דו"ח חקירת התרסקות הבואינג: הצוות פעל כנדרש אך לא היה יכול לשלוט במטוס

שרת התחבורה של אתיופה ציטטה במסיבת עיתונאים דו"ח ראשוני של צוות החקירה במדינתה, לפיו הטייסים ביצעו את כל הנהלים של חברת בואינג. דגם המטוס שהתרסק עדיין מקורקע ברחבי העולם

אי-פי
רויטרס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
זירת התרסקות המטוס סמוך לאדיס אבבה, בחודש שעבר
זירת התרסקות המטוס סמוך לאדיס אבבה, בחודש שעברצילום: Mulugeta Ayene/אי־פי

דו"ח ראשוני של הצוות האתיופי החוקר את התרסקות המטוס במדינה בחודש שעבר מצא שהטייסים פעלו בהתאם לנהלים שדרשה חברת בואינג. שרת התחבורה של אתיופיה, דגמאוויט מוגס, הוסיפה היום (חמישי) במסיבת עיתונאים כי הדו"ח התבוסס על נתונים מהקופסא השחורה של המטוס. חרף התנהלותם התקינה, נכתב בדו"ח, טייסי אתיופיאן איירליינס לא הצליחו להשיג שליטה על המטוס לפני התרסקותו סמוך לאדיס אבבה.

בהתרסקות המטוס מדגם בואינג 737 מקס-8 נהרגו כל 157 הנוסעים ואנשי הצוות. היתה זו ההתרסקות השנייה של מטוס מדגם זה תוך חמישה חודשים, אחרי התרסקות מטוס דומה של חברת ליון אייר באינדונזיה. בשני המקרים, המטוסים התרסקו דקות לאחר המראתם. בעקבות התאונות, קורקעו מטוסי 737 מקס-8 ברחבי העולם. רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב וגופי רגולציה נוספים עדיין לא התירו לדגם זה לטוס מחדש.

שרת התחבורה מוגס באדיס אבבה, היום
שרת התחבורה מוגס באדיס אבבה, היוםצילום: TIKSA NEGERI/רויטרס

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול כי המערכת למניעת הזדקרות של מטוס אתיופיאן איירליינס החלה לפעול בטעות לפחות ארבע פעמים בשל נתונים שהתקבלו מאחד מחיישניו. שני גורמים עם ידע בנושא הוסיפו שאנשי הצוות הצליחו להפסיקה. עם זאת ועל פי החשד, בסופו של דבר הצליחה המערכת להוריד את חרטום המטוס והביאה להתרסקותו. גורמים המקורבים לחקירה אמרו שהמערכת הופעלה בטעות אחרי שהתקבלו נתונים מוטעים על זווית בה נמצא חרטום המטוס.

רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב הודיעה אתמול כי היא מגבשת צוות בינלאומי שנועד לבחון את בטיחותו של הדגם, שערך את טיסת הבכורה שלו ב-2016. לפי הרשות, היא תבדוק את התוכנה המותקנת במטוס ושנועדה למנוע את הזדקרותו. הרשות לא פירטה אילו מדינות ייקחו חלק בצוות הבינלאומי, אולם דובר של ממשלת קנדה אישר כי מדינתו תיקח חלק בחקירה. דובר של חברת בואינג הבהיר כי היא תעבוד בשיתוף פעולה עם הצוות. "לבטיחות חשיבות עליונה בעינינו כשאנחנו מעצבים, בונים, מעבירים ומתחזקים מטוסים מתוצרתנו", אמר הדובר.

בשבוע שעבר הודיעה בואינג כי היא מתכנתת מחדש את התוכנה של דגם המטוס, כדי למנוע ממטוסים מסוג זה לקבל נתונים שגויים המפעילים שלא לצורך את המערכת למניעת הזדקרות. לפי החברה, המערכת תוריד את אף המטוס רק פעם אחת לאחר הפעלתה, ובכך תיתן לצוות שליטה רבה יותר על המטוס.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ