בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רואד טריפ לטיבט

כביש שמחבר בין בייג'ינג ללאסה הוא גולת הכותרת של הפיתוח התחבורתי האדיר בסין. עבור בני מעמד הביניים, נסיעה לטיבט היא מקור השראה

8תגובות

אשתו של ליו בו התחננה בפניו שלא יעשה זאת. היא אמרה שהוא לא רגיל לאוויר ההרים ולדרכים הקשות, הזכירה לו שיהיה לבדו במרחק מאות קילומטרים מעזרה, אם יקרה משהו לו או לפיאט בראבו שלהם. אך ליו היה נחוש בדעתו. בני הזוג מתכננים להביא לעולם ילד בשנה הבאה, והוא הרגיש שדווקא עכשיו בשלה השעה לעלות על האוטו ולגמוע אלפי קילומטרים דרך סין לטיבט. רשימת הציוד הקצרה שלו כללה קצת כסף, כמה בגדים ותרופות נגד מחלת גבהים.

ליו, סוחר מכוניות בן 32, מתגורר באחד הפרברים מצפון לבייג'ינג. הוא בן המעמד הבינוני שכמעט לא היה קיים לפני סוף המאה ה-20. כמה מאות מטרים מביתו עובר הכביש המהיר G6, חלק מרשת כבישים שגדלה בטור גיאומטרי: מ-3,200 ק"מ בקירוב ב-1996 ל-85,000 ק"מ בסוף 2011. בעוד שנתיים היא תהיה ארוכה יותר מרשת הכבישים בין מדינות ארצות הברית. זאת לאחר שב-2009 השתנה המאזן בין שתי המדינות, כשמספר המכוניות בסין עבר את זה האמריקאי. 

השילוב של מעמד בינוני חדש וחובב מכוניות עם דרכים מהירות מצמח חלומות אקזוטיים על הגשמה ועל דרך. עבור רבים כמו ליו, טיבט היא היעד האידיאלי. הם רואים בה עולם רחוק שנות אור מעריהם אפופות הערפיח, בהן הפקקים ארוכים והמרדף אחרי הכסף מתיש את הנפש. טיבט בשבילם היא מקום גבוה, מרוחק, מסתורי, מושך ובמקביל גם אסור. האוויר שם צלול, אך גם מסוכן, בשל היעדר החמצן.

סין לא חסרה יעדים לנהג חובב האתגרים, אך טיבט נחשבת למסלול האולטימטיבי. תעשיית המכוניות הסינית יודעת כמובן להרוויח מהפנטזיה: "לכו בעקבות לבכם, לא בעקבות הכביש שלכם", כתוב בפוסטר התלוי בחברה להשכרת מכוניות בבייג'ינג. כביש G6 שותף לחלומות האלה. הוא נסלל מאמצע שנות ה-90 ועד היום בחלקים נפרדים שלכל אחד מהם שם שונה. ואז, לפני שנתיים, אוחדו כל החלקים וקיבלו שם אחד: "הכביש המהיר בייג'ינג-טיבט".

למעשה, הכביש עדיין אינו מגיע לטיבט. הוא עובר דרך צפון סין, פונה דרומה, מטפס אל הרמה הטיבטית ומתפוגג בין אדמות המרעה הגבוהות הקרובות לשינינג, בירת מחוז צ'ינגהאי, במרחק של כ-1,800 ק"מ מבייג'ינג. הוא עדיין רק במחצית המרחק ליעד הנכסף, לאסה, בירת טיבט, ומאות קילומטרים לפני גבול טיבט עצמה. למרות זאת, הדרך המהירה מצליחה להצית את הדמיון של בעלי המכוניות שנמשכים אל ההרים.

G6 מעודד את הנוסעים בו לקוות. באחד השלטים בבייג'ינג כתוב: "לאסה ... ק"מ". מדבקה מסתירה את המרחק המדויק, כאילו מבטיחה שעוד מעט תוסר, כשהכביש יהיה גמור.

אי-אף-פי

כבישי סין הם מהקטלניים בעולם. אחד הקטעים של G6 בבייג'ינג מכונה "עמק המוות" בגלל שמכוניות רבות הדוהרות לכיוון העיר צונחות מהשוליים המורמים. השלטונות משאירים לפעמים מכוניות פגועות בצדי הכבישים כאזהרה, לצד שלטים בהם מוצגות תמונות זוועה של נהגים מתים.

למרות שמו, הכביש המהיר בייג'ינג-טיבט לא נסלל בתחילה במחשבה על טיבט. לאחר שהוא יוצא מבייג'ינג, הוא פונה מערבה וממשיך כמה מאות קילומטרים מבלי לרדת דרומה לרמת טיבט. הסיבה העיקרית לכך היא כלכלית: זירוז העברתם של פחם ומינרלים אחרים ממכרות מונגוליה לחוף סין. כשהכביש יוצא ממונגוליה, התנועה מידלדלת בצורה משמעותית אך כאן באה לידי ביטוי מטרתו הפוליטית: יצירת קשר בין הבירה לבין קבוצות אתניות רחוקות.

בסמוך למקום שבו מסתיים כביש G6 בצינגהאי שוכן מנזר קומבום, מרכז לבודהיזם הטיבטי ומקום חובה לביקור. מגרש החניה הצמוד אליו מלא מכוניות שעליהן מתנוססות לוחיות רישוי מרחוק ומקרוב. 

בלומברג

בכירים סינים מאשימים לעתים קרובות את בני המערב בעשיית רומנטיזציה לטיבט, אך למרבה האירוניה, המיסטיות של האזור מושכת גם סינים עירוניים. כמו מערביים שהולכים לדארמסאלה כדי ללמוד מהדלאי לאמה, סינים רבים מבני המעמד הבינוני רואים בטיבט נווה מדבר של רוגע וטוהר רוחני, שלא הזדהם מהאנדרלמוסיה ומהתחרותיות חסרת הרחמים של הכלכלה. גלובל טיימס, אחד מעיתוני בייג'ינג, ציין כי הנסיעה לטיבט דומה "לחיפוש אחר החופש הקדמוני של החיים".

עוד לא נקבע תאריך להארכת G6 לתוך טיבט, אך לאחרונה החלה העבודה על סלילת קטע באורך 400 ק"מ ממערב אגם צ'ינגהאי לגולמוד, העיר הגדולה האחרונה לפני גבול טיבט. העבודה על הקטע אמורה להסתיים בעוד כשלוש שנים, בעלות 1.6 מיליארד דולר.

חלומו של המעמד הבינוני הסיני להגיע ללאסה בכביש מהיר עומד אולי להתגשם. בינתיים, ליו החליט לשנות את מסלולו. כשיצא לדרך בסופו של דבר בספטמבר הוא עלה על כביש G4, בייג'ינג'-הונג קונג-מקאו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו