בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רוב מטוסי הבואינג 787 החדישים מקורקעים

יום לאחר שמטוס יפני ביצע נחיתת חירום הודיעו גם אירופה ארצות הברית, הודו, קטאר וצ'ילה על קירקוע מערך מטוסי ה"דרימליינר" שלהן

13תגובות

רשות התעופה הפדרלית בארה"ב  (FAA)הורתה אמש (רביעי) על קרקועם של כל מטוסי בואינג 787 ("דרימליינר") בשל חשש מתקלה אפשרית בסוללה. זאת בעקבות סדרה של תקלות במטוסים מדגם זה ביפן, שהובילו אתמול בבוקר חברות תעופה במדינה לקרקעם. בעקבות ההודעה, הודיעו רשויות התעופה באירופה, בקטאר, בהודו ובצ'ילה על צעד דומה. זו הפעם הראשונה מזה 34 שנה שבה רשות התעופה הפדרלית בארצות הברית מוציאה דגם שלם של מטוסים משירות.

שלשום נאלץ מטוס של חברת התעופה היפנית אנ"א (אול ניפון אירווייז) לבצע נחיתת חירום. 18 דקות בלבד לאחר שהמריא משדה התעופה בימאגוצ'י במערב יפן לכיוון טוקיו, הופיעה בתא הטייס התראה שמקורה במערכת החשמל וריח מוזר התפשט במטוס. הטייס נאלץ לבצע נחיתת חירום בה נפצעו קל חמישה מהנוסעים.

מקרה זה, ושורה של תקלות נוספות שכללו דליפת דלק, בעיות חיווט, בעיות במערכת החשמל וחלון שנשבר בתא הטייס, מעלים שאלות על ענייני הבטיחות במטוס החדיש, שהחל את פעילותו המסחרית לפני כשנה ונחשב לעתיד של התעופה האזרחית.

עד עתה סיפקה החברה 50 מטוסי "דרימליינר" לחברות תעופה ברחבי העולם: שתי חברות תעופה ביפן, אייר אינדיה בהודו, יונייטד איירליינז בארה"ב, קטאר איירוויז, לוט בפולין, לאן בצ'ילה ואתיופיאן איירליינז. הראשונים לקרקע את המטוסים היו היפנים, אחריהם האמריקאים, הצ'יליאנים, ההודים, האירופאים ולבסוף הקטארים.

דגם הבואינג 787 הוא בעל חשיבות עצומה ליצרנית המטוסים האמריקאית בקרב על הובלת שוק התעופה העולמי מול מתחרתה האירופית איירבוס. ואולם הליך פיתוחו של המטוס החדש לווה בהרבה בעיות. ב-2004 הציגה בואינג את הדגם שכונה אז 7E7, אך טיסת הבכורה שהיתה אמורה להיערך ב-2008, נדחתה בשנה ומסירת המטוס ללקוחות החלה רק ב-2011 בשל תקלות ושריפות שהתגלו בטיסות המבחן של המטוס. גם הוצאות פיתוח המטוס תפחו עד לפי ארבעה מהתכנון המקורי והגיעו ליותר מ-20 מיליארד דולר.

בסוף השנה שעברה איימה רשות התעופה האמריקאית (FAA) כי לא תאפשר לדגם המטוס החדש לפעול בארה"ב בשל חשד לתקלה במכלי הדלק. בואינג הגיעה לפשרה עם הרשות שבמסגרתה ערכה בדיקות מקיפות לכל הדגמים שנמסרו.

המטוס של בואינג אמור להוות חלופה לדגם ה-A380 הענק של איירבוס, שהשלים את הטיסה המסחרית הראשונה שלו כבר ב-2007. מאז ההשקה של המטוס הענק, שיכול לשאת יותר מ-850 נוסעים, התגלו גם בו בעיות וחברות תעופה שמפעילות אותו נאלצו לקרקע את צי המטוסים שלהן. בנובמבר 2010 ביצע מטוס מדגם זה של חברת התעופה האוסטרלית קנטאס, נחיתת חירום בשדה התעופה בסידני אחרי שנגרם כשל במנוע ופרצה אש.

עד שורת התקריות האחרונות, נראה היה שההימור של בואינג בפיתוח מטוס קטן יותר לעומת הדגם החדש של איירבוס – השתלם. החברה האמריקאית הצליחה לעקוף בשנה שעברה את יריבתה האירופית במכירת מטוסים, בראשונה זה עשור והביקוש לדגם ה-787 היה גבוה במיוחד.

רשות התעופה הפדרלית הודיעה כי תפעל יחד עם בואינג כדי לתקן את הבעיה. בנוסף, נמסרה הודעה לרשויות התעופה הבינלאומיות, כדי שגם הן יוכלו לפעול בנושא בארצותיהם. בחברה הודיעו כי הם תומכים בהחלטת רשות התעופה, אך הם בטוחים כי המטוסים בטוחים. "נעשה כל פעולה שתידרש בימים הקרובים כדי לוודא את בטיחותם של לקוחותינו ושל ציבור הנוסעים ב-787, ולהשיב את המטוסים לשירות", אמר בכיר בחברה לבי-בי-סי. מניותיה של החברה צנחו אתמול ביותר מ-3% בוול סטריט.

הפעם האחרונה שבה הורתה רשות התעופה הפדרלית על קרקוע דגם שלם של מטוסים היתה ב-1979, כאשר אסרה על טיסות במטוסים מדגם דאגלסDC-10  בדיקות של דגם זה גילו אז תקלה בכנף כמו זו שהובילה להתרסקות מטוס בשיקגו, שבה נספו 271 בני אדם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו