בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ללמוד את חוקי התנועה של ניוטון במשחק כדורסל

התמקדות גוברת בהישגים במקצועות העיוניים הפכה את שיעורי הספורט בארה"ב לכיתת לימודים, בה משלבים אנגלית ומתמטיקה בתרגילים גופניים

5תגובות

לא מכבר, באחר צהריים אחד, למדה כיתה ג’ של המורה שרון פאטלסקי מלים כמו “ראשי תיבות”, “בכיוון השעון” ו”ערך יורד” בנוסף לעקרונות מתמטיים כמו יותר או פחות. זה היה בשיעור התעמלות. פאטלסקי, המורה להתעמלות בבית הספר היסודי “אוורגליידס” בווסט פאלם ביץ’ שבפלורידה, לימדה את התלמידים לספור ברביעיות בזמן שנגעו במרפקים בברכיים בעת חימום. הם קפצו על מזרנים שעליהם היו מצוירים סימנים מתמטיים וספרו נקודות, וכשעשו שכיבות סמיכה, הם נשענו על יד אחת והשתמשו בשנייה להעברת אבני לוגו ענקיות לטורים שלידם נכתב “יחידות” “עשיריות” ו”מאות”. “זה לא שיעור למטרת הנאה”, אמרה פאטלסקי, שמסבירה את גישתה למה שנחשב בדרך כלל לאחת ההפוגות הבודדות מהלימודים הרגילים. “אני קודם כל מורה”.

ההתמקדות הגוברת בהישגים באנגלית ובמתמטיקה והשאיפה לשלב מידע רב יותר על בריאות וכושר מדרבנות יותר ויותר בתי ספר, הדורשים ממורים לחינוך גופני לא להסתפק בכדורגל, טניס ופוטבול אלא לכלול גם קריאה, כתיבה וחשבון.

45 ממדינות ארה”ב וכן מחוז קולומביה (שבו וושינגטון הבירה) אימצו סטנדרטים חדשים באנגלית ובמתמטיקה, שלפיהם מורים ישלבו בכל המקצועות הוראת קריאה ויכללו טקסטים אינפורמטיביים יותר במערכת הלימודים. אולם, חלק מההורים אומרים שהם מתנגדים לדרך שבה הבחינות חודרות לכל תחום בחיי בית הספר. גם מורים רבים חוששים שדחיפת מקצועות לימודיים לשיעורי התעמלות רק תזיק למטרה. מאחר שקיצוצים בתקציבי בתי הספר מאלצים מנהלים לבחור בין המקצועות הנחוצים, “זו אחת הדרכים להפוך את מורי ההתעמלות לנכס לבית הספר” כמו מורים למתמטיקה, מדעים ואנגלית, אומר אריק סטרן, האחראי על החינוך הגופני בבתי הספר במחוז פאלם ביץ’.

בכל רחבי המדינה תולים מורים לחינוך גופני רשימות מלים על הקירות של אולמות ההתעמלות, מבקשים מתלמידים לבדוק את חוקי התנועה של ניוטון כשהם זורקים כדורים, ועורכים מבחנים על חלקי השלד או קבוצות המזון. בבית הספר דיפ ריק שבצ’זאפיק, וירג’יניה, תלמידים לומדים לספור בשפות שונות כשהם עושים תרגילי חימום בשעורי התעמלות, והם קופצים על מזרנים מסומנים באותיות כדי ללמוד לאיית מלים.

במקרים אחדים יש בשיעורי הבית ובמבחנים גם תכנים הקשורים לתוכנית הלימודים החדשה בהתעמלות. בשנה שעברה, למשל, הוסיף מחוז קולומביה 50 שאלות על בריאות וחינוך גופני למבחני סוף השנה הכלליים. לא כל ההורים מרוצים מהשינויים. “אני חושבת שהם מרחיקים לכת”, אמרה קתלין אורופזה, אחת ממקימות Fund Education Now, ארגון ללא מטרות רווח למען החינוך בפלורידה. “אם יש ילדים שנהנים כשהם עומדים בשער או לומדים שיש יתרון כשהם חלק מקבוצה, למה צריך להכביד עליהם בסביבה שבה המבחנים הם הכל?”

ובתקופה שבה עודף משקל אצל ילדים גדל והולך, שואפים כמה מחנכים להמשיך להתמקד בפעילות גופנית. “אני חוששת מהעובדה שאין לנו מספיק זמן בחדר ההתעמלות”, אומרת אנה אלנברוק, מנהלת בית ספר יסודי בברוקלין שמסרבת לכלול תכנים לימודיים בשיעורי ההתעמלות. הורים ותלמידים רבים מתקוממים נגד מה שהם רואים הגזמה בשיעורי הבית, וטוענים שהמשימות שהתלמידים מקבלים בשיעורי ההתעמלות מוסיפים לעומס על הילדים. “לא למדתי מזה שום דבר”, אומרת אנני באיר צ’פטס, בת 16.

מורים לכושר גופני אומרים שהם ממש לא הופכים את שעת ההתעמלות לעוד שעה של הכנות למבחנים. לדבריהם, ההתעמלות מסייעת לתלמידים לרכוש הרגלי כושר לכל החיים, וכן נושאים אחרים שלפני כן למדו בשיעורי בריאות. התלמידים לומדים על מערכות הנשימה והשרירים, כיצד להשתמש במדי צעדים וכיצד לחשב קצב פעימות לב אופטימלי. “אנחנו רוצים שהילדים שלנו ינועו”, אומרת פייג’ מץ, מתאמת החינוך הגופני והבריאות במשרד החינוך של מחוז סן דייגו. “אבל אנחנו רוצים לוודא שיש משמעות לתנועה הזאת”.

אולם, לפעמים נראה שהמשמעות תופסת את מקום התנועה. בכיתת ההתעמלות של קריסטינה רודג’רס בבית הספר היסודי אינדיאן פיינס שבלייק וורת’, פלורידה, התלמידים מנתחים תמונות של ברוקולי וגושי גבינה ומקומם במפת המזון באותה מידה שהם קופצים או רצים.

רודג’רס אומרת כי בשעור שנמשך חצי שעה קשה לתלמידים לנוע ללא הרף, ולכן היא משבצת משימות קוגניטיביות בתוך אימונים תובעניים. באחת התחנות שהקימה תלמידים. מחקרים, שמספרם גדל והולך, מוכיחים כי פעילות גופנית יכולה לסייע בשיפור תפקוד קוגניטיבי. “יש ילדים שפשוט לומדים טוב יותר באמצעות תנועה מאשר בישיבה ליד שולחן”, אומרת ג’ניס אנדרוז, הממונה על החינוך בפאלם ביץ’. “אחדים מהילדים יחוו רגע של ‘אהה!’ מחוץ לכיתת הלימודים, אבל הנורה תידלק בסופו של דבר”.

בביתן מחוץ לבניין בית הספר היסודי מאנאטי בלייק וורת’, מלמד המורה להתעמלות שון רוני את תלמידי כיתה ה’ איך לשחק גולף. הוא הופך את אחד המחבטים ומעביר את כף ידו על ראשה. “תלמידי מתמטיקה, מה זה?” אחדים מהילדים קפצו וענו “זווית!", התשובה שבה היה מעוניין. אחדים מההורים אומרים כי בהתחשב בכמות החומר שילדים צריכים לקלוט בשעות הלימוד המעטות שיש להם ביום, החדרת כמה מושגי לימוד בשעת ההתעמלות נראית להם הגיונית. “הם יכולים לשחק בהפסקות”, אומרת רנה קלהר, אם לארבעה, שהתאומים שלה לומדים בכיתה ד’ במאנאטי. “זה עדיין שיעור”.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו