בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

200 שנה למעשיות האחים גרים

בגרמניה בוחנים את הקשר בין האגדות לנאציזם

היה היו שני אחים גרמנים שאספו את האגדות של דורם. שנת החגיגות לצאת הספר שלהם נפתחת בכנס הדן בקשר בינו לבין העבר האפל של גרמניה

32תגובות

היה היו שני אחים גרמנים שהחליטו לרכז את מיטב האגדות והסיפורים העממיים של דורם. הם אספו מגוון רחב של מעשיות העוסקות בנסיכים ונסיכות, יערות, טירות וקסמים, אף גם באגדות אפלות העוסקות בקניבליזם, ביתור איברים, רצח ואמהות חועבר האפלרגות רשעות. היום (חמישי) ציינו ברחבי גרמניה את יום השנה ה-200 לצאת ספרם הראשון של האחים יעקב ווילהלם גרים, "אגדות לילד ולבית", הכולל 86 מעשיות שהפכו ברבות השנים לקלסיקות בלתי נשכחות ומעצבות ילדות. הספר עצמו נחשב כיום לאחד הנקראים ביותר בהיסטוריה.

כינוס אקדמי שנפתח השבוע בעיר קאסל, קרוב למקום לידתם של האחים גרים, מסמן את יריית הפתיחה לחגיגות שנת ה-200, שיימשכו גם במהלך שנת 2013. בין היתר צפויים להתקיים טיולי יערות סמוך לעיר מרבורג שבה למדו האחים, מופעים אור קוליים, קברטים, מיצגי אמנות, הצגות, הקראות המוניות ואפילו מופעי אופרה.

בכינוס, שזכה לשם "קונגרס האחים גרים", לוקחים חלק בין היתר פסיכולוגים ובלשנים ומושם בו דגש על מורשת האגדות, ביניהן ניתן למנות את "כיפה אדומה", "שלגיה ושבעת הגמדים" ו-"פעמונית". בנוסף עוסקים באי הכינוס בהשפעת המעשיות על הדקדוק הגרמני, וכיצד הן חידדו את התפיסה האירוטית של האומה הגרמנית. "ספרם של האחים גרים הפך עוד בחייהם לרב מכר. קראו אותו בכל חלקי החברה", אומרת קלאודיה ברינקר פון דר היידה, נשיאת הקונגרס. "זה מה שהפך אותם לנכס צאן ברזל של התרבות הגרמנית ושל הזהות הלאומית".

ואולם, לדברי אנשי תרבות אחרים, שנת ה-200 היא יותר מכל הזדמנות לבחון שוב את המורשת הספרותית הגרמנית, ומדוע היא נקשרת לעתים קרובות לצדדים האפלים יותר בהיסטוריה הגרמנית. במאמר שפרסם באחרונה בדר שפיגל, טוען מתיאס מאטוסק, אחת מאושיות התרבות החשובות בגרמנית, כי "הספר המצליח ביותר בשפה הגרמנית" אכן מציע מסע ייחודי אל הצד האפל של הנפש, אך מדגיש כי מרבית הגרמנים כבר רחוקים מלהעריץ את האחים גרים ונוטים כיום יותר לעבר מעשיות מאסיה, הודו, ארה"ב וממקומות אחרים באירופה. "האחים גרים פופולריים יותר בסין מאשר כאן. מה הם רואים שאנו כבר לא רואים בנו?", שואל מאטוסק, "האם הפכנו לעיוורים לתרבות שלנו בגלל מנת יתר של אגדות ומעשיות אפלות?"

רבים מהתיירים שמבקשים לעקוב אחר אגדות האחים גרים נוסעים לעיר ברמן כדי לשאוב מעט מהאווירה שאופפת את האגדה "Town Musicians of Bremen", או לשטרסבורג הצרפתית שבה נמצאת טירתה של "היפהפיה הנרדמת". לעומת זאת, התעניינות הגרמנים עצמם באגדות מוגבלת למדי. מאטוסק מתאר את האחים גרים כמי שמצותתים ליצרים הקמאיים של הגרמנים, לפחדיהם ולתקוותיהם. לדבריו, הם כתבו בעת שזכרונות הגרמנים ממלחמת 30 השנה שאירעה במאה ה-17 עדיין היו טריים ובתקופה שבה נפוליאון נחשב לאיום הגדול ביותר לשלום בגרמניה. לדבריו, היתה זו התקופה הנאצית שהעלימה את העניין הגרמני במעשיות האחים.

"מאז, הגרמנים נותרו ללא חלומות, והם מבקשים להבטיח שהמצב הזה יישאר גם בעתיד", הוא כותב, "לחלום או להזות אם התוצאה הסופית היא דיקטטורה רצחנית, היא דבר שיש להתייחס אליו בחשדנות". התיאוריה לפיה אגדות האחים, במיוחד הברוטליות שביניהן, כמו How Children Played Butcher With Each Other, שבה נרצחת משפחה שלמה, היה "אפקט שלילי" על האופן שבו הוצגו דמויות גרמניות אחרי מלחמת העולם השנייה. בדיסני ובהוליווד, לעומת זאת, "נחטפו" מיד סיפורי האחים גרים ושימשו בסיס לכמה מההפקות הקולנועיות המצליחות ביותר. 

בספרו "שורשי הלאומיות הגרמנית" משנת 1978 טוען לואיס סניידר כי האחים גרים סייעו מאוד לחידוד הנוקשות הגרמנית ולטיפוח תכונות כמו משמעת, ציות, שתלטנות, אלימות ולאומנות. זו היתה הסיבה המרכזית שמפקדי בעלות הברית אסרו על הפצת ספרם של האחים גרים בבתי ספר אחרי המלחמה. הם טענו כי מצאו שורשי הנאציזם נמצאים בעולמות שטוו האחים. גם הסופר הגרמני גונתר בירקנפלד רואה באגדות האחים גרים את "התשובה לשאלה כיצד יכול היה העם הגרמני לבצע את זוועות ברגן בלזן ואושוויץ".

לעומתם טוען המחזאי ג'ן צימרמן, שהעלה בברלין הצגה בדיונית על ביוגרפיית האחים גרים, כי העובדה שסיפוריהם התקבלו בזרועות פתוחות נובעת מהיותם אוניברסליים. "האחים גרים אולי כתבו את הסיפורים, אך האגדות הללו היו קיימות לפחות אלף שנים קודם לכן, במקביל למיתולוגיות של היוונים, המצרים והיהודים", הוא אומר, "מה שהם עשו היה לשמר את הסיפורים וכעת זו העבודה שלנו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו