בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ממערב אפריקה ועד מרכז אסיה: שמי העולם אינם בטוחים

לא רק בישראל: העולם מלא באזורי סכסוך אלימים בהם טילים מסתובבים בין ארגוני טרור, שמעליהם עוברות טיסות מסחריות רבות. טיסה נעימה

5תגובות

בלוב קבוצות חמושים עם טילי כתף נלחמות על השליטה בשדה התעופה המרכזי של המדינה. באפריקה, כל אזור הסאהל שטוף בכלי נשק, הכוללים גם מערכות תקיפה אווירית ניידות, שנותרו שם מההדחה של מועמר קדאפי. יש את מלחמת האזרחים בסוריה, שבה אלפי חיילים ערקו והקימו גדודים חדשים שהפילו מסוקים צבאיים ומטוסים. ובעיראק, הקבוצה שפרשה מאל-קאעדה והשתלטה על חלקים נרחבים מהמדינה בזזה כלי נשק לאורך כל הדרך.

העולם מנוקד באזורי סכסוך אלימים, ממערב אפריקה ועד מרכז אסיה, קשת רחבה דרכה עוברות טיסות מסחריות שעליהן נוסעים רבים תחת סיכון פוטנציאלי. על אף שמומחים בנשק וטרור טוענים שהשמיים באופן כללי בטוחים, ההפלה של טיסה MH17 של חברת התעופה המלזית מדגימה את הסכנות הגלומות בכל טיסה בשמיים שמעל קרקע לא יציבה פוליטית, שם כלי נשק מורכבים עלולים להיות זמינים לטרוריסטים.

אתמול (שלישי) תוארו הסיכונים האלה על ידי רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב (FAA), שהודיעה לחברות התעופה האמריקאיות כי אסור להן לטוס מנמל התעופה בן גוריון למשך 24 שעות. זאת לאחר פיצוץ של רקטה, שנורתה על ידי החמאס. ה-FAA אוסר גם על טיסות מעל שמי לוב, צפון אתיופיה, סומליה, צפון קוריאה, עיראק וקרים באוקראינה.

המטוס המלזי התפוצץ באוויר בשבוע שעבר בגלל טיל קרקע-אוויר מתוחכם, שנורה אליו בזמן שטס בגובה 33 אלף רגל (10 אלף מטר) מעל אזורים הנשלטים בידי המורדים הפרו־רוסים. כל 298 הנוסעים שהיו עליו נהרגו. בין 60-50 מדינות מחזיקות במערכות טילים מונחות מכ"ם, שיכולות להגיע לגובה רב, כמו זו שהפילה את מטוס הבואינג 777, כך על פי ג'ון פייק, מנהל מחלקת המידע הצבאי בארגון Global Security.

נשק קטן יותר, המהווה איום מיידי, הן אלפי מערכות הטילים הניידות שנקראות MANPADS, שיכולות לכוון למטרות בגובה 15 אלף רגל, אומר פייק. טילים לגובה רב הם יקרים יותר, גדולים יותר ודורשים מומחיות רבה יותר. "אבל במערכות מאנפאד, אפשר לאמן מישהו במשך אחר צהריים אחד", הוא אומר.

מדינות הנמצאות ברשימה האסורה לטיסה של ה-FAA, שככל הנראה מחזיקות טילים מהסוג שהפילו את המטוס המלזי, הן צפון קוריאה, ישראל ואתיופיה, מסביר פייק אבל מוסיף שבמדינות האלה יש צבא ששולט על ארסנל הנשק. ל-FAA יש רשימה נוספת של מקומות בהן יש איום כלפי מטוסים אמריקאים באופן ספציפי, כמו מאלי, קונגו, קניה, תימן, סיני, סוריה, איראן ואפגניסטאן.

אבישג שאר ישוב

דו"ח של האו"ם, שנכתב על ידי צוות מומחים ופורסם במארס האחרון, קבע שטילי מאנפאד מלוב הגיעו לארבעה אזורי סכסוך כולל צ'אד ומאלי. כך למשל טיל מאנפאד, שחמושים במצרים השתמשו בו בסיני כדי להפיל מטוס של צבא מצרים, הגיע אליהם מלוב, נכתב בדו"ח. נשק מלוב נמצא גם בסומליה, הרפובליקה המרכז אפריקאית ובחלקים של ניגריה, היכן שארגון הטרור האכזרי בוקו חרם פועל.

הצבא הניגרי לא מצליח לשמור על כלי הנשק שלו, ובוקו חראם מתקיף באופן תדיר מחנות צבאיים, כולל בסיס חיל אוויר מרכזי ובדצמבר אשתקד גם את שדה התעופה הבינלאומי במיידגורי. ניגריה לא מופיעה ברשימות של ה-FAA כמדינה אסורה לטיסה, למרות שקיים חשש שאנשי בוקו חראם הצליחו לשים ידם על גרסאות מוקדמות יותר של טילי SA-7, איתם הפילו בעבר מטוס ועליו 40 אזרחים.

חברות תעופה רבות ממשיכות לטוס באופן רגיל מעל אזורים הנשלטים בידי קבוצות חמושים במערב וצפון עיראק. גורם במודיעין האמריקאי הרגיע באומרו לאי־פי כי לעת עתה אין בידי ארגון המדינה האיסלאמית (לשעבר דאע"ש) וקבוצות חמושים סונים אחרות בעיראק נשק מתוחכם נגד מטוסים.

"כשיש כל כך הרבה אזורי סכסוך ברחבי העולם, זה לא ריאלי לצפות מחברות תעופה להימנע מלטוס בכל המקומות האלה", אומר בריאן ג'נקינס מקבוצת סיעור המוחות Rand Corporation. "אם היה חוק שמורה לחברות מסחריות לא לטוס מעל כל מדינה שיש בה סכסוך, מעט מאוד מסלולי טיסה היו פתוחים בפניהן".

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו