בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כך קידם הממשל האמריקאי נרטיב מטעה על הסכם הגרעין

בכתבת פרופיל בניו יורק טיימס מתאר יועץ בכיר לנשיא אובמה כיצד ניצל הממשל את חוסר ניסיונם של עיתונאים למטרותיו. בדרך זו נוצרה בציבור תחושה כי המגעים עם איראן החלו רק לאחר בחירתו של הנשיא המתון רוחאני

38תגובות

אחד מיועציו הבכירים של הנשיא ברק אובמה גרם לעיתונאים להאמין בנרטיב מוטעה בנוגע למגעים בין ארה"ב לאיראן על רקע הסכם הגרעין, כך על פי כתבת פרופיל נרחבת שפורסמה בעיתון ניו יורק טיימס. על פי הכתבה, סגן היועץ לביטחון לאומי לענייני תקשורת אסטרטגית, בן רודס, נשען על עיתונאים לא מנוסים כדי ליצור "תיבת תהודה" שסייע להטות את דעת הציבור בעד ההסכם, שנחתם ביולי 2015.

רודס, בן 38, מסביר בכתבה כיצד קידם נרטיב לפיו הממשל החל במגעים רציניים עם איראן ב–2013, לאחר שנבחר הנשיא חסן רוחאני הנחשב למתון. עם זאת, המגעים בין הצדדים החלו קודם לכן והמסגרת להסכם הוסדרה לפני בחירתו של רוחאני, עוד בימי הנשיא מחמוד אחמדינג'אד. יש לציין כי הפרטים בנוגע למגעים בין וושינגטון לטהראן היו גלויים ויודעים עוד בטרם פורסמה הכתבה בניו יורק טיימס. על פי העיתון וושינגטון פוסט, ההבדל בין הנרטיב של הבית הלבן להתקדמות המגעים בפועל עקרוני, שכן התפישה לפיה רוחאני נוטה יותר לכיוון האינטרסים של ארה"ב מאשר השמרנים של איראן היתה עקרונית לקידום ההסכם בדעת הקהל.

בתמונה נראה רודס, עומד ליד פודיום כשמאחוריו דגל ארה"ב
רויטרס

הכתבה עוררה כעס רב בקרב עיתונאים ומומחים, שאמרו כי ישנן בה טעויות רבות, וכי היא מצביעה על כך שהבית הלבן לא היה מודע לאופן בו הועבר מידע ברשתות החברתיות בזמן המשא ומתן. בפרט זעמו עיתונאים רבים על דבריו של רודס לניו יורק טיימס, לפיהם הוא לא התקשה לעצב את דעת הקהל. הסיבה לכך, לדבריו, היתה שרבים מהעיתונאים שדיווחו על המגעים עם איראן היו חסרי ניסיון, ולא היו להם הכלים להתמודד עם הנרטיב של הממשל. רודס תיאר בין היתר כיצד הקים צוות מיוחד שמשימתו היתה לקדם את הסכם, בין היתר על ידי העברת מסרים למומחים למדיניות חוץ שהופיעו בתקשורת והיו בעד ההסכם. "יצרנו תיבת תהודה", אמר רודס לניו יורק טיימס, "הם אמרו דברים שחיזקו את מה שנתנו להם לומר".

הכתבה מציינת כי מנהלת חשבון הטוויטר של הבית הלבן שעוסק באיראן, טניה סומאנדר, אמרה כי העיתונאית לורה רוזן מאתר החדשות אל־מוניטור, הפכה ל"פיד RSS שלה". "רוזן פירסמה כל דבר בחשבון שלה", אמרה סומאנדר בהתייחסה לפרסומים של הבית הלבן.

אזכורה של רוזן הוא אחת הסיבות המרכזיות לכעס שעוררה הכתבה, שכן הכתבת נחשבת לאחת המומחיות בנושא ומוערכת על ידי עיתונאים רבים. הוושינגטון פוסט יצר קשר עם רוזן, שאמרה כי היא אינה מכירה את סומאנדר וכי מחבר הכתבה, דייוויד סמואלס, לא ביקש את תגובתה לפני שפרסם את הסיפור. עיתונאים נוספים מתחו ביקורת על האופן בו ערך סמואלס את הראיון, וציינו כי הוא היה מהעיתונאים שהיו בזמנו בעד תקיפה באיראן.

בדבריה לוושינגטון פוסט ציינה רוזן כי היא עוקבת זה שנים אחר המדיניות של ארה"ב, וכי היא דיווחה על "יותר מ–20 סבבים של המשא ומתן על הגרעין האיראני" על פני ארבע שנים. "אני אכן מפרסמת הרבה מידע שעולה ברשת, ממקורות רבים", אמרה רוזן וציינה כי מקורות אלו כוללים גם את משרד ההגנה של רוסיה. "אני חושבת שמעטים חושבים שיש לקחת את הדברים כפשוטם או שאני תומכת בכולם". כמו כן הדגישה העיתונאית כי עבודתה בנושא לא נעשה כטובה לאף אחד או כתמיכה בממשל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו