בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התחביב של הנהג שלך הוא לעופף

חברות ענק משקיעות מאות מיליונים בחלום המוניות המעופפות

יצרניות מטוסים, מפעלי מכוניות ומשקיעים מהמרים שמוניות האוויר יפעלו כבר בעשור הבא. עם זאת, המכוניות האוטונומיות עדיין לא הפכו משתלמות, אחרי מיליארדי הדולרים שהושקעו בפיתוחן

2תגובות
מונית מעופפת של חברת CityAirbus, שיכולה להסיע עד ארבעה נוסעים
Airbus via The New York Times

המכוניות המעופפות מתחילות לצאת לאיטן מתחום המדע הבדיוני ולחלחל למדע המציאותי, וכמה חברות ענק כבר החלו להכין תוכניות לשירותי מוניות מעופפות. חברות טכנולוגיה, יצרניות מטוסים, מפעלים ליצור מכוניות ומשקיעים מהמרים שמוניות האוויר יפעלו כבר בעשור הבא. החברות מקוות כי חלק מהמוניות האלה ישתמשו אפילו בבינה מלאכותית ויטוסו בכוחות עצמן. העסקאות, המחקרים הטכנולוגיים ואולי גם משאלות הלב לגבי התחבורה האווירית החדשה הזאת (החברות מבקשות לא להשתמש במונח "מכוניות מעופפות" ) מזכירים את העבודות שנעשו לפני שנים ספורות בלבד לבניית מכוניות אוטונומיות.

אף אחד אינו יכול לומר בביטחון אם המכוניות החדשות האלו יהפכו לעסק אמיתי, אך חברות רבות כבר חוששות שיישארו מאחור. כך, חברת איירבאס האירופית הודיעה ביום שלישי שהיא משקיעה ב"בלייד", סטארט־אפ תעופתי מניו יורק, וכי היא מעוניינת להרחיב את השירות לערים נוספות בעולם. בשבוע שעבר הודיע דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר, כי הוא צופה שהחברה להזמנת נסיעות תתחיל להטיס נוסעים בשירות שייקרא "אובר אייר" בתוך 10–5 שנים.

חברת בואינג רכשה בנובמבר, בסכום שלא פורסם, את Aurora Flight Services, חברה המתמחה ביצור מערכות טיס למטוסים ללא טייס. לפני הרכישה, אורורה שיתפה פעולה עם אובר בפיתוח מונית מעופפת. במקביל מפתחת חברת Joby Aviation, סטארט אפ מסנטה קרוז שבקליפורניה, מונית מעופפת משלה והודיעה החודש שגייסה 100 מיליון דולר מאיחוד של משקיעים, בהם אינטל, טויוטה וג'ט־בלו איירווייז. "זו ההתקדמות הטבעית של כלי הרכב שאנחנו מייצרים", אמר מנהל העסקים העולמיים של Airbus Helicopters, בן ברידג'.

המכוניות המעופפות אף לקחו חלק במאבק משפטי על סודות מסחריים שיושב לאחרונה בין אובר לבין שירות המכוניות האוטנומיות ויימו. טראוויס קָלָניק, המנכ"ל לשעבר של אובר, העיד החודש כי שמע שלארי פייג' — מנכ"ל אלפבית, חברת האם של ויימו שיש לה פרויקט חדש לבניית סוגי מטוסים חדשים — כעס משום שאובר עוסקת במכוניות מעופפות.

על Joby Aviation, לאחר שהודיעה על גיוס 100 מיליון דולר - דלג
על Joby Aviation, לאחר שהודיעה על גיוס 100 מיליון דולר

המכונית המעופפת שמתכננות החברות דומה למסוק, אך היא הרבה יותר שקטה והנסיעה בה הרבה פחות יקרה. אפשר להשוות אותה לטיסן, אך היא תהיה גדולה יותר ותוכל להטיס אנשים.

לפני שתגבר ההתלהבות משירות המוניות המעופפות, ראוי לציין שהמכוניות האוטונומיות עדיין לא הצליחו בעצמן להפוך לעסק משתלם, על אף עשר שנות המחקר של ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, ומיליארדי הדולרים שהשקיעו תעשיית המכוניות ומשקיעים מעמק הסיליקון.

רגולטורים מתחילים רק עתה להסכים על כללים לעריכת ניסויי מכוניות אוטונומיות בקנה מידה רחב בכבישים ציבוריים. איך הם יוכלו להתמודד עם מוניות מעופפות? פרטי השירות הזה עדיין רחוקים מאוד מהַסְדָרָה.

אף על פי כן, יש סיבות להתלהבות. השיפורים בטכנולוגיית הסוללות והשימוש הנרחב במטוסים ללא טייס הביאו לפריצות דרך בתחום. כך, המוניות יוכלו להמריא באופן אנכי כמו מסוקים, ויתפסו פחות מקום. מאחר שיופעלו על ידי סוללות, הן תהיינה גם יותר ידידותיות לסביבה.

מנהלי איירבאס מקווים להפיק תועלת מהניסיון של בלייד לאפשר ללקוחות האפליקציה להזמין מקום במסוק. לדברי מקור המכיר את העסקה ומבקש לשמור על עילום שמו, המנהלים צופים שהחברה תשקיע בבלייד עד 15 מיליון דולר, שיהיו כ–10% מהשווי שלה. שתי החברות סבורות כי מסוקים יהיו צעד ביניים עד שייכנס לשוק סוג חדש של כלי תעופה שישמש מונית מעופפת, אמר מנכ"ל בלייד, רוב ויזנטל.

איירבאס הודיעה שהיא מתכוננת לבצע לקראת סוף השנה טיסת ניסוי במטוס הסיטי־באס שלה, שנושא עד ארבעה נוסעים ויכול להגיע למהירות של כ–120 קמ"ש ומתוכנן להיכנס לשירות ב–2023.

אובר הודיעה מצדה שהמומחים בחברה סבורים שהניסוי של מוניות האוויר העירוניות שלה יתחיל להתבצע באזורי דאלאס־פורט וורת', לוס אנג'לס ודובאי ב–2020. החברה אף חתמה כבר עם חברות נדל"ן על הסכמים לחכירת מקומות שיתאימו להמראה ונחיתה אנכיות.

אובר מסרה ב–2016 על התעניינותה ביוזמת Uber Elevate, והודיעה כי בעתיד היא תוכל להפעיל נסיעות באובר אייר מסן פרנסיסקו לסן חוזה שיימשכו רבע שעה. כיום, הנסיעה באובר פּוּל — שיתוף נסיעה במכונית אחת — נמשכת בממוצע כשעתיים בשעות העומס והיא עולה 83 דולר. אובר לא ציינה את התאריך הצפוי למימוש יוזמה זו.

החברה גם הכינה הנחיות תפעול למכוניות המעופפות שלה, כולל בקשה שכלי הטיס החדש ישמיע רק רבע מהרעש הרגיל של מסוק שבו ארבעה מושבים וכבר חתמה על הסכמי אספקה עם חמישה יצרנים.

דניאל ויגנד, אחד המייסדים והמנכ"ל של חברת מוניות האוויר הגרמנית ליליוּם, אמר כי כשהקים את החברה ב–2015, משקיעים חשבו שיצא לגמרי מדעתו. כמו רבים ממתחריו הוא מתנגד למונח "מכונית מעופפת", כי חברות אחרות מפתחות מכוניות שיוכלו גם לטוס וגם לנסוע בכביש. בספטמבר הודיעה ליליום שגייסה 90 מיליון דולר ממשקיעים, בהם ענקית האינטרנט הסינית טנסנט.

גוגל, מבית אלפבית שבבעלות לארי פייג', היא אחת החברות המפתחות מכוניות מעופפות. פייג' השקיע חלק מהונו הפרטי ב"קיטי הוק", סטארט אפ שהציג כלי טיס אישי שטס מעל מים בעזרת מדחפים. בהתאם לשמועות, אחת מחטיבות קיטי הוק, הנקראת Zee Aero, עובדת על רעיון כלי טיס שישמש כמונית מעופפת. טראוויס קלניק סיפר שאמר לפייג' כי לדעתו, שירות טיסה נשמע מגניב מאוד, לדבריו. "אני אוודא כי כל אחד מ–50 מיליון הלקוחות שלנו יוכל ללחוץ על כפתור ולקבל מכונית מעופפת", אמר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו