה לאפשר להם לשוב לקהילותיהם. מרכז סיטווה, שהייתה עיר נמל קולוניאלית בריטית, ריק כיום לגמרי ממוסלמים, שבעבר עבדו כסוורים ובעבודות כפיים אחרות. "אני פוחד לחזור", אומר איי טון סיין, שלפני פרץ האלימות עבד כמורה. הכפר שלו, טה צ'אונג מזרח, שוכן במרחק 20 דקות נסיעה מסיטווה, איש אינו עובד שם מפני שאיש אינו רשאי לעזוב את הכפר, שהוא למעשה אוסף של צריפים ואוהלים.

צילום UK HANDOUT רויטרס

מנהיגים פוליטיים מתארים את ההפרדה הכמעט מוחלטת של המוסלמים מכלל האוכלוסייה כעניין זמני, אולם נראה שהמצב הולך ומתקבע. "אני בכלל לא מתגעגע אליהם", מציין או וין מאונג, נהג של אופני ריקשה, ששכניו המוסלמים העלו את ביתו באש ביוני. "השנאה שאנחנו רוחשים זה לזה הולכת וגוברת בכל יום שעובר". השסעים במדינת ראחין כה עמוקים שאפילו אין הסכמה כיצד יש לכנות בבורמזית את המוסלמים. המוסלמים מכנים את עצמם רוהינגיה, קבוצה אתנית שאינה מוכרת רשמית במיאנמר. הבודהיסטים משתמשים בתואר בנגלים או קלאלאר - ביטוי מזלזל הנהוג בהודו כלפי המוסלמים.

במקומות אחרים בבורמה חיות קהילות מוסלמיות קטנות בדו-קיום מעורר כבוד עם הרוב הבודהיסטי, אך הדבר אינו מצליח לחלחל גם ליחסים עם הרוהיגיה. ייתכן שהסיבה לכך היא מספרם הגדול יחסית בקרב האוכלוסייה - לפחות 800 אלף על פי דו"ח של האו"ם. בעיה אחרת היא זהותו של הרוב הבודהיסטי בראחין: אלה רואים את עצמם כיורשי הממלכה הבודהיסטית העתיקה מראו או. הם אינם רואים בעצמם בורמזים מבחינה אתנית, בשונה מבודהיסטים אחרים במדינה. הממשל המרכזי מכיר בבודהיסטים בראחין כקבוצה נפרדת, אלא שהם טוענים לרדיפה הן מצד הבורמזים והן מצד המוסלמים.

לפני פרץ האלימות שררה בין הבודהיסטים למוסלמים בראחין מערכת יחסים של אדון ומשרת. המוסלמים עסקו בעבודות השחורות והבודהיסטים היו לרוב מעסיקיהם. קבוצה של נשים בודהיסטיות פרצה בצחוק כששאלתי אם ילדיהן משחקים עם מוסלמים. "אפילו ילד קטן יודע שאסור לו לשחק עם קאלאר", אומרת דאו תיין הלה אי, בת 55.

מנהיגים של שתי הקהילות מתבססים על ההיסטוריה כדי להצדיק את עמדותיהם. או שווה מונג, חבר פרלמנט מוסלמי, שאביו היה שוטר וסבו בעל אדמות בראחין, נושא מסמך מהתקופה הקולוניאלית הבריטית במאה ה-19, ובו מתוארות הקהילות המוסלמיות באזור. "לא היגרנו הנה משום מקום", הוא אומר. "אנחנו חיים כאן זה מאות בשנים". אפילו למוסלמים כשווה מונג מסוכן כיום מאוד להסתובב לבד. הוא נוסע בלוויית שומרים חמושים היטב, שמספקת לו הממשלה. "קיבלתי משאית מלאה שוטרים", הוא מספר. "לא די בשלושה-ארבעה שוטרים".

בחודש יולי הודיע נשיא בורמה, תיין סיין, למשלחת מטעם האו"ם על קידום התוכנית שבמסגרתה יוכלו רק מוסלמים החיים במדינה לפחות שלושה דורות לבקש אזרחות. השאר מוגדרים על פי התוכנית "איום על שלום המדינה" ויש לכלוא אותם במחנות ולשלח אותם למדינות שירצו לקבלם. האו"ם דחה את הרעיון והשיב שאין זה מתפקידו של הארגון ליצור פליטים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו