מחקר בארה"ב קובע: הריאליטי מזיק לבריאות העור

באוניברסיטה בניו יורק מצאו כי סטודנטים שצופים בתוכניות ריאליטי בנושאי יופי יחשפו לשמש או ישתמשו במנורות שיזוף פי שניים מסטודנטים אחרים

לוגו רויטרס
רויטרס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
לוגו רויטרס
רויטרס

סטודנטים הנוהגים לצפות בתוכניות ריאליטי בנושאי יופי ישתמשו פי שניים במכונות שיזוף או ישתזפו בשמש שעות רבות יותר מסטודנטים אחרים - כך קובע מחקר שנערך בארה"ב. הממצאים, שהתפרסמו בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, אינם מוכיחים שצפייה בתוכניות כמו "דוגמנית העל הבאה של אמריקה" כשלעצמה, מביאה אנשים למיטות השיזוף. ואולם, החוקרים סבורים שהתוכניות אינן מקדמות תפיסות בריאות על שיזוף, שנחשב כגורם סיכון לסרטן העור - בעיקר בקרב צעירים.

"תוכניות הטלוויזיה אולי אינן מבינות את המסר שהן מקדמות באמצעות האנשים היפים והשזופים שמשתתפים בהן", אמר ג'ושוע פוגל, אחד ממחברי המחקר. פוגל, חוקר בברוקלין קולג' השייך למערך אוניברסיטת ניו יורק, הוסיף כי ראוי שמומחים לעור ורופאים המעניקים טיפול ראשוני "ישאלו את הפציינטים הצעירים שלהם אם הם משתמשים במנורות שיזוף או משתזפים בשמש, ובעיקר את אלה שצופים בתוכניות ריאליטי בטלוויזיה". הממצאים התבססו על תשאול 576 סטודנטים בתחילת שנות ה-20 לחייהם. כ-61% מהם אמרו שהם צופים בתוכניות ריאליטי.

צפייה בתוכניות ריאליטי קשורה לשיזוף בתוך הבית ובחוץ כאחד. ל-13% מהצופים בתוכניות הקשורות ליופי היו בשנה שעברה מנורות שיזוף ו-43% מהצופים השתזפו בשמש יותר משעתיים בכל פעם. בהשוואה לכך, פחות מ-4% מאלה שלא צפו בתוכניות האלה השתמשו במנורות שיזוף ו-29% השתזפו בשמש. שלא במפתיע, מספר הנשים שהשתמשו במנורות שיזוף גבוה פי עשרה ממספר הגברים.

צעירים אמריקאים בשמש החורפית. 43% מהצופים בריאליטי משתזפים בשמשצילום: רויטרס

החוקרים לא שאלו את המשתתפים במחקר באילו תוכניות צפו, ולכן לא יכלו לקשר בין תוכניות מסוימות לבין שיזוף. "ברור מאוד שצופים (בתוכניות האלה) רואים את השיזוף כדבר חיובי", אמר פוגל והוסיף כי ייתכן שהתוכניות מעודדות את הצופים להשתזף משום שהן רומזות שאנשים שזופים מושכים יותר ו"קולים" יותר. "האפשרות האחרת היא שאנשים שממילא שזופים אוהבים לצפות בתוכניות כאלה" אולי מפני שהמשתתפים בהן דומים להם, ציין פוגל.

מחקר אחר, שהתפרסם ב-Journal of Pediatrics, גילה כי צפייה בתוכניות ריאליטי קשורה להערכה עצמית גבוהה יותר אצל נערות מתבגרות. ואולם, הנערות שצפו בתוכניות האלה התמקדו יותר בהופעתן החיצונית. ד"ר אליזבת טנזי, מומחית לרפואת עור שלא השתתפה במחקר, אמרה כי התוצאות תואמות לממצאי רופאים על השפעת התקשורת.

"ידוענים שמופיעים בטלוויזיה שולחים מסרים ברורים להמונים", אומרת טנזי העובדת בבית החולים ג'ונס הופקינס בבולטימור ובמכון הוושינגטוני לכירורגיה דרמטולוגית בלייזר. "ואם הם הולכים למכוני שיזוף ויוצרים את הרושם שכדי להיות יפה אתה צריך להיות שזוף, ושזהו האידיאל, המסר הזה חזק מאוד והוא משפיע על הצעירים".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ