בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דורשים אישור ללינץ'

פרנסי העיר אל אלטו שבבוליוויה טוענים כי גנבים ואנסים אינם נענשים בגלל אוזלת היד של המשטרה. לכן הם תובעים לקחת את החוק לידיהם

10תגובות

הכתובת היתה על הקיר. היא נכתבה בצבע לבן על לבני החמר האדמדמות ונאמר בה: "גנבים שייתפסו יישרפו חיים". המסר המביע אפס סובלנות נראה בכל רחבי אל אלטו, עיר הררית השוכנת מעל לה פאס, בירת בוליוויה. בובות בגודל טבעי, "המקושטות" באיומים דומים, תלויות כמו דחלילים על פנסי דרכים ועמודי טלפון. רובן בובות גברים, אך לאחת מהן היו זוג צמות ושמלה של צ'וליטה ­בת לשבט איימארה (שבט אינדיאני ממוצא אינקה) הלבושה בבגדים מסורתיים.

בעלת חנות מקומית, בת איימארה ששיניה הקדמיות עשויות זהב, אישרה את האזהרה. "אם נתפוס פה גנבים נהרוג אותם", הדגישה. זה איננו איום סרק. לדברי הנציגות של נציבות האו"ם לזכויות האדם בבוליוויה, תשעה אנשים מתו ב‑30 מעשי לינץ' בעשרת החודשים הראשונים של 2011. מספרים אלה הם "ירידה משמעותית" בהשוואה לשנים הקודמות, צוין בדו"ח השנתי. הקורבנות הם בדרך כלל אנשים החשודים בגניבה. קושרים אותם לעמוד ואז מכים אותם ומעלים אותם באש. המשטרה מתערבת לפעמים, אבל השוטרים סובלים לעתים קרובות מנחיתות מספרית ולפעמים הופכים בעצמם לקורבנות.

שמירה התנדבותית כזו, לכאורה על הסדר הציבורי, היא בדרך כלל תגובה ספונטנית לשיעור פשיעה גבוה. אך אחד ממנהיגי האיימארה באל אלטו דורש כעת שהעונשים הכבדים שנותנת הקהילה יעוגנו בחוקה מ‑2009 של הנשיא אוו מוראלס.

עוד כתבות בנושא

כרמלו טיטיריקו, מנהיג רובע 13 של אל אלטו, דורש שאנסים יסורסו בצורה כימית וידם של גנבים תיכרת אם יורשעו שלוש פעמים בגניבה. "מערכת המשפט הרגילה סלחנית מדי. רוב הפושעים מבלים כמה שנים בכלא, יוצאים ממנו ושוב מבצעים פשעים", הוא אומר.

טיטיריקו, החבר בקונאמאק, התאחדות הילידים הראשית של בוליוויה, טוען שרופאים יבצעו את הפעולות שעליהן הוא ממליץ ואם יסרבו, יעשו זאת מתמחים מבני הילידים. הוא אומר שבית משפט "צריך לכבד חיי אדם. אסור שיהיו עינויים ומעשי לינץ'".

הילידים תושבי אל אלטו רוצים ענישה מחמירה יותר כאמצעי הרתעה, הוא אומר, ומוסיף שהם לא בוטחים במשטרה. חוק מ‑2010 מפריד בין תחומי השיפוט ומותח קו ברור בין "הצדק הקהילתי" לבין ההליכים המשפטיים הרגילים. טיטיריקו רוצה שהערכאות המקומיות יוכלו להטיל עונשים במסגרת המקומית שלהן כראות עיניהן.

ואולם, המשרד לענייני משפט כפרי ומסורתי טוען שהצעותיו של טיטיריקו "חורגות ממסגרת החוק". "אסור שמישהו יניח שיש דרכים כמו מעשי לינץ' להשיג צדק, או יתרה מזו, אסור להעניש כמו המקומיים", אמר רובן צ'וקפאלפה, דובר המשרד. "בוליוויה אישרה אמנות בינלאומיות רבות המכבדות את הזכויות הבסיסיות וזכויות אדם. מערכת המשפט שואפת להחזיר לקהילה אדם שסטה מדרך הישר".

ואולם, בפרברי אל אלטו, שבהם האוכלוסייה מורכבת ברובה מתושבי האזורים ההרריים, הצדק המקומי מתנגש במציאות העירונית של שיעור הפשיעה הגבוה ואלימות הכנופיות. "האלימות והפשיעה עברו את כל הגבולות ואנשים לא יכולים לעמוד בזה יותר. לכן, הם לוקחים את הצדק לידיהם", אומר קווין פייראלס, בן 23, תושב אל אלטו. תושב אחר בשם ברנרדו קוויספה, בן 62, אומר: "אם מסגירים גנבים למשטרה, השוטרים פשוט לוקחים מהם כסף ומשחררים אותם. יש רק דרך אחת למנוע מהם לגנוב והיא לחתוך אותם, לחסל אותם אחת ולתמיד".

נציגות האו"ם מותחת ביקורת על חוק תחומי השיפוט הנפרדים וקוראת לשנותו. אך היא מצביעה גם על העובדה שרק בפחות ממחצית הערים במדינה יש שופטים. בדו"ח של 2011 נאמר כי בכל המדינה, שאוכלוסייתה מונה יותר מ‑10 מיליון בני אדם, היו באותה שנה רק 764 שופטים. לדברי טיטיריקו, זו בדיוק הסיבה שיש ליישם את הצדק על פי המסורת המקומית, כי "זאת ענישה מהירה ויעילה" במקום הריק שהשאירה מערכת המשפט הרגילה.

לעומת זאת אומר פרננדו מדינה, יועץ משפטי, ששיטת המשפט של הילידים היא "טירוף שקשה לפענח אותו", שלדבריו גרם לבלבול ולפטור מעונשים והקשה עוד יותר על תפקודה של מערכת המשפט החלשה ממילא של המדינה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו