רמזורים יתקשרו זה עם זה ויחסכו פקקים

מערכת רמזורים חדשה בטורונטו מאפשרת להם לדבר זה עם זה ולפעול בצורה יעילה יותר ■ זמן הנסיעה קוצר בניסוי שנערך ב-26%

ישראל פישר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
רחובות מנהטןצילום: מהפליקר של Ben17_34
ישראל פישר

פורסם לראשונה ב-13.11.2013. היום מציינים בעולם 101 שנה לרמזור הראשון

תנועה במרכז העיר בשעות העומס היא בדרך כלל סיוט שנמשך הרבה מאוד זמן. אחד הניסיונות להקל על עומס התנועה הוא ליצור "גל ירוק" בין הרמזורים שועבד על פי תזמון ומאפשר ליצור לנהג רצף של רמזורים עם אור ירוק. אבל התנועה לא יכולה להיות תלויה בתזמון קבוע מראש וקשיח בשל הגורמים המשתנים על הכביש, וכך יוצא שה"גל הירוק" מאבד מיעילותו.

גם מערכות אחרות, שבמסגרתן חיישנים שולחים אותות למרכז בקרה ראשי, ושם צריכים "לאשר" לרמזור להפוך לירוק, לא מצליחות להתגבר על העומס. בניסיון לפתור את הבעיה הזו, סמאח אל-טנטאווי מאוניברסיטת טורונטו יוצרת מערכת רמזורים חכמה המשתמשת באלמנטים של אינטיליגנציה מלאכותית ותורת המשחקים שבאמצעותה יוכלו הרמזורים לתזמן את פעילותם לפי מה שקורה על הכביש בזמן אמת.

המערכת של אל-טנטאווי מעבדת את המידע במקום וכל תהליך שליחתו את מרכז הקרה נחסך. בנוסף, מרכזי הבקרה הראשיים אינם מצליחים לעתים לסנכרן את המערכות בצורה מיטבית כך שרמזורים בצמתים יתקשרו זה עם זה, אך גם בזה צפויה לסייע המערכת החדשה, שמנטרת במקביל מידע מכל הכיוונים.

המערכת של אל-טנטאווי הותקנה על רמזורים ב-60 צמתים במרכז העיר טורונטו ומבחינת התנועה בשעת שיא, נראה כי המערכת הצליחה להפחית עיכובים ב-40% ולהוריד את זמן הנסיעה ב-26%. אל-טנטאווי, שגדלה בקהיר מוכת הפקקים, אמרה שהודעה לעיתונות של אוניברסיטת טורונטו כי היא הושפעה מעומסי התנועה בקהיר בטורונטו. "כולם מבינים את ההשפעות של עומסי תנועה. זה משפיע על הסביבה, הכלכלה והחברה", אמרה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ