בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"הטיוב" של לונדון חוגגת 150 שנה; העלבונות התחלפו בתהילה

"הטיימס" גינה אותה עם הקמתה, אך הרכבת התחתית הוותיקה בעולם מוכיחה עצמה: ממלחמת העולם ועד האולימפיאדה

17תגובות

באמצע המאה ה-19 הוצע לכרות מנהרה שדרכה יעבור קו רכבת שיחבר בין מרכז לונדון לבין האזור הכלכלי שבמזרח העיר. אז תקף עיתון הממסד, הטיימס של לונדון, במאמר המערכת שלו, את היוזמה במלים חריפות. "רכבת תת-קרקעית מתחת ללונדון מעלה על הדעת תמונות של מנהרות מצחינות ורועשות, קבורות עמוק מתחת להישג ידם של האור והחיים. מעברים מאוכלסים בעכברושים, ספוגים בביוב ומורעלים מדליפות גז". העיתון ראה ברעיון "עלבון לקומון סנס" וטען שתושבי לונדון יעדיפו לנסוע באוטובוס, באוויר הפתוח, למרות שהנסיעה תהיה אטית יותר.

אולם למרות התחזית הפסימית, שלשום חגגה הרכבת התת-קרקעית העתיקה ביותר בעולם, האנדרגראונד של לונדון 150 שנה לקיומה. ב-9 בינואר 1863 התקיימה הנסיעה הראשונה בין התחנות פדינגטון ופרינגדון וביום למחרת נמכרו הכרטיסים לנסיעה המסחרית הראשונה. 30 אלף איש ניצלו את ההזדמנות ביום הראשון. המספר הזה הלך ותפח במשך 150 שנה עד שבאוגוסט האחרון, בעיצומם של המשחקים האולימפיים בלונדון, נסעו ביום אחד מספר שיא של 4.4 מיליון נוסעים ביום אחד.

אבל האנדרגראונד, או ה"טיוב" (הצינור) על שם צורת המנהרות הוא לא רק אחד ממערכות התחבורה הציבורית הגדולות והוותיקות בעולם, הוא גם הפך לאייקון תרבות במשך שנים כשסמלים רבים שלו הם נכסי מורשת בריטית. מהסמל המוכר של העיגול האדום עם הקו הכחול, שעוצב כבר ב-1908 ולא שונה מאז, דרך ההקלטה המנומסת של ה-"mind the gap" (היזהרו מהרווח) הנשמע ברמקולים כל עת שרכבת נוספת נכנסת לתחנה והוקלטה ב-1968, לפני שמרבית הנוסעים כיום נולדו, עד למפת הקווים המוכרת, קלאסיקת עיצוב שזכתה לתהילה אפילו בסדרת ספרי הארי פוטר שם מתוודה מנהל בית הספר הוגוורטס שעל אחוריו מתנוססת צלקת בצורת המפה.

לא מדויק לגמרי לקרוא מערכת תת-קרקעית, רק כ-45 אחוזים ממנה נמצא במנהרות, בעוד היתר, בעיקר קווים המובילים לשכונות חיצוניות ופרברים נמצא מעל פני הקרקע. גם הקו הראשון לא היה במנהרה אמיתית, אלא בתעלה שנחפרה מלמעלה ולאחר שהונחו בה הקווים, כוסתה מלמעלה בגג וכך נוצרה המנהרה. לשמו הרשמי, "אנדרגראונד" זכה רק ב-1908 אבל הכינוי היותר ייחודי, "הטיוב" ניתן במקור רק למנהרות העמוקות למרות שכיום הוא משמש לכל הקווים.

הטיוב שיחק תפקיד באירועים ההיסטוריים שפקדו את בירת בריטניה אבל יותר מכל זכור החלק של מנהרות הרכבת בבליץ על לונדון במלחמת העולם השנייה. בלילות הכבדים ביותר של הפצצות הלופטוואפה, ישנו כ-177 אלף איש בתחנות ולאורך קווי הרכבת התחתית.

המנהרות לא שימשו רק למחסה של בני אדם מהפצצות. מנהרות של "פיקדילי ליין" בקרבת המוזיאון הבריטי הוסבו למחסה לאוצרות אמנות וארכיאולוגיה וחלק מה"סנטרל ליין" אף שימש כמפעל סודי למטוסי קרב. תחנות אחרות שימשו את משרדי הממשלה וקבינט המלחמה של וינסטון צ'רצ'יל לפני שנחצב בעבורו בונקר מיוחד. תחנה אחת היתה מרכז שליטה של תותחים נגד מטוסים.

עם השנים נוצרה לאנדרגראונד מיתולוגיה משלה המבוססת על סיפורי מותם של נוסעים על הקווים שרוחותיהם ממשיכות לשכון במנהרות. לא רק נוסעים הפכו לרוחות רפאים, אלא גם תחנות שהופסק בהן השימוש. יש כארבעים כאלה ברחבי לונדון ולמרות ניסיונות של השלטונות למנוע את הכניסה אליהן מסיבות בטיחותיות, שוחרי הרפקתאות מחפשים את הדרך פנימה כדי לחזות בארכיטקטורה מרהיבה ולנסות לחלץ משם שלטים ואוצרות היסטוריים אחרים.

האנדרגראונד גם שיקף שינויים תרבותיים כמו האיסור על העישון ב-1987 בעקבות אסון בו נספו 31 נוסעים, ככל הנראה מגפרור שהושלך ועד לאיסור על שתיית אלכוהול בטיוב שהטיל ראש העיר הנוכחי, בוריס ג'ונסון ב-2008 (בלילה שקדם להטלת האיסור ערכו אלפי נוסעים מסיבה ענקית בין התחנות).

איסור נוסף ששיקף את רוח הזמן היה הדרישה ב-2003 מנגנים בתחנות ובמנהרות לקבל רישיון לפני שיחלו בניגון. במשך השנים, התרבו האגדות על כוכבי רוק, כמו סטינג ופול מקרטני, היורדים אל מתחת לאדמה בתחפושת ומופיעים בפני העוברים והשבים (ולא מקבלים יותר מדי מטבעות).

האנדרגראונד אפילו מנוצל למטרות ספורטיביות. ספר השיאים של גינס מכיר ב"אנדרגראונד צ'אלנג'" ביקור מהיר ככל הניתן בכל 268 תחנות הרשת. השיא הנוכחי עומד על 16 שעות ו-29 דקות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו