בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אפיפיור שאפשר להאמין איתו

פרנסיסקוס: "מי אני שאשפוט הומואים?"

התבטאות פורצת דרך של ראש הכנסייה הקתולית חתמה את ביקורו המוצלח בברזיל. כשלושה מיליון מאמינים השתתפו במיסה בחוף קופקבאנה

35תגובות

על רקע דגלי הלאום המתנפנפים ושירה של מקהלת כמרים קיים אתמול (ראשון) האפיפיור פרנסיסקוס את המיסה האחרונה שלו בברזיל בפני קהל עצום של יותר משלושה מיליון איש שהתקבצו על חוף קופקבאנה המפורסם. המעמד היה בבחינת מפגן שופע חיוניות של שאיפות הוותיקאן לבלום את בריחת המאמינים הקתולים לכנסיות אוונגליסטיות ולעולם החילוני.

מבחינות רבות, מסעו הבינלאומי הראשון של פרנסיסקוס מאז נבחר השנה, הוא הצלחה. פרנסיסקוס, ישועי בן 76 מארגנטינה, האפיפור הראשון מיבשת אמריקה, התקבל ככוכב רוק בידי הצעירים הקתולים בברזיל. הוא קרא לקהל הרב להיאבק בשחיתות, דרישה רלוונטית ומרכזית הנשמעת חדשות לבקרים בהפגנות המטלטלות באחרונה את ברזיל, ועודד את הבישופים לתת מענה פרגמטי לצרכי המאמינים. בכך, הוא הצליח להטות את תשומת הלב משערוריות המין שפקדו במשך שנים את הוותיקאן והרחיקו מאוד את המאמינים.

גולת הכותרת של ביקור פרנסיסקוס באה דווקא בשעה ששב לאירופה, כשבשיחה עם כתבים על מטוסו הצהיר: "אם אדם הוא הומו ומחפש את האל, מי אני שאשפוט אותו?", שינוי כיוון ברור מהעמדה השמרנית שאפיינה את קודמיו ובבסיסה ההסתייגות הן מיחסי מין חד מיניים והן מאוריינטציה מינית חד-מינית. עם זאת, הוא גינה את מה שכינה "לובי המנוהל על ידי הומואים". "הבעיה היא לא האוריינטציה הדתית, עלינו להיות אחים. הבעיה היא הלובי להומואים או שתדלנות לתאוות בצע ושתדלנויות אחרות. זה הבעיה הגדולה".

גם בנוגע ליחס לנשים הנפיק האפיפיור התבטאות מפויסת: "איננו יכולים להגביל נשים המשרתות בכנסייה להקדשת נערות או למוסדות צדקה, צריך לעשות יותר. ספרי הכנסייה הנוצרית מסבירים זאת היטב. הם מסבירים שלא ניתן להגביל נשים אלא יש לשלבן בחברה". כשנשאל האפיפיור האם נשים יוכלו לכהן בתפקידי כמורה, ענה בלקוניות "לא".

“אם המסע הזה יכול להוות אינדיקציה, הרי שהוא פתח תהליך להפחת חיים חדשים לכנסייה”, אומר אנדרו שסנאט, מומחה לענייני דת באמריקה הלטינית באוניברסיטת קומנוולת’ בוירג’יניה, שהגיע במיוחד לברזיל כדי לעקוב מקרוב אחר ביקור האפיפיור. “היה נבון מאוד מצדו להתמקד במצוקות היום-יום של העניים ולגעת בנושאים שעל סדר היום האוונגליסטי”.

ואכן, את שבוע ביקורו בברזיל הקדיש פרנסיסקוס לגערות באנשי הכנסייה המקומיים על שאיבדו קשר עם המאמינים, וביקש להציב מופת אישי, בביקורים שערך במרכז רפואי שבו מטופלים מכורים לסמים ובפבלות של ריו דה ז’ניירו. הוא הבהיר שהוא דבק בהתנגדותה הנחרצת של הכנסייה הקתולית להתרת צריכת סמים בחוק.

“פרנסיסקוס סימפטי יותר מיוחנן פאולוס השני והרבה יותר קל לו להתחבב על הציבור מאשר בנדיקטוס ה־16. אבל כדי לחולל תמורות של ממש בכנסייה הקתולית, לא די במחוות של יחסי ציבור, מוצלחות ככל שיהיו”, אומר פיטר מקדונו, מומחה לענייני דת המתמחה במסדר הישועים. “ספק אם ביקורו בברזיל יצליח לבלום את מגמת ההצטרפות לכנסיות האוונגליסטיות ולכנסיות אחרות, או להפוך על פיה את מגמת ההתחלנות בחברה”.

ואולם, אם יש בעולם מקום שבו ראוי לנסות לחזק את מעמדה של הכנסייה הקתולית, הרי שזו אמריקה הלטינית; רבע מהקתולים בעולם מרוכזים בשלוש מדינות באזור - ברזיל, מקסיקו וקולומביה. בברזיל לבדה יש יותר קתולים (123 מיליון על פי ההערכות) מאשר בכל מדינה אחרת בעולם. עם זאת, ברזיל גם ממחישה את הסכנות האורבות לקתולים: רק 65% מהברזילאים מעידים על עצמם כקתולים לעומת 85% במקסיקו. קרוב ל־25% מהברזילאים משתייכים כיום לכנסיות אוונגליסטיות, לעומת אחוזים בודדים בשנות השבעים, ומספר גדל והולך של תושבים מפנה עורף לדת כלשהי ומאמץ אורח חיים חילוני.

פרנסיסקוס קיבל בברכה את השתתפותם במיסה של חברי תנועת הכמרים המזמרים, “ההתחדשות הקתולית הכריזמטית”. הניסיון למשוך את הציבור לכנסייה באמצעות מוסיקה קצבית מזכיר שיטות שמאמצות הכנסיות האוונגליסטיות בברזיל והתקבל בחום על ידי קהל המאמינים גם אם לא שכנע אותם. “אני חושב שהאפיפיור הזה מנפץ את כללי הפרוטוקול”, אומר סאולו פלאסיו בן 35, טכנאי מחשבים המשתייך לכנסייה אוונגליסטית. “אני לא מסכים איתו על הכול, אבל אני חייב להודות שהוא שונה, אולי משום שהוא דרום אמריקאי. למרות זאת, אני לא מתכוון לחזור למנהגים הקתוליים”, הבהיר.

עצם ההרהור בחזרה אפשרית של אוונגליסטים לכנסייה הקתולית, עשויה להיות נקודת מפנה שתביא לשיפור מעמדה של הכנסייה הקתולית באמריקה הלטינית. אבל מומחים רבים מתריעים שהוותיקאן רחוק עדיין מביצוע תמורות של ממש, בין היתר בגלל התנגדותו של פרנסיסקוס לשלב נשים בתפקידים מרכזיים יותר בעריכת טקסים דתיים, או לאפשר לכמרים להתחתן. “המחוות אולי השתנו, אבל הדוגמה לא”, אומר פורטונטו מלימאצ’י, סוציולוג מאוניברסיטת בואנוס איירס המתמחה בקשר בין דת לחברה. “בעניינים החברתיים פרנסיסקוס ימשיך בנתיב של קודמיו”.

מן העבר השני של המתרס ניצבים אלה שסבורים כי סגנונו הנינוח של פרנסיסקוס מביא את הכנסייה הקתולית אל ספה של ההתחדשות המיוחלת. התיאולוג ליאונרדו בוף סבור שפרנסיסקוס ממצב מחדש את הכנסייה הקתולית והופך אותה מ”מבצר לבית פתוח”. “יצאנו משתי כהונות של אפיפיורים שהתאפיינו בשיבה אל משמעת קפדנית ולדבקות בדוקטרינות”, כתב בוף בן ה־74 בעת ביקור האפיפיור, “העובדה שמוצאו של פרנסיסקוס מחוץ לנצרות האירופית, מביאה תקווה והנאה מהחיים”.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו