בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

27 שנה אחרי, שוד האמנות הגדול בהיסטוריה קרוב לפענוח

כמעט שלושה עשורים מנסים חוקרי ה-FBI לגלות מה עלה בגורל יצירות בשווי 500 מיליון דולר שנגנבו ממוזיאון גרדנר בבוסטון. חוקר פרטי הולנדי סבור שהיצירות עדיין שלמות והוא יכול להחזירן השנה

8תגובות
מסגרת שנותרה ריקה לאחר שגנבים חתכו ממנה ציור במוזיאון גרדנר, ב– 2010
אי־פי

במארס 1990 התרחש בבוסטון מה שעדיין נחשב לשוד האמנות הגדול והלא פתור בכל הזמנים: עבודות אמנות ששווין 500 מיליון דולר — בהן יצירות של רמברנט, ורמיר, דגה ומאנה — נגנבו ממוזיאון איזבלה סטוארט גרדנר בעיר על ידי שני גברים מחופשים לשוטרים. המוזיאון הציע פרס של חמישה מיליון דולר למי שישיב את 13 העבודות במצב טוב, אולם בחודש שעבר הוכפל הפרס לעשרה מיליון דולר.

עבור מקרה שלא נפתר תקופה כה ממושכת, החקירה פעילה באופן מפתיע. אנתוני אמורה, מנהל האבטחה של המוזיאון, אומר שהוא עובד על המקרה בכל יום ושהוא נמצא "במגע כמעט מתמיד" עם חוקרי ה־FBI. לדבריו, אנשים ממשיכים להתקשר עם מידע, מספקים כיווני חקירה שחלקם מעניינים וחלקם מוזרים ביותר. לדוגמה: רואה נסתרות שהציע ליצור קשר עם רוחה של גברת גרדנר המנוחה, וכמה בלשים מטעם עצמם שאומרים שאפשר למצוא את הציורים באמצעות מוט מתכת בצורת Y.

מרבית המידע אינו מוביל לשום מקום, ואחת השאלות הגדולות של עולם האמנות היא אם אפשר יהיה למצוא את היצירות ואם הן בכלל עדיין קיימות. "הציורים האלה הושמדו", סבורה ארין תומסון, פרופסור לפשעי אמנות בקולג' ג'ון ג'יי למשפט פלילי בניו יורק. "או שהושמדו מיד לאחר שנגנבו או שנפגעו ללא תקנה כשהועברו בתא המטען של כלי רכב שונים".

אולם החוקר הפרטי ההולנדי ארתור ברנד סבור לא רק שהיצירות עודן שלמות, אלא גם שהוא מסוגל להחזירן הביתה עוד השנה. "כמעט ודאי שכל היצירות עדיין קיימות", הוא מדגיש. "אנחנו עוקבים אחרי שני כיווני חקירה המובילים להולנד, וכעת אנחנו גם נושאים ונותנים עם אנשים מסוימים".

ברנד, בן 47, הוא מהמומחים המובילים בעולם בפענוח פשעי אמנות בינלאומיים. עיתון בריטי כינה אותו פעם "אינדיאנה ג'ונס של עולם האמנות", בשל השילוב של כישרון בניהול משא ומתן עם חוש מובהק למציאת אמנות גנובה. בשנים האחרונות התחזה ברנד לסוכן של מיליונר נפט מטקסס כדי לסייע למשטרת ברלין למצוא שני סוסי ברונזה ענקיים שנלקחו מהרייכסטאג. הוא עבד עם חברי מיליציה מאוקראינה כדי להבטיח את החזרתם של חמישה ציורים פלמיים גנובים למוזיאון וסטפריז בהולנד. הוא נשא ונתן עם שתי כנופיות פושעים להשבתם המוצלחת של ציור של סלבדור דאלי וציור של תמרה דה למפיצקה, ששוויים מוערך יחד בכ–25 מיליון דולר, למוזיאון שרינחה לאמנות ריאליסטית בהולנד שנסגר בינתיים.

ברנד פועל כמעין מתווך בין הפושעים למשטרה. פעילותו מעוררת מחלוקת כיוון שהוא עורך הסכמים המאפשרים לפושעים לא לבוא על עונשם. לדבריו, מטרתו העיקרית היא הצלת האמנות מערימות האשפה. "יש מעטים מאוד כמוהו, שמבינים את המציאות של פשע מסוג זה", אמר אמורה.

רנה אלונגה, חוקר האמנות הראשי בלשכה הממשלתית לחקירות פליליות בברלין, אמר שצוותו חיפש את סוסי הברונזה של היטלר מ–2013. הוא יצר קשר עם ברנד בסוף 2014 והם ערכו את החקירה ואת החיפושים במשותף "עד כמה שאפשר מבחינה חוקית". ברנד שיחק תפקיד מרכזי בגילוי סוסי הברונזה, כמו גם חפצי ברונזה נוספים מימי הנאצים, אמר. "הוא הצליח לחדור לתוך סצנה חשאית של אספני פריטים איכותיים מאוד מהתקופה הנאצית, ושם מצאנו את הפסלים שחיפשנו", סיפר אלונגה.

"הגנבים גונבים את היצירות ורק אחר כך הם חושבים מה לעשות בהן", אמר תומסון, המרצה לפשעי אמנות. "לעתים קרובות הם משמידים את היצירות כדי להיפטר מהראיות". זמן קצר לאחר ששבעה ציורים של פיקאסו, מונה, ואן גוך, גוגן ואחרים, המוערכים בעשרות מיליוני דולרים, נגנבו ממוזיאון קונסטאל שברוטרדם ב–2013, אמם של אחד משלושת הגנבים הרומנים של היצירות שרפה אותן. היא הודתה באוזני החוקרים שעשתה זאת כי פחדה אחרי שהמשטרה החלה לערוך חיפושים בכפרה.

ברנד סבור שלגניבה ממוזיאון גרדנר אחראים פורצים קטנים, שהספיקו למכור את העבודות לכנופיית פשע בארה"ב לפני מותם בתחילת שנות ה–90. לדעתו, בשלב מסוים באמצע שנות ה–90 היצירות נשלחו לאירלנד באונייה והגיעו לידיהם של מפקדים בכירים בצבא האירי הרפובליקאי (IRA).

ב–12 השנים האחרונות אמורה וה־FBI פעלו על פי התאוריה שחברי כנופייה מקומית באזור בוסטון מעורבים בפריצה. הם בטוחים למדי ששני הגנבים נהרגו זמן קצר לאחר הפריצה, ציין אמורה.

אולם בניגוד לברנד, הוא גורס שהעבודות עדיין נמצאות בארה"ב. "אמנות שנגנבת בארה"ב נוטה להישאר בארה"ב", אמר. "אשמח להיווכח בטעותי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו