שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
גרדיאן
גרדיאן

בדיקות חדשות מבססות את הטענה של קרן שוויצרית כי בידיה גרסה מוקדמת יותר של המונה ליזה. כך סיפר היום (חמישי) סגן נשיא מכון "מכון מונה ליזה" בז'נבה. חוקרי המוכן טענו בספטמבר כי לאחר מחקר מפורט שערכו בשלושת העשורים האחרונים, הגיעו למסקנה שבידיהם גרסה מוקדמת יותר של הציור "מונה ליזה", שנוצרה עשר שנים לפני הציור המוכר. הגרסה נמצאה על ידי אספן אנגלי לפני מלחמת העולם הראשונה, ומכונה אייזלוורת מונה ליזה, על שם האזור בלונדון בו היא נשמרה שנים.

דייוויד פלדמן, סגן נשיא המכון, סיפר כי אחרי שהציור, המציג גרסה צעירה יותר של ליזה דל ג’יוקונדו, הוצג בתערוכה, יצר אתו קשר המומחה האיטלקי אלפונזו רובינו. "הוא ערך מחקרים נרחבים על הגאומטריה של האדם הוויטרובי של לאונרדו (הרישום המפורסם של הגבר העומד ברגליים מפושקות וידיים פרושות) והציע לבחון את הציור שבידינו", סיפר פלדמן. מסקנתו היתה שהגאומטריה של הציור מתאימה לזו של לאונרדו, ולכן הציור חייב להיות פרי מכחולו.

פלדמן סיפר עוד כי המכון הטכנולוגי של ציריך ערך תיארוך פחמני של בד הציור, וגילה כי הקנבס יוצר כמעט בוודאות בין 1410 ל-1455. המידע מחזק את טענת הקרן כי הציור שבידיה אינו חיקוי מסוף המאה ה-16.

מונה ליזה המקורית (משמאל) לעומת הגרסה בשווייץ

עם חשיפת הדיוקן בספטמבר, היסטוריונים של אמנות הרנסנס, ובראשם פרופ’ מרטין קמפ מאוקספורד, מגדולי מומחי ליאונרדו החיים כיום, ביטלו במחי יד את הטענות. קמפ טען שהוא חושד שמדובר בהעתק של אמן פלוני ותו לא, בין השאר כי הציור המוקדם יותר צויר על קנווס ודה וינצ'י העדיף לצייר על עץ.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ