בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המעבדה הקתולית של ברזיל

כמרים במדינה הקתולית הגדולה בעולם מנסים להחזיר אזרחים לכנסייה בשיטות חדשות. למרות זאת, שיעור המזדהים כקתולים צונח מאז 1970

תגובות

באחת מכנסיות הענק החדשות של סאו פאולו שר כומר קתולי, ששימש מאמן כושר לפני שהפך לחבר בכנסייה, בלהט של כוכב רוק בדרשה לפני קהל מאמינים של 25 אלף בני אדם. כמרים אחרים בברזיל מנהלים את המיסה כשעל ראשיהם כובעי קאובוי. הם שרים שירי קאנטרי או מלקטים עצות בספרי הדרכה ושיפור עצמי שהופכים מיד לרבי מכר.

ברזיל היא המקום הממחיש יותר מכול את האתגרים העומדים כיום בפני הכנסייה הקתולית: המדינה, שמספר הקתולים שבה הוא הגדול ביותר בעולם, הפכה למעין מעבדה למשיכת יותר ויותר מאמינים בחזרה לחיק הכנסייה.

למרות פסל הענק של ישו החולש על ריו דה ז’ניירו, גדלה הדאגה בקרב הקתולים במדינה בנוגע לעתיד הדת, זאת לנוכח המגמה ההולכת וגוברת של התרחקות הציבור מהדת או אדישות כלפיה. רק 65% מהברזילאים מזדהים כיום כקתולים, שיעור נמוך בהרבה לעומת  90% בשנת 1970, כפי שעולה מסקר שנערך ב-2010. בגלל ירידה כה תלולה ועקבית זו, בעיקר בריו דה ז’ניירו, שאל בצער אחד מראשי ההנהגה הקתולית בברזיל, הקרדינל קלאודיו הומש: “כמה זמן ברזיל עוד תמשיך להיות קתולית?”  

רויטרס

לפני הודעת בנדיקטוס ה-16 על כוונתו לפרוש בסוף החודש ציפתה ברזיל לביקור האפיפיור בחודש יולי, לרגל יום הנוער העולמי, כינוס של מיליוני צעירים שנועד להפיח להט קתולי בבני הדור החדש. ברזילאים רבים קיוו שמסע זה יסייע לוותיקאן  להדוף את האיום הכפול של התחזקות האוונגליסטים במדינה מחד וההתרחקות מהדת מנגד.

קתולים רבים בברזיל מקווים שהאפיפיור החדש יודיע על בואו לריו בראשית כהונתו, וגם שואבים עידוד מכך ששמם של שני קרדינלים ברזילאים, ז’או בראז דה אוויז ואודילו שרר, הארכיבישוף של סאו פאולו, נכללים ברשימת המועמדים לרשת את האפיפיור הפורש. לעומת זאת, אחרים טוענים כי יחס הוותיקאן כלפי הברזילאים התאפיין בהזנחה והתנשאות. “אני חוששת שהם ידבקו באותו קו של בנדיקטוס” אומרת סילוויה פרננדש, סוציולוגית באוניברסיטה של ריו דה ז’ניירו.

פרננדש טוענת שקיימים פילוגים עמוקים בכנסייה בברזיל בין הבישופים באמזונס, המתמקדים בסוגיות של זכויות אדם, בירוא לא חוקי של יערות ומאבקי הילידים, לבין ההנהגה המסורתית והשמרנית יותר בחלקה באזור המשגשג יחסית של דרום מזרח המדינה.

בין קצוות אלה יש שורה של כמרים מזמרים, המשתייכים לתנועת “ההתחדשות הקתולית הכריזמטית של ברזיל”, החותרת להעניק להתכנסויות הדתיות של הקתולים את אותה חיוניות שמלהיבה לרוב את המאמינים הפוקדים כנסיות אחרות. כמרים אלה קיבלו את ברכת הוותיקאן, אולם רק עד לגבול מסוים.

המפורסם שבהם, מרסלו רוסי  בן 45, מאמן כושר בעברו, מכר יותר מ-12 מיליון דיסקים וניהל מיסה באצטדיון כדורגל לפני רבבות מאמינים. אולם רוסי מלין על כך שחש “מושפל” בעת ביקורו של בנדיקטוס ה-16 בברזיל בשנת 2007, לאחר שמנהיגים קתולים מנעו ממנו להתקרב לאפיפיור.

כמה מהכמרים הקתולים השייכים לתנועה זו עורכים “מיסות שחרור”, המזכירות טקסי גירוש שדים. אירועים אלה נתקלים לעתים בהרמת גבה מצד הממסד הקתולי, אולם אין ספק  שהתנועה הכריזמטית מצליחה לדבר ללבם של מאמינים רבים.

“אנשים רבים מוצאים עצמם שוב כחלק מהכנסייה הקתולית באמצעות תנועה זו”, אומר אלמיר בלארמינו, בן 53, טכנאי בחברה לטיהור שפכים שהיה בין אלפי המאמינים שבאו לכינוס של התנועה הכריזמטית  בעת הקרנבל בריו דה ז’ניירו. “למה לא לרקוד במקום שבו נוכחות האל כה אדירה” תוהה בלארמינו. “שמחה והתרגשות הן חלק מעבודת האל שלנו”.

שילוב מנהגים חדשים בטקסים הדתיים אינו זר לברזיל. תושבים רבים כאן מזהים עצמם כקתולים אף על פי שהם דבקים בפולחנים ודתות שמקורם באפריקה כמו הקנדומבלה, הממזגת בין הקדושים של הנצרות לאלילים האפריקאיים.“המנהגים הדתיים בברזיל הם לעתים שעטנז של ממש” אומר סטפאן סלקה, מומחה לדתות באוניברסיטת אינדיאנה. במקביל, מגדילות הכנסיות האוונגליסטיות את אחיזתן בברזיל. יש להן השפעה רבה בקונגרס הברזילאי, הן מרחיבות את פעילותן במקומות נוספים באמריקה הלטינית ואפריקה, ואף דואגות להנפיק דרכונים דיפלומטים ברזילאיים לראשי ההנהגה שלהן, שמקנים להם מעמד דומה לזה שיש לשליחי הוותיקאן בברזיל.

בניסיון להתמודד עם התנועה הכריזמטית, החלו גם האוונגליסטים להקים לעצמם כנסיות ענק. בסאו פאולו, הוציאה “הכנסייה האוניברסלית של ממלכת האל”, גוף אוונגליסטי שנוסד בברזיל ב-1977, כ-200 מיליון דולרים לשחזור בית המקדש שבנה שלמה המלך.
ואולם למרות התחזקות הכנסייה האוונגליסטית  בברזיל, מתהווה בברזיל תמורה חדשה המאיימת על הכנסיות מכל הזרמים: עליית החילוניות. אנדרו צ’סנט, מומחה לדתות באמריקה הלטינית באוניברסיטת  וירג’יניה, טוען שמספר הלא מאמינים במדינה הולך וגדל ועומד כיום על 15%, זאת לעומת שיעור מזערי של אזרחים שהגדירו את עצמם אתיאיסטים בשנת 1980.

מגמה זו מלמדת על שינויים עצומים שמתחוללים בחברה הבריזלאית. מבחינתו של הוותיקאן הבעיה מורכבת עוד יותר היות שחלק מבני האדם שמכריזים על עצמם כקתולים לא הולכים בקביעות לכנסייה, והמאמינים האדוקים יותר מתוסכלים ממדיניות הוותיקאן.
“יותר ויותר בני אדם ברחבי אמריקה הלטינית מעידים על עצמם שאין להם כל השתייכות דתית, זאת בדומה למגמה שהתרחשה קודם לכן באירופה ובארה”ב, אם כי באופן פחות חד-משמעי”, כך אומר פיליפ ג’נקינס, מרצה להיסטוריה באוניברסיטת  ביילור. אחד הסימנים לכך, אומרים מומחים, הוא הירידה החדה בילודה, שפירושה בעיני הכנסייה, מספר קטן יותר של הטבלות לנצרות ושל מאמינים, מספר קטן יותר של מועמדים לכמורה ונזירות והתרופפות הקשרים בין ההורים הקתולים לכנסייה.

“לו הייתי קרדינל ברזילאי, הייתי מודאג ביחס לגודלו של התא משפחתי ולשיעורי הילודה, המעידים על התחזקות החילוניות, יותר מאשר התחזקות האוונגליסטים”,  אומר ג’נקינס.
אחד החוגגים בכינוס הדתי שהתקיים בזמן הקרנבל האחרון של ריו, טיאדו אסיש, בן 30, אומר שהוא היה מאוכזב מעמדותיו השמרניות של בנדיקטוס ה- 16 ומקווה עתה שמחליפו יצליח לקרב אותו ואת הברזילאים האחרים לכנסייה. “יש ציפייה גדולה לכך שהאפיפיור הבא ינקוט עמדות ליברליות יותר”, אומר אסיש שעמד נינוח עם חבריו על המדרכה, כשברקע מתנגנת מוזיקה רועשת של מסיבות רחוב. הוא הוסיף כי הוא מתנגד במיוחד למדיניות הכנסייה בשאלת השימוש בקונדומים, שאותה כינה “עניין בריאותי”.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו