השודדים נכנסו לאולם ופשוט הורידו את "הצעקה" מהקיר

אחד הציורים המפורסמים בהיסטוריה, ששוויו 75 מיליון יורו, נגנב אתמול ממוזיאון באוסלו; האזעקה אפילו לא פעלה

הארץ
שירות ""
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הארץ
שירות ""

אחת מיצירות האמנות המפורסמות בהיסטוריה - ציורו של הצייר הנורווגי אדוארד מונק, "הצעקה" - נגנבה אתמול ממוזיאון מונק באוסלו; אלמונים במסיכות שחורות פרצו למוזיאון דקות ספורות לאחר שנפתח, בשעה 11:00 בבוקר, איימו בנשק על השומרים ויצאו מן המוזיאון לאחר שלקחו ממנו את הציור הנודע, וציור חשוב אחר של מונק, "המדונה". שוויים של שני הציורים יחד מוערך ב-90-75 מיליון יורו.

לדברי עדי ראייה לשוד, לא נורתה במהלכו ולו ירייה אחת והוא לא נמשך יותר מדקה; השודדים רעולי הפנים והחמושים באקדח, יצאו מהמוזיאון עם התמונות ונכנסו למכונית שחורה, שם המתינו להם, לטענת המשטרה, "עוד אדם אחד או שניים". האזעקה במוזיאון לא הופעלה במהלך השוד.

עדי הראייה לגניבת הציור, רבים מהם תיירים, היו מופתעים מהקלות שבה בוצע השוד; "מה שמדהים בסיפור הזה", סיפר פרנסואה קסטן, מפיק בתחנת הרדיו הצרפתית "פרנס מוזיק", שנכח במוזיאון בזמן השוד, "הוא ששתי התמונות היו תלויות על חבלים פשוטים באולם הכניסה של המוזיאון, במקום הכי קרוב ליציאה. במוזיאון לא היתה נקודת בדיקה, לא היו בו שומרים, לא מנגנון אבטחה ולא אזעקה. מצב כזה לא בדיוק עושה לך חשק להחזיר את התמונות".

עדים נוספים סיפרו גם כי למשטרת אוסלו לקח זמן רב להגיע למקום; "לא שמענו שום אזעקה", סיפרו שתי תיירות אמריקאיות, "ולמשטרה לקח די הרבה זמן להגיע"; תייר גרמני העיד כי השומרים שכבו על הרצפה; אני לא יודע אם הם פשוט נבהלו, או שאילצו אותם".

שרת התרבות של נורווגיה, ולגרד סווארסטד הוגלנד, אמרה אתמול כי הפרשה "מביישת ומזעזעת; לא הגנו בצורה מספקת על אוצרותינו התרבותיים. אנו חייבים ללמוד לקח". לאחר היוודע דבר השוד, נפרסו כוחות רבים של משטרת ברחבי העיר, בניסיון למצוא את הגנבים; כמו כן הגבירו כוחות הביטחון הנורווגיים את האבטחה בשדות התעופה ובנקודות הגבול של המדינה. גם האינטרפול ושדות תעופה אחרים ברחבי אירופה הועמדו בכוננות.

מונק צייר את "הצעקה" ב-1893; היצירה, שמגלמת לדעת מבקרים רבים את החוויה של האדם המודרני, קיימת ב-4 גירסאות, בגודל של 91 ס"מ על 73 ס"מ. מוזיאון מונק מחזיק, או החזיק עד אתמול, בשתי גירסאות, כשרק אחת מהן - זו שנגנבה - הוצגה לקהל. גירסה שנייה נשמרה במחסן. הגירסה השלישית נקנתה על ידי אספן פרטי, והרביעית, שנחשבת לידועה מכולן ומוצגת בגלריה הלאומית של אוסלו, כבר נגנבה ב-12 בפברואר 1994, בעזרתו של סולם פשוט. השודדים גנבו את היצירה כמה שעות לפני פתיחת משחקי החורף בלילהאמר, והחזירו אותה ללא פגע כעבור שלושה חודשים. באוגוסט 1997 הורשע בגניבה כדורגלן לשעבר, פאאל אנגר, ונשלח ל-6 שנים בכלא.

מומחים מתקשים להעריך את שוויה של היצירה האקספרסיוניסטית - שבה נראית דמות זועקת על גשר, כשמסביבה משיכות מכחול קודרות וסוערות - אך מומחה אמנות נורווגי הסכים להעריך אתמול את שוויה של היצירה ב-75-60 מיליון יורו, אם היא נמכרת במכירה פומבית רגילה; "המדונה" של מונק מוערכת ב-15 מיליון יורו.

להערכת גורמים בתחום, גנבי הציורים, או מי שהציורים נגנבו עבורם, צפויים לבקש כופר עבור התמונות, מכיוון שהן קשות מאוד למכירה; עם זאת, רשויות נורווגיה הודיעו כי לא קיבלו בינתיים דרישה כזו.

הפופולריות "הצעקה", ללא ספק אחד הציורים המוכרים בעולם, צברה תאוצה במחצית השנייה של המאה העשרים; ערבוב הצורות והצבעים שביצירה זוכה להערצה ברחבי העולם והדמות המיוסרת שבציור, פניה מעוותת בפחד, הפכה כבר לאייקון מוכר, ולסמל לניכור של החברה המודרנית.

הציור הוא חלק מסדרת יצירות, שמונק עצמו הגדיר כ"שיר החיים, האהבה והמוות"; כך תיאר מונק את הנסיבות שבהן יצר את התמונה ב-1893: "הלכתי בדרך עם שני חברים בשקיעה ופתאום השמיים נהיו אדומים כדם; עצרתי, הרגשתי תשישות ונשענתי על גדר: וראיתי דם ולשונות של אש מתנוססים מעל העיר והפיורד הכחולים והשחורים. חבריי המשיכו ואני עמדתי רועד ומלא חרדה. הרגשתי את הצעקה עוברת בטבע".

מונק נולד בדצמבר 1863 מצפון לאוסלו, למשפחה של עובדי ציבור בכירים, אינטלקטואלים ואמנים; כבר נובמבר 1880 הוא ציין ביומנו: "החלטתי להיות צייר". בין 1885 ל-1892 החל מונק לבקר בפאריס ובברלין, ולצייר כמה מציוריו המפורסמים, וביניהם "הילד החולה".

בין 1893 ל-1894 צייר מונק את "הצעקה" וסדרה של ציורים חשובים אחרים. ב-1940, כשנורווגיה נכבשה בידי גרמניה הנאצית, מונק סירב לעמוד בקשרים עם הנורווגים הנאצים. ב-1944 מת מונק, והורה לתרום את הסטודיו שלו לעיר אוסלו.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ