33 שנה אחרי התרסקות המטוס, בימ"ש באיטליה אימץ את תיאוריית הקונספירציה - בעולם - הארץ

33 שנה אחרי התרסקות המטוס, בימ"ש באיטליה אימץ את תיאוריית הקונספירציה

ב-1980 צללה טיסת איטאוויה 870 על 81 נוסעיה אל הים הטירני, ומאז חלוקים באיטליה על סיבת ההתרסקות. כעת רומזים השופטים: טיל הפיל את המטוס

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אליזבטה פובולדו, ניו יורק טיימס

טיסת איטאוויה 870 עמדה לקראת הקטע האחרון של הדרך מבולוניה לפלרמו בערב קיץ בהיר, כשלפתע התרסק המטוס אל תוך מי הים הטירני, בסמוך לאי הקטן אוסטיקה. כל 81 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו.

כבר בחקירה הראשונית נשללה על הסף האפשרות של תקלה טכנית, וכיום, קרוב ל-33 שנים אחרי אותו ערב טרגי ב-27 ביוני 1980, סיבת ההתרסקות היא עדיין נושא לוויכוחים לוהטים באיטליה. שלושה עשורים של ועדות חקירה, ועדות פרלמנטריות, אינספור דו"חות של מומחים ואחת החקירות המשפטיות הארוכות ביותר בהיסטוריה של איטליה לא פתרו את התעלומה.

עשרות תיאוריות קונספירציה הופיעו באיטליה מאז "פרשת אוסטיקה", הבולטת שבהן טענה כי טיל ששוגר על ידי מטוס קרב הוא שפגע במטוס. אבל במשך שלושה עשורים לא ניתן לתרחיש הזה, וגם לא לאחרים שנפוצו, כל אישור מטעם הרשויות. 

מטוס איטאוויה שהופל, בצילום מ-1972צילום: Werner Fischdick, מתוך ויקיפדיה

בשבוע שעבר חל מפנה בעלילה כשבית המשפט העליון של איטליה פסק שעל משרדי ההגנה והתחבורה לפצות את משפחותיהם של אחדים מהנספים. בכך הכיר בית המשפט במרומז בתיאוריה לפיה טיל הוא שגרם להתרסקותו של המקדונל-דאגלס DC-9 של איטאוויה, חברת תעופה פנימית שחדלה בינתיים להתקיים. עם זאת, בית המשפט לא ציין מהיכן הגיע הטיל.

במשך השנים נחקרו לא מעט קצינים מחיל האוויר האיטלקי בחשד שמחקו רישומי טיסות וסריקות מכ"ם, וארבעה גנרלים הועמדו למשפט באשמת בגידה והכשלת חקירות. אף אחד מהם לא הורשע. עקב כך, לא פלא שתיאוריות הקונספירציה פרחו.

רבים הואשמו בהתרסקות – החל בעב"מים וכלה בפעולת טרור (בשל הפיגוע שבוצע בתחנת הרכבת בבולוניה כחמישה שבועות לאחר מכן וגרם למותם של 85 אנשים ולפציעתם של עשרות נוספים). בהתאם לתרחיש הזה, המטוס נפל אחרי שהתפוצץ בו מטען חומר נפץ, קרוב לוודאי שבשירותים.

שרידי טיסת איטאוויה 870. באיטליה לא פסק הדיון סביב סיבת ההתרסקות מאז 1980

תיאוריית הטיל צברה תאוצה חדשה ב-2008, כשפרנצ'סקו קוסיגה, שר הפנים בתקופה שבה התרסק המטוס, אמר בריאיון שהמטוס הופל על ידי מטוסים של הצבא הצרפתי. קוסיגה לא פירט ואין הוא יכול לדבר כעת, מאחר שמת ב-2010 בגיל 82.
דיווחי התקשורת האיטלקית, שבהם תואר "שיעור תמותה גבוה בצורה חשודה" בקרב אנשי הצבא שהיו קשורים לפרשה (לא כולל מותו של קוסיגה) ותוכניות תחקיר טלוויזיוניות על "תאונות משונות" שבהן נהרגו עדי ראיה להתרסקות, ליבו את תיאוריות הטיוח. "איזו אמת נוראה נזקקה לטיוח במחיר חייהם של כל האנשים האלה?", שאל אדם קדמון, מנחה תוכנית טלוויזיה שעסקה בפרשה.

המצדדים בתיאוריית הטיל טוענים שאיטליה נתנה באותה תקופה הסכמה חשאית למטוסים לוביים לטוס ללא הפרעה מעל שטחה, בנתיב של מטוסים שטסו בטיסות פנימיות וכך לא התגלו על ידי מכ"ם. לטענתם, בליל ה-27 ביוני נפוצו שמועות שקדאפי עצמו יושב באחד המטוסים, והצרפתים מיהרו לנסות ולהביא לחיסולו - אך בטעות פגעו במטוס של איטאוויה.

תיאוריה אחרת, שבה תומך העיתונאי החוקר קלאודיו גאטי, טוענת שהמטוס הופל על ידי חיל האוויר הישראלי, שטעה וחשב שמדובר מטוס שנשא אורניום מועשר לעיראק. "אף מדינה לא היתה מעזה לתקוף באזור הים התיכון לולא היו לה סיבות יוצאות מהכלל, ולישראל היתה סיבה כזאת", אמר גטי. "זה התרחיש היחיד שנראה הגיוני".


תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ