בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שבועון נחשב בסין שובת במחאה על צנזורה מצד השלטונות

"סאותרן וויקלי" פרסם מאמר מערכת לרגל השנה האזרחית החדשה ובו קרא לרפורמות חוקתיות. בבייג'ינג צנזרו ונתקלו בהתנגדות עזה מצד העובדים

3תגובות

עובדי השבועון הסיני הגדול "סאותרן וויקלי" פתחו היום (שני) בשביתה במחאה על רקע צנזורה שהפעיל המשטר כלפי העיתון. תומכי העיתון, עובדיו וסטודנטים התגודדו סביב בניין המערכת וחלקם נשאו שלטים בהם נכתב "אנו רוצים חופש עיתונות, חוקתיות ודמוקרטיה". עדי ראייה מסרו כי המשטרה נמצאת במקום, אך לא מונעת את קיום ההפגנה. לפי שעה לא ברור אם מדובר בשביתה מלאה או חלקית.

בשבוע שעבר פרסם העיתון מאמר מערכת לשנה החדשה בו הוא קורא לרפורמות חוקתיות בסין. המאמר צונזר על ידי השלטונות והפך למעשה למאמר המשבח את המפלגה הקומוניסטית. למרות זאת, בעיתון החליטו שלא לשתוק: בשני מכתבים עליהם חתומים 35 עובדים לשעבר וכ-50 מתמחים ואנשי ציבור, הם דורשים את פיטוריו של מנהל מחלקת התעמולה במחוז גואנדונג, טאו זן, ומכנים אותו: "דיקטטור בתקופה של פתיחות גוברת". אגב, טאו, שנכנס לתפקידו בשנה שעברה, שימש קודם לכן ככתב לענייני כלכלה. 

אי–פי

אתמול שבה והתלקחה המחלוקת סביב המאמר, והפעם באינטרנט. מסר שהעלתה מערכת העיתון בדף המיקרובלוגינג הרשמי שלה הכחיש "שמועות שנפוצו ברשת" על כך שמאמר המערכת שונה בגלל צנזורה. המסר הצית את זעמם של חלק מעובדי המערכת וכ-100 מהם הודיעו על שביתה מכיוון שהעיתון נתון ללחץ מצד השלטונות. חלק אחר של המערכת ככל הנראה "שומר אמונים" לשלטונות, והשתלט על הדף של העיתון ברשת החברתית "וייבו", המקבילה הסינית לטוויטר.

השביתה בסאותרן וויקלי, הנמצא בבעלות קבוצת התקשורת "נאנפנג" ומודפס בכ-1.6 מיליון עותקים מדי שבוע, הולכת ומצטיירת כאתגר המשמעותי הראשון לנשיא, שי ג'ין-פינג, מאז נכנס לתפקידו בחודש נובמבר. האם יתמוך בקו הקשוח של טאו זן, או שיצדד בעמדת העיתון ובכך יסמן על רוח חדשה הנושבת בבייג'ינג בכל הנוגע לצנזורה על אמצעי התקשורת?

אי-פי

אין זו הפעם הראשונה שסאותרן וויקלי מוצא את עצמו על מסלול התנגשות עם המשטר, אך בזכות שמו הטוב הצליח לפרסם ידיעות גם בסוגיות רגישות כמו תנאי העבודה במפעלי "פוקסקון" ותפוצת האיידס באזורי הספר של סין. יצויין כי סאותרן וויקלי מחזיק בעמדה ייחודית בעיתונות הסינית: הוא העיתון היחד שאינו מחזיק בעמדה ממסדית מובהקת ומצליח לפרסם לעתים תחקירים הבוחנים את גבולות חופש הביטוי. מכאן נובעת גם הדילמה שבה מצוי שי, המסתכן בהכתמת תדמיתו. 

ביום שישי התייחס לפרשה העיתון הממסדי "גלובל טיימס". במאמר המערכת שלו נכתב כי "מדיניות הרגולציה הנוכחית אינה יכולה להימשך כפי שהיא כיום. החברה מתקדמת ודרכי הניהול צריכות להתקדם גם כן". עם זאת נכתב במאמר כי "ללא קשר לאופן שבו ייעשה הפיקוח על התקשורת בסין, הוא לעולם לא יהיה דומה לזה הנהוג במדינות המערב". דובר משרד החוץ הסיני התייחס אף הוא לפרשה בשבוע שעבר ואמר כי בסין "אין צנזורה על חדשות".

רויטרס

אל מחאת סאותרן וויקלי הצטרף בשבוע שעבר גם המגזין "יאנחואנג צ'ון טיו" שפרסם מאמר הטוען כי החוקה הנוכחית מניחה את התשתית לרפורמות פוליטיות, אך כישלון המפלגה הקומוניסטית לפעול ברוח החוקה עומדת במוקד חוסר היציבות הפוליטי במדינה. בתגובה לדברים הופל אתר המפלגה ביום שישיץ מסר שפרסם המגזין בדף שלו בווייבו, ובו ביקורת על המהלך, שותף על ידי לא פחות מ-31 אלף גולשים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו