בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שנה חלפה, והקוסטה קונקורדיה עדיין תקועה על אותו שרטון

המבצע להרמת הספינה האיטלקית תקוע ואיש אינו יודע מתי יסתיים, אם בכלל. תושבי האי הפסטורלי ג'יליו סובלים מהרעש וחוששים שהתיירים יפסיקו לבוא

תגובות

שנה אחרי שספינת הפאר האיטלקית קוסטה קונקורדיה עלתה על שרטון מול חופי טוסקנה וגבתה את חייהם של 32 בני אדם, שבריה עדיין מוטלים במימיה הזכים של שמורת הטבע הימית שליד האי ג'יליו. במסיבת עיתונאים שקיימו אתמול (שבת), הודיעו החברות האמונות על חילוצה של הספינה שהמלאכה לא תסתיים לפני סוף הקיץ ושלא ניתן לקבוע לסיומו של הפרויקט.

"אנחנו מודאגים מכך שעבודות החילוץ יתנגשו עם ענף הפרנסה העיקרי שלנו - התיירות", אומר סרג'ו אורטלי, ראש מועצת ג'יליו, אי שהפך בזכות חופיו ומימיו הנקיים לאבן שואבת לאלפי תיירים בשנה. "אנחנו דנים איך לצמצם את ההשלכות של פעולות החילוץ השנה".

בג'יליו ציינו היום (ראשון) משפחות נספי וניצולי הקוסטה קונקורדה את יום השנה הראשון לאסון בדקת דומיה והצבת לוח זיכרון. אוניית הפאר היתה בעיצומו של שיט תענוגות בים התיכון, כשעלתה על שרטון בשעת ארוחת ערב, כשעל סיפונה 4,229 נוסעים ואנשי צוות.  במקביל, נמשכים ההליכים המשפטיים נגד קברניט האוניה, פרנצ'סקו סקטינו, ושמונה מאנשי צוותו המואשמים בנטישת הספינה לפני שכל הנוסעים הורדו ממנה. פרקליטו של סקטינו אמר שמרשו מוכן להודות באחריותו לתאונה, אבל טוען שתושייתו אחרי ההתנגשות בשרטון הצילה את חייהם של רבים.

גם חייהם של כ-1,500 תושבי האי הושפעו קשות מהאסון, ולא רק בגלל ירידה של כ-30% שנרשמה בקיץ שעבר בהיקף התיירות. "נהגתי לקום בבוקר ולנחש את כיוון הרוח על פי תנודות העצים על הסלעים האלה", מספרת ג'וזפינה פרארו בת 66, המשקיפה מחלונה על האונייה שעדיין מוטלת על צדה. "עכשיו, בכל שעה משעות היום והלילה, רואים רק מתקני קידוח, כלי הנדסיים ואת שלד הרפאים של האונייה. בלילה אנחנו מתעוררים לקולות רעש הגנרטורים. זה לא משנה אם אנחנו מכבים את האורות בבית - כל האזור שם מואר".

430 מומחים עמלים בניסיון ליישר חזרה את הקונקורדיה במסגרת מה שכבר מכונה פעולת החילוץ המורכבת והיקרה ביותר שהיתה מעולם. העבודות מתבצעת חרף הסערות הקשות שפוקדות את האזור וסלעי הגרניט שממוקמים מתחת לאונייה. עד כה הצליחו המהנדסים לייצב את האונייה ולמנוע את שקיעתה. כעת, עוסקים 25 רתכים בדיפון הדופן שנוגעת במים, ואליה הם מתכוונים לחבר כבלים שאמורים להרים את האוניה. "לאמיתו של דבר, כשראיתי את התוכנית לא היה לי ספק שיהיו עיכובים", אומר אמיליו קמפאנה, מנהל מכון המחקר להנדסה ימית ברשות האיטלקית הלאומית למחקר. "מעולם לא נעשה מבצע בממדים כאלה, הם מנסים להתמודד עם בעיה שמעולם לא התמודדו איתה".

אי–פי

אלא נראה שלרשויות באיטליה אין הרבה ברירות. רבים חוששים שדחיית החילוץ עלולה להגביר את הסיכון לסביבה. במכתב שהפנה באחרונה לחברה המפעילה את האוניה, קוסטה קרוזס, הזהיר השר לשימור הסביבה, קוראדו קליני, מפני עיכובים נוספים. "החשש העיקרי שלנו נוגע למצבה של הדופן ולאמצעי הבטיחות שיש לנקוט כדי להבטיח
שהזזת האונייה, שמשקלה 112 אלף טונות, תתבצע בתנאים שיבטיחו שלא ייווצרו סיכונים או מצבי חרום נוספים", כתב. פעילים ירוקים וארגונים למען שימור הסביבה חוששים מכישלון המבצע וטוענים שאין בידי הרשויות תוכנית מגרה למקרה שהאונייה תחליק ותצלול למים עמוקים. "הם מנעו את הגרוע מכל, דליפת דלק, אבל אנחנו עדיין לא בטוחים", אומר סבסטיאנו ונרי, מהרשות האיטלקית לשמירת הסביבה.

בטקס הזיכרון השתתף בין היתר קפטן ג'ורג'יו דה פלקו ממשמר החופים האיטלקי, שהפך לגיבור אחרי שבתקשורת האיטלקית פורסמה הקלטת השיחה שניהל עם סקטינו ובו דרש ממנו לשוב לאוניה ולפקח על חילוץ הנוסעים. בראיון לרשת הטלוויזיה האיטלקאית RAI אמר דה פלקו כי בא לאי ג'יליו מתוך כבוד לקורבנות האסון, ששניים מהם לא נמצאו מעולם, וכדי להיפגש עם בני המשפחות.

אי–פי


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו