בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כשמניחים להם, המוסלמים בארה"ב הופכים לדרומיים טובים

מיעוט פנאטי קיצוני מנסה ללא לאות למרר את חיי המוסלמים במדינות הדרום השמרניות ולהפיץ שנאת זרים. אך האווירה הדתית הטובה, תחושת הביטחון ואפילו מזג האוויר עדיפים בעיניהם מאלה שבמדינות מוצאם

39תגובות

דגל כוכבים ופסים גדול, מגרש חניה ענק, משחקיה המוקפת בשדות שחת ובתי עץ צבועים בלבן בוהק בקרבת מקום. לביתו של אוסמה בהלול יש הרבה מאוד מהמאפיינים הרגילים של בתי תפילה דרומיים. בתוך הבית, על שולחן הכתיבה שלו, ניצב דגל אמריקאי קטן ולצדו מונח קוראן. אך ככל הנראה, הפטריוטיות הבולטת הזאת איננה מסייעת למרכז האיסלאמי במרפריסבורו (ICM), טנסי, ולבהלול האימאם שלו המתנהל באדישות ראויה לשבח. "קריאת אימיילים פוגעניים", אומר בהלול, "היא חלק מהשגרה היומיומית שלנו". לפחות האיומים נגדם בפיצוצים ובהצתות פחתו.

המאמצים הממושכים למניעת בנייתו של המרכז, שבמהלכם טענו המתנגדים שאסור להתייחס לאיסלאם כאל דת, פסקו רק לאחר התערבות הממשלה הפדרלית. זה היה אחד המאבקים הבולטים ביותר ביחס האמריקאים לאיסלאם בתקופה האחרונה, תופעה שהודגשה פעם נוספת במעצרו של אחמד מוחמד, הנער בן 14 שהביא לבית הספר שלו באירווינג, טקסס, שעון שבנה בעצמו ונחשד כי בנה פצצה. הוא אמנם הוזמן, כמחווה של ניחומים, לבית הלבן וזכה להאשטאג אוהד בטוויטר (IStandWithAhmed#), אך בהלול חושש שהדעות הקדומות נגד האיסלאם, שחזקות במיוחד בדרום ארה"ב, עלולות להתגבר. רצח חמישה חיילים בצ'טנוגה הסמוכה ביולי השנה, על ידי חמוש שהיה כנראה בעל דעות קיצוניות, לא עזר.

אי־פי

אך הסיבות העיקריות לעוינות, אומר בהלול, הן בעיות במדיניות החוץ, כגון ההסכם הגרעיני עם איראן, והבחירות הקרובות. התבטאויותיהם הבוטות של אחדים מהמועמדים הרפובליקאים לנשיאות נגד האיסלאם תומכות בדעתו. פוליטיקאים, אומר בהלול, אולי באופטימיות, אינם מבינים את הנזק שהם גורמים. ועם זאת, הוא ומוסלמים רבים בדרום ארה"ב חשים ביתרונות הרבים הקיימים במדינה — בתי משפט הוגנים בדרך כלל, חוקה איתנה ורוב סובלני ושקט, אך גם בטינה. קהילותיהם מוכיחות באיזו מידה השתנה הדרום הישן והקרתני ובדרכים שבהן לא השתנה. האפליה שממנה הם סובלים מוכיחה גם את קוצר הראות של כמה פוליטיקאים, שמצליחים במיומנות רבה לפגוע באינטרסים של עצמם ושל מוסלמים מן השורה.

הארץ הזאת היא ארצך

ב–1828 סייע הנשיא ג'ון קווינסי אדמס לעבד אל־רחמן איברהימה, נסיך מטימבוקטו שהוחזק כעבד במטע כותנה במשך 40 שנה. איברהימה היה מוסלמי, כשם שהיו רבים מהאפריקאים שנשבו באזורים המוסלמיים של אפריקה והובאו בכבלים לאמריקה. חייו הונצחו במוזיאון הבינלאומי לתרבויות מוסלמיות בג'קסון, מיסיסיפי. התערוכה המקורית נפתחה ב–2001 והיתה אמורה להיות זמנית, אך אחרי הפיגועים ב–11 בספטמבר באותה שנה, החליטו מייסדי המוזיאון אוקולו רשיד ועימאד אל־טורק שהיא תהיה תערוכה קבועה. כעת, הם עובדים על מיצג חדש על חלקו של האיסלאם בהתפתחותה המוקדמת של ארה"ב.

רשיד, אפריקאית־אמריקאית, ואל־טורק, ממוצא פלסטיני, מגלמים יחד את שני הרקעים של המוסלמים האמריקאים: שחורים שהתאסלמו בעקבות "אומת האיסלאם" והצטרפו לאיסלאם הסוני בשנות ה–70 של המאה הקודמת, ומהגרים מהמזרח התיכון, דרום אסיה ומקומות אחרים. אומנם נראה כי בדרום ארה"ב יש הרבה יותר מוסלמים שחורים (המספרים המדויקים על המוסלמים השחורים אינם זמינים), אך מהגרים ומשפחותיהם הם הרוב. אם מאחדים את כל הפלגים הנוצריים, מתברר כי האיסלאם היא כעת הדת השניה בפופולאריותה בכל מדינה דרומית פרט לדרום קרוליינה (שבה, למרבה ההפתעה, הדת הבהאית מקבלת את התואר הזה). בהתאם לאחת הבדיקות, במחוז הזה יש יותר משליש מכלל המסגדים בארה"ב.

אי־פי

מוסלמים נמשכים לדרום מאותן סיבות שנמשכים אליו מהגרים חדשים אחרים ושמסייעים להפוך חלקים ממנו — בעיקר ערי אוניברסיטאות כמו אובורן באלבמה ואוקספורד במיסיסיפי — למקומות קוסמופוליטיים מאירי פנים: יוקר המחיה הנמוך, מזג האוויר הנאה ומקומות עבודה בתחום המקצועות החופשיים והטכניים. חלוקי רופאים נראים בשפע בימי שישי בתפילות הנערכות במרכז האיסלאמי במדיסון, אחד מפרברי ג'קסון. תאוקיר יוסוף, רופא מפקיסטאן המשמש נשיא האגודה המוסלמית המקומית, אומר כי בתחילה ניסו תושבים אחרים לחסום את הגישה לבניין, אך "מה שטוב במדינה הזאת, הוא שאם אתה מציית לחוקים, אף אחד לא יכול לעצור אותך". מתפלל אחר אומר שהאווירה הדתית בג'קסון טובה יותר מזו שבסעודיה וכי המשטרה המקומית מתגברת את הפטרולים שלה בסביבות הקהילה בחודש הרמדאן.

על אף החששות שמא בין מבקשי המקלט יש טרוריסטים, רבים מהדרומיים הם מכניסי אורחים. בקלארקסטון שבג'ורג'יה, שבה נראים מסגד מול מרכז בודהיסטי וקצביית חלאל ליד מזללה דרומית שבתפריט שלה יש למאכלי חזיר מקום מכובד, אומר ראש העיר כי עירו מוכנה לקבל עוד פליטים. ואפילו בטנסי, זירת ההתנגדות העזה ביותר לבניית מסגד, מספר האנשים הסובלנים עולה בהרבה על מספרם של הפנאטים.

עם זאת, הפנאטים עדיין רעשניים יותר. עליהם נמנים בין השאר מנחי תוכניות מלל ברדיו, שאינם ידועים בדיבורם המעודן, מטורפים שורפי קוראנים ובכירים מקומיים כמו השריף בטנסי שלאחרונה תיאר את האיסלאם כ"קומוניזם עם אלוהים", והביע את החשש שהמוסלמים ישתלטו על המדינה. האיסלאמופוביה רווחת גם בפוליטיקה של הזרם המרכזי בדרום, בעיקר בקרב רפובליקאים. בשש מתוך עשר מדינות הדרום הועברו חוקים שמונעים פסיקה הכפופה לחוקים "זרים" (כלומר, חוקי השריעה) בבתי המשפט — תגובה לסכנה שלא ממש קיימת. בנוסף לבניית מסגדים חדשים, השריעה היא רוח הרפאים המרכזית של שונאי האיסלאם בדרום. מועצת עיריית אירווינג, שבה חולל שעונו של אחמד סערה, הצביעה בעד חוק כזה בחודש מארס.

שני כוחות עתיקי יומין מסייעים למחרחרי השנאה האלה. האחד הוא אדיקותו הדתית של הדרום. בכמה מהמקומות באזור היחסים בין הכמרים לבין האימאמים טובים מאוד, והם אפילו חולקים מקומות חניה בימי החגים השונים לשתי הדתות. אך במקומות אחרים, השנאה שממנה סבלו בעבר קתולים מכוונת כעת כלפי מוסלמים. בהתאם לשמועות, אומרים כמרים מסוימים לחברי קהילותיהם שמוסלמים סוגדים לאל שונה. כשנפתח המרכז האיסלאמי במרפריסבורו שבטנסי, נעצה הכנסיה הסמוכה צלבים באדמה. מוסלמים רבים תוהים מדוע הנוצרים בדרום מגינים על חופש הדת שלהם בנחישות כזאת מחד, ומאידך שואפים לפגוע בחופש הדת של אחרים.

וקיימת גם שאלת הגזע. אחדים מהמוסלמים סבורים שמעמדם כמשקיפים מהצד פוטר אותם מהחשדות העוברים מדור לדור בין שחורים ללבנים. "אן זה משנה אם יש מתח ביניהם, אנחנו מסתדרים עם כולם", אומר ד"ר יוסוף, הרופא ממדיסון. אחרים, כולל מוסלמים שחורים שבני דתם מתייחסים אליהם בהתנשאות, מספרים על חוויות לא נעימות. ההיסטוריון ויין פלינט אומר שהקשר שהיה קיים בעבר עם "אומת האיסלאם" גורם לחלק מהאנשים לראות אוטומטית מוסלמים שחורים כקיצונים. ב"מסג'יד מוחמד", המסגד השחור הצנוע בג'קסון, שבו גברים ונשים מתפללים יחד, המאמינים חלוקים בדעתם לגבי הסיבה לדעות הקדומות נגדם: דתם או צבע עורם. "לפעמים מקבלים מנה כפולה של שנאה", אומר סבין שאריף. אחדים מחברי הקהילה התאסלמו בכלא, סיבה נוספת להתפשטות האיסלאם בארה"ב. שהיד מוחמד, המטפל באסירים מקומיים, מספר כי בהתחלה "חטף יחס מהגיהינום" מסגל העובדים בכלא, אך באחרונה היחס מעט הוטב.

על עזים ורובים

למרבה האירוניה, מוסלמים ושמרנים דרומים מתאימים מאוד מבחינות רבות, ולא רק ההדגשה המשותפת על הכנסת אורחים. לאלה כמו לאלה יש ערכים משפחתיים שמרניים והתייחסות מסורתית לנישואים. אחדים מחוקרי האיסלאם סבורים שהוא תומך ברעיון של ממשלה שסמכויותיה מוגבלות ולא מדכאות. "אני אוהב את הדרום", אומר בהלול, האימאם ידוע הסבל של מרפריסבורו. "אני אוהב את העובדה שלדת יש כאן חשיבות רבה". אך חסן שיבלי, מסניף פלורידה של ארגון השדולה "המועצה ליחסי אמריקאים־מוסלמים", אומר כי למרבה הצער, ועל אף כל מה שמשותף, "הם שונאים אותנו כל כך, שלעולם לא נוכל להיות שותפים שלהם".

במקום זאת נוקטים מוסלמים רבים בדרום ובמקומות אחרים בגישה פוליטית שונה. כפי שמסביר עומיד סאפי מאוניברסיטת דיוק, רבים שמים לב לעובדה שאלה שפוגעים בהם, פוגעים גם בשחורים ובאחרים וכי המאבק שלהם נגד אפליה קשור למאבקם של מיעוטים אחרים. וכמו פעילים יהודים בדורות קודמים, כמה צעירים מוסלמים הגיעו למסקנה שהדרך הבטוחה ביותר להשגת זכויותיהם היא לדאוג לכך שכולם יזכו בזכויות האלה. כפי שאומר סאפי, "כדי שאפשר יהיה לנשום בקלות בארה"ב, חיוני שכולם ינשמו בקלות". אחדים מהם היו בין מארגני המחאות נגד האלימות המשטרתית בפרגוסון ובמקומות אחרים.

על אף שהמוסלמים בדרום ארה"ב נעשו מעורבים בפוליטיקה שלא מרצונם, הם נעשים יותר ויותר פוליטיים. רבים מהם מכירים את החוקה טוב יותר מאמריקאים אחרים, וההסתגלות ההדדית לדת האחרת פועלת בדרכים נוספות ופחות נפיצות. ג'ון שלטון ריד, סוציולוג דרומי מכובד, מספר שקנה עז מקצב של חלאל שלבש חולצה שעליה היה כתוב באותיות גדולות המשפט המפורסם "הישאר רגוע והמשך הלאה" ליד תמונה של אקדח. הוא מוסיף כי בחלק ממזללות הברביקיו בדרום הוסיפו תרנגולי הודו לתפריט הרגיל שלהן (שכולל בדרך כלל חזיר) כדי לזכות גם בלקוחות מוסלמים. לדברי המוזיאון האיסלאמי בג'קסון, זהו תהליך דו־צדדי, ואחד המיצגים שלהם תוהה מה תהיה השפעת קריאה מוסלמית לתפילה לצלילי בלוז ממיסיסיפי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו