בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קמפיין ציבורי נגד טובת הציבור

המאבק האידיאולוגי של המיליארדרים השמרנים: לחסל התחבורה הציבורית

איסוף חתימות מדלת לדלת, עצרות עירוניות וחשיפת שערוריות מין — עמותה שמרנית ממומנת היטב הצליחה לבלום תוכניות פיתוח תחבורה ציבורית, באופן שהיטיב עם עסקי התורמים שלה

56תגובות
מתנדבים של עמותת אמריקאים למען שגשוג
William DeShazer/The New York Times

הפעילים הפוליטיים הצטופפו בשבת גשומה בחודש מארס ליד הארדי'ס וטרפו ארוחת בוקר. לאחר מכן הם פשטו על אנטיוק, שכונה שקטה בנאשוויל, כשהם חמושים באייפדים טעונים בנתונים על אזרחים בעלי זכות בחירה ומשפטים מתלהמים. אלה היו חברי התא המקומי של Americans for Prosperity (אמריקאים למען שגשוג), ארגון הממומן על ידי האחים המיליארדרים צ'רלס ודיוויד קוך על מנת לקדם מטרות שמרניות. הם התפזרו בשכונה והחלו לדפוק על דלתות התושבים. מטרתם היתה לאתר את המתנגדים לתוכנית מקומית לבנות רכבות קלות, לחפור מנהרות לצרכי תחבורה ולתכנן נתיבים חדשים לאוטובוסים.

"האם אתה מסכים שחייבים למנוע את העלאת מס הקנייה (השקול למע"מ) לרמה הגבוהה ביותר במדינה?", שאל סמואל נינאו, אחד המארגנים, את הגבר הנדהם שפתח לו את דלתו. "האם נוכל לסמוך עליך שתצביע נגד תוכנית התחבורה?"

בערים ובמחוזות ברחבי ארה"ב — כולל ליטל רוק, ארקנסו; דרום־מערב מישיגן; מרכז יוטה וטנסי — האחים קוך מלבים את המאבק נגד התחבורה הציבורית, כחלק מפעילותם הממושכת למען הורדת מיסים וממשלה מצומצמת יותר. את עיקר המאבק מנהלת רשת של פעילים, שמשתמשים בשירות נתונים מתקדם בשם i360 שהוקם על ידי האחים קוך, ואשר מסייע להם לאתר ולשלהב אזרחים שדעותיהם דומות לאלה של האחים. השירות הזה הוא גרסה רבת עוצמה של הטכנולוגיות שבהן משתמשות המפלגות הגדולות.

במקומות כמו נאשוויל, הנחנקת ממכוניות, נראה היה שלאחים קוך לא תהיה הצלחה. מסקרים מוקדמים שנערכו באזור עולה כי התוכנית, שעלותה המתוכננת 5.4 מיליארד דולר, תאושר בקלות. היא נתמכה על ידי ראשת עירייה פופולרית וקואליציה של בתי עסק עירוניים. תומכיה הוציאו כספים רבים יותר ממתנגדיה. אך תוצאות ההצבעה שנערכה ב–1 במאי הדהימו את העיר: זה היה ניצחון מוחץ למחנה המתנגדים לתוכנית התחבורה הציבורית, שתקפו אותה בטענה היא תהיה בזבוז אדיר של כספי הציבור.

מארי בת' איקרד, מנהלת תחבורה ותחזוקה של נאשוויל מצביעה על מפה של תוכנית התחבורה
William DeShazer/The New York Times

"זוהי הסיבה שקמפיינים עממיים מצליחים", אמרה טורי ונאבל, יו"ר ארגון "אמריקאים למען שגשוג" בטנסי, שחבריו התקשרו בטלפון ל–42,000 אזרחים בקירוב ודפקו על יותר מ–6,000 דלתות.

תומכי ההשקעות בתחבורה הציבורית אומרים שתוכניות כאלה יקטינו את נפח התנועה הפרטית, ידרבנו את הפיתוח הכלכלי ויפחיתו את פליטות גזי החממה. חברי הארגון טוענים, לעומתם, שהתוכניות יגרמו לבזבוז כספיהם של משלמי המיסים על טכנולוגיות מיושנות שזמנן עבר, כמו רכבות ואוטובוסים, בתקופה שבה העולם מתקדם למכוניות אוטונומיות נקיות יותר.

יתרה מזו, הם טוענים בלהט שהתחבורה הציבורית מנוגדת לחרויות שבהן דוגלים האמריקאים. "אם למישהו יש את האפשרות ללכת לאן שהוא רוצה ולעשות מה שהוא רוצה, הוא לא יסע בתחבורה הציבורית", הדגישה ונאבל.

האחים קוך מתנגדים לתחבורה הציבורית מטעמי אידיאולוגיה: הם ליברטריאנים חובבי השוק החופשי. אבל באופן לא מקרי, ההתנגדות מסייעת גם לאינטרסים הפיננסיים שלהם. העסקים הפרטיים שלהם מרוויחים מריבוי מכוניות פרטיות וכבישים מהירים.

אחת החברות העיקריות בקוך אינדסטריז — קונצרן התעשייה של האחים קוך — היא יצרנית גדולה של בנזין ואספלט, חגורות בטיחות לכלי רכב, צמיגים וחלקי מכוניות אחרים. וכך, בעוד ש"אמריקאים למען שגשוג" מתנגדים למען השקעות בתחבורה הציבורית, הם תומכים בהוצאת כספי המיסים על סלילת כבישים בערים וכבישים מהירים.

"התנגדות להעלאת מיסים היא קריאת הקרב שלהם", אמרה אשלי רובינס, חוקרת מהאוניברסיטה הטכנולוגית של וירג'יניה העוקבת אחרי המימון לתחבורה. "אך בסופו של דבר, צריכת הדלק מסייעת להם".

דיוויד דזיוק, אחד מדוברי קונצרן קוך, אמר שהחברה איננה שולטת על פעולות "אמריקאים למען שגשוג", והכחיש שהפעילות נגד התחבורה הציבורית נובעת מהאינטרסים של התאגיד. "הרעיון הזה מנוגד לכל העקרונות שלנו", הוסיף. "ההחלטות שלנו מבוססות על מה שעשוי לשפר את חיי האנשים, ללא התחשבות במדיניות ובהשפעתה על השורה התחתונה שלנו". כדוגמה ציין את התנגדות התאגיד למיסי היבוא על הפלדה, למרות שהחברה היא בעלת מפעל ליצור פלדה בארקנסו.

"אלה ארגונים חיצוניים", אמר דיוויד בריילי, הראש העירייה החדש של נאשוויל. "הם לא מייצגים את האינטרסים או הערכים של העיר".

פעילות כלל ארצית

הפעילות של "אמריקאים למען שגשוג" בנאשוויל היתה חלק מקמפיין כלל ארצי. מאז 2015 פועל הארגון נגד התחבורה הציבורית, ובמסגרתה עברו חבריו מדלת לדלת ושכנעו אנשים בשבע ממדינות ארה"ב לפחות, בהתאם לסקר שנערך על ידי הניו יורק טיימס. ברוב המקרים ניצחו האחים קוך.

"אמריקאים למען שגשוג" וארגונים אחרים הנתמכים על ידי קוך התנגדו גם ליותר מעשרים תוכניות שהיו קשורות לתחבורה, כולל שאיפתם של ממשלי מדינות רבות להעלות את המיסים על הדלק כדי לממן בניית תשתיות לתחבורה הציבורית. הם הצליחו בעזרת טלפונים, קמפיין פרסומות, ויכוחים פומביים, פרסום דיווחים וכתיבת מאמרי דעה בכלי תקשורת מקומיים.

"שום דבר לא משפיע כמו שיחה אישית על אירועים שמשפיעים על חיי היומיום", אמר אקאש צ'וגול, מנהל המדיניות של "אמריקאים למען שגשוג". "זו הזדמנות גדולה בעבורנו להפעיל אנשים בחצר האחורית שלהם, ואנחנו בין הראשונים שעושים זאת בדרך מתמשכת וקבועה".

הפעילים לא בחלו אפילו בשערוריית מין. מייגן בארי, שהיתה ראשת נאשוויל בתקופה האמורה, היתה נשואה אך היא נאלצה להודות שניהלה קרוב לשנתיים רומן עם ראש אגף הביטחון שלה אחרי שפורסמו דיווחים על מסרונים לוהטים, נסיעות משותפות לחו"ל ובזבוזים לא מאושרים. היא התפטרה בתחילת מארס.

בין הפעילים שנאספו בהארדי'ס שבועיים לאחר התפטרות בארי היו ונאבל, נינאו מ"אמריקאים למען שגשוג", יו"ר הסניף המקומי של "מסיבת התה" ועורך דין שהפך להיות סופר של ספרי פנטזיה הכותב על מכשפה צעירה שנאבקת בממשלה אוטוריטרית.

לארגון יש מספר כללים: שני אנשים בלבד באים לכל כתובת כדי שלא ייראו כמאיימים; אסור לדרוך על מדשאות, כדי לא לעורר התנגדות בקרב בעלי הבתים; ויש להתרכז בנתוני מרשם התושבים בלבד. אם מישהו שאינו נכלל במאגר הנתונים פותח את הדלת, על הפעיל לומר באדיבות "תודה" ולהמשיך הלאה.

אחרי הבחירות ערך צוות "אמריקאים למען שגשוג" מסיבה ב"נאשוויל פאלאס" וחגג את ניצחונו. "ידעתי שננצח", אמרה ונאבל. "אבל לא הורדתי את הרגל מדוושת הדלק אפילו לשנייה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו