תושבי ונציה נגד אוניות הפאר, שפוגעות לטענתם בתשתיות העיר

למרות השגשוג התיירותי והכלכלי שמביאות עמן ספינות הפאר, התושבים פוחדים מהנזק הכבד לתשתיות העיר ויוצאים למאבק

ניו יורק טיימס
אליזבטה פובלדו
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
ניו יורק טיימס
אליזבטה פובלדו

כאשר ספינות התיור ומעבורות הנוסעים מפלסות את דרכן בתעלת ג'ודקה, בדרכן לעגון במסוף הנוסעים המרכזי של ונציה, מתחילות שמשות המבנים ההיסטוריים שלאורך הרציף לרעוד, ובקירותיהם נפערים לעתים סדקים. "אף שהן שטות לאט מאוד, אנחנו מרגישים שהן עוברות", אומרת רוסלה ויאנלו, העובדת בבניין האוניברסיטה של ונציה, הנושק לתעלה. "המצב היה חמור יותר לפני שהחליפו אותן לשמשות כפולות, אבל גם עכשיו השמשות רועדות".

באחרונה החלו מספר גדל והולך של ונציאנים לתהות מה מידת הנזק שספינות הטיולים הגדולות גורמות לתשתיות העיר, הבעייתיות בלאו הכי. בשנה שעברה עגנו לפחות 619 אוניות נוסעים ו-581 מעבורות בוונציה - חניית חובה במסלולי שיט התענוגות בים התיכון - שבמהלכן ירדו לחוף יותר משני מיליון תיירים, לטיול ברחובות ונציה, לרוב לפרקי זמן קצרים.

בדרכן למסוף הנוסעים, שטות מרבית הספינות באותו הנתיב המתחיל בנקודת הגישה הצפונית ללגונה, בוקה די לידו, לאורך אגן סן מרקו ותעלת ג'ודקה.

חששות התושבים רבים ומגוונים, ומתייחסים לבעיית זיהום המים, הרעש והאוויר, הנוצר לדבריהם ממעבר האוניות הגדולות, ולהשפעתן על המערכת האקולוגית בלגונה ועל שחיקת מבני השיש של ונציה ויסודותיהם התת מימיים.

"איננו יכולים להשלים עוד עם תופעה המשפיעה לרעה על בריאות ורווחת העיר", אומר סווריו פסטור, בעל מלאכה מקומי המייצר חלקי גונדולות ופעיל בתנועה נגד האוניות ומוסיף כי "עלינו להפסיק להעמיד פנים ששום דבר לא קורה".

גונדולה בוונציה. היא דווקא לא מפריעה לתושבים. תצלום: אילן אסייג

רשויות העיר חוזרות ומרגיעות את האזרחים כי בדיקות שגרתיות של איכות האוויר מתבצעות בעיר באופן קבוע ושמתנהל מעקב לגבי פגיעה אפשרית בלגונה ומבנים ההסטוריים שלה. ואולם בקרב המקטרגים רווח החשש שלא כל האמת נאמרת לתושבים.

בדיקות שערכה רשות הנמלים מצביעות על כך שתנועת הספינות לא גורמת נזק למבנים ושרמת הזיהום היא בגבולות הערכים הנורמליים, אומרת מיקלה שיביליה, יו"ר ארגון תושבים בעיר "אבל האזרחים מתרשמים אחרת", היא מציינת. "מה שהעיר זקוקה לו הוא קיום דיון ציבורי". בין שרוצים בכך או לא, התיירות מזינה את כלכלתה של ונציה.

"כולם בוונציה מתפרנסים מנוסעי ספינות הטיולים; החל במוניות ועד לבתי הקפה והספקים", אומר אנוניו מורר, בעל בית קפה לאורך תעלת ג'ודקה. מורר, שגר בעבר בצמוד לעסק שלו, נזכר ברעידת היסודות והשמשות. "אבל הספינות מביאות אנשים ועמם גם פרנסה".

התושבים, מכל מקום, מודאגים ממהירות צמיחתה של תנועת אוניות הפאר המגיעות היום לוונציה. בעוד שב-1999 נאמד מספר התיירים שהגיעו לעיר עם ספינות התיור, בפחות ממאה אלף, הרי שבשנה שעברה הוא זינק ל 1.6 מיליון. "יש ימים בהם מגיעות לעיר כעשר ספינות", אומר מנואל וקינה, ממתנגדי ריבוי הספינות.

"גם אם הם מוצאים פה מיליונים, שווה לקחת סיכון שהעיר תיהרס בשביל זה?", הוא תוהה. פאולו קוסטה, יו"ר רשות הנמל של ונציה, דוחה את הטענות. "אנחנו מקפידים לעמוד בכל תקנות החוק", הוא אומר. "מסוף ספינות התיור שלנו מצטיין ביעילותו ובעמידה בדרישות בכל המזרח התיכון"

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

יצחק לבני, 2016

מדובר בכישרון מפתיע של סופר גדול. זה הספר שאני הייתי רוצה לכתוב

נעה ודוד שיסל. בזכות הסרט צבי בהחלט מאוד נוכח

"שואלים אם יש קשר לשיסל. אני אומר שאני הבן שלו, וישר עולה חיוך"

ויטמינים ותוספים בחנות פארם

כן, מדובר בסוג של אובססיה. זו רשימת תוספי המזון שאני לוקחת

אלן קאמינג ב"החבר הגאון שלי מהתיכון". כל זיכרון ילדות מחייב בדיקת עובדות

מרענן לראות טאץ' קומי בז'אנר שלא מצטיין בחוש הומור

סופה בחצי הכדור הדרומי

מחקר: התחזקות סופות שמדענים חזו ל-2080 מתממשת כעת

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"