בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ראש העיר סאו פאולו קורא תיגר על המכוניות, למורת רוחם של הנהגים

בהשראת ערים גדולות אחרות סלל פרננדו חדאד בעירו שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית כדי להיאבק בעומסי התחבורה הגדולים. תושבים רבים תומכים, אך אוכלוסיית הנהגים מתנגדת

תגובות
אי־אף־פי

במשך עשרות שנים הפכו הרשויות את המטרופולין הענק סאו פאולו לדוגמה של התפשטות עירונית דיסטופית. הן כרתו עצים שקישטו כיכרות, חירבו פנינים ארכיטקטוניות, הזניחו את פיתוח התחבורה הציבורית וכיערו חלקים גדולים בעיר בבניית כביש מהיר ומתחמי דיור עצומים בסגנון שיכוני הגוש המזרחי.

המעמד הבינוני הלך והתבצר בשכונות סגורות, וחלק מבני המעמד הגבוה העדיפו להיכנס לעיר אפילו במסוק, רק לא לדרוך בסבך הרחובות הפקוקים.

ואולם כעת מוביל ראש העיר של סאו פאולו, איש שמאל, יוזמה שנחשבה בעבר לבלתי אפשרית: הוא קורא תיגר על עליונותן של המכוניות. ראש העיר פרננדו חדאד, דוקטור לפילוסופיה בן 52, ביצע מעין "טיפול בהלם אורבני", שמטרתו להקל את עומס התחבורה בעיר. יוזמתו עוררה דיון ציבורי סוער בנוגע לניידות, לשימוש במרחב הציבורי ולמגבלות הכוח הפוליטי במטרופולין שאוכלוסייתו מונה 20 מיליון נפש.

חדאד שאב השראה מיוזמות שננקטו בניו יורק, בבוגוטה, בפריז ובערים אחרות, והחל לסלול מאות קילומטרים של שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית, שבהם אוטובוסים יוכלו לחלוף במהירות על פני המכוניות המזדחלות. הוא הרחיב מדרכות, הוריד את מהירות הנהיגה המותרת, צימצם את מספר מקומות החנייה וסגר מדי פעם שדרות מרכזיות לתנועת מכוניות.

אי־פי

"לא דמיינתי שאגיע בחיי לרגע כשכזה", אומרת רנטה פלזוני, בת 62, פעילה בקהילת רוכבי האופניים. אף שמתנגדיו של חדאד טוענים שנערכו שינויים נרחבים מדי בחיפזון גדול מדי, פלזוני תומכת בתוכנית. לדבריה היה צורך בצעדי חירום כדי לשחרר את פקק התנועה העצום בעיר, שנוצר במשך עשרות שנות מדיניות שגויה. "צריך לפתור את הבעיה היום", אמרה, "אנחנו במשבר קיצוני, שמצריך פתרון מיידי".

ואולם, שינוי המדיניות מהיסוד חשף את חדאד, וגם את אלה המנסים להנות משבילי האופניים והמדרכות הרחבות, בפני התקפות של מתנגדי התוכנית. הדבר משקף את ההתנגדות המיידית לכל יוזמה של מפלגת הפועלים, אליה משתייך חדאד. "חדאד רק מגביר את מצוקתם של התושבים", אמרה אדריאנה פרננדס פייסאנו, רופאת שיניים בת 48, ונהגת נלהבת. היא זועמת על מצוקת החנייה, ומציעה פשרה לפיה שבילי האופניים יעמדו לרשות הציבור רק בימי ראשון בשבוע.

חדאד מגן בלהט על יוזמותיו ודוחה טענות לפיהן קיבל החלטות מבלי להתייעץ די עם גורמים נוספים. בראיון שהעניק לתקשורת אמר כי יוזמות התחבורה שלו נידונו בהרחבה במסע הבחירות שלו ב-2012, והתייחס לנתונים סטטיסטייים שפורסמו בימים האחרונים, המציינים ירידה של 18.5% בששת החודשים הראשונים של השנה במקרי המוות כתוצאה מתאונות דרכים, ובהם מקרי דריסה של הולכי רגל. מספר מקרי המוות בתקופה זו בשנה שעבר היה 637, ואילו השנה - 519.

בלומברג

"איך אפשר להתנגד לצמצום מקרי המוות בסאו פאולו", שאל חדאד. הוא הגדיר את סאו פאולו כעיר "מתוחה" וציין שחלק מתושבי העיר מתבצרים בהתנגדותם לתוכניתו באשמת גורמים בתקשורת שנאבקים בו וביוזמותיו.

חדאד סבור כי לא רק רוכבי האופניים אלא גם הנהגים, משתמשי התחבורה הציבורית והולכי הרגל נהנים מתוכניתו שכן התנועה זורמת מהר יותר בכבישים המהירים שבהם הפחית את המהירות המותרת ל-70 קמ"ש, ומספר התאונות באותם כבישים פחת ב-23%.

בעיה נוספת המטרידה את הרשויות היא המאבק בנהיגה מסוכנת. "הנהג הברזילאי מאמין שתפקידו, בדומה למשימת המטדור, היא לצמצם עד למינימום את הפער בין החיים למוות", כתב הסופר הבריטי פיטר פלמינג בספרו "הרפתקה ברזילאית" (1933). יש הטוענים שהצעד החכם ביותר הוא להניח לנהגים לנהוג כרצונם.

חדאד, שכיהן בעבר כשר החינוך בממשלתה של דילמה רוסף, ומדי פעם מרצה באוניברסיטת סאו פאולו, שואב עידוד מסקרי דעת קהל, מהם עולה כי יש תמיכה רחבה בתוכניתו. 59% מתושבי העיר הביעו בסקר דעת קהל תמיכה בבניית שבילי האופניים ובהרחבתם, ואילו 64% תומכים בסגירות השדרות המרכזיות לתנועת מכוניות בימי ראשון. ואולם, יש הבדל בין תמיכה בשבילי האופניים לבין גיוס אומץ הלב הדרוש להשתמש בהם. רק 7% מתושבי העיר רוכבים כמעט מדי יום על אופניים, כך עולה מהסקר. חלק מאלה, דוגמת פאולו זאפלה, מעצב גרפי בין 32 שנוסע באופניים לפגישות עסקיות, מספרים סיפורים מעוררי חלחלה.

זאפלה סיפר כיצד פנה אליו נהג מכונית בשעה שרכב בשכונת יוקרה בסאו פאולו בחודש האחרון, והחל לחרף ולגדף אותו על כך שהוא נוסע על אופניים ותומך בחדאד. בהמשך האיץ את מכוניתו והעמיד פנים שהוא עומד לדרוס אותו. "לא האמנתי שזה קורה", אמר זאפלה בפוסט שהעלה לפייסבוק, ועורר אלפי שיתופים. רוכבי אופניים רבים סיפרו שעברו תקריות דומות.

יש הטוענים שהצעדים שנקט חדאד עדיין לא נחרצים מספיק. בחלקים גדולים של העיר אפשר לנוע רק במכוניות או באוטובוסים ורכבות צפופים. אחרים סבורים שהתוכנית החדשה סוללת את הדרך לדיון רחב יותר העוסק בשיפור איכות החיים בעיר, ומציינים יוזמות קודמות, דוגמת האיסור על פרסום במרחב הציבורי ושיפור יעילות מערכת האוטובוסים בעזרת כרטיסים חכמים.

"גדלנו באמונה שבילוי בסאו פאולו פירושו להיכנס למכונית ולנסוע למרכז הקניות הסמוך", אומרת לורה סובראל, מתכננת ערים. היא מכנה את רוח השינוי השורה על העיר "האביב של סאו פאולו". "סוף סוף איננו נחשבים עוד למובילי הנחשלות", אמרה.

אל הידיעה ב"ניו יורק טיימס"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו