בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קיימברידג' אנליטיקה מציגה: 27 השקופיות שהשיגו לטראמפ את הנשיאות

במצגת מסוכם הקמפיין שביצעה חברת ניתוח המידע, שהואשמה בניצול מידע אישי של 50 מיליון משתמשי פייסבוק, עבור טראמפ. אנשי החברה דרשו ממי שראה את המצגת לחתום על הסכם סודיות

32תגובות
שקופית מתוך המצגת של קיימברידג' אנליטיקה

מצגת בת 27 שקופיות המפרטת כיצד קיימברידג' אנליטיקה השתמשה בגוגל, פייסבוק, יוטיוב, טוויטר וסנאפצ'ט כדי לסייע לדונלד טראמפ לנצח בבחירות לנשיאות ארה"ב פורסמה היום (שישי) בגרדיאן. במסמך הפנימי מפורט כיצד אלגוריתמים ומודלים של ניתוח מידע מקוון הצליחו לייצר 10 אלף מודעות המכוונות לקהלים שונים, באופן כזה שיצליחו להביא כמה שיותר מהם להצביע בבחירות עבור טראמפ – או למנוע מאלו שיצביעו להילרי קלינטון לעשות זאת.

במצגת נכתב כי המודעות נצפו מיליארדי פעמים. המסמך הוצג בפני עובדי החברה בלונדון, וושינגטון וניו יורק שבועות לאחר ניצחונו של טראמפ בבחירות, כמעיין סיכום של העבודה שנעשתה עבור טראמפ ע"י חברת ניתוח המידע ודרך למשוך לקוחות חדשים. "זה היה סיכום של הקמפיין הדיגיטלי שהובלנו עבור טראמפ", הסבירה בריטני קייזר, מנהלת הפיתוח העסקי של קיימברידג' אנליטיקה שעזבה את החברה לפני כשבועיים.

"רבים דרשו לראות כיצד החברה עשתה זאת", מספרת קייזר על האווירה לאחר ניצחון טראמפ בנובמבר 2016, "כולם רצו לדעת: לקוחות עבר, לקוחות עתידיים, כל העולם רצה לראות את זה". קייזר מסבירה כי המצגת היתה הדרך של החברה להציג את הישגיה – כל עוד הלקוח חתם על הסכם סודיות לפני הצפייה במצגת. קייזר עצמה לא עבדה בצוות הקמפיין של טראמפ, אבל טוענת שהיתה מודעת לפרטים רבים דרך שיחותיה עם בכירי קיימברידג' אנליטיקה, בהם המנכ"ל המושעה אלכסנדר ניקס.

קייזר סיפרה ל"גרדיאן" כי קמפיין קלינטון היה כל כך בטוח בניצחון, שעל אף שהצוות של המועמדת הדמוקרטית קנה פרסומות ביוטיוב, בסופו של דבר הם לא השתמשו בזמן השידור הזה. "גוגל התקשרו אלינו ואמרו שיש להם זמן פרסום פנוי", היא טוענת. קיימרידג' אנליטיקה קפצה על ההזדמנות, ושידרה שתי פרסומות שונות לשתי קבוצות שונות של מצביעים, על פי המאפיינים שאספה עליהם ברשתות החברתיות: למי שנחשב על פי החברה למצביע טראמפ, הוצג סרטון בו נראית דמותו של טראמפ וסיוע כיצד למצוא את הקלפי הקרובה ביותר. מי שנחשב למצביע שטרם החליט או פשוט לא תומך טראמפ, נחשף לסרטון של אחד מתומכי טראמפ המוכרים ביותר – בתו איוונקה לדוגמה, או דיינה וויט - נשיא ארגון הקרבות הגדול בעולם UFC .

אחת המודעות האפקטיביות ביותר, על פי קייזר, היא תוכן ממומן שהוצג באתר פוליטיקו תחת הכותרת "10 עובדות בעייתיות על קרן קלינטון". המאמר, שנכתב על ידי צוות של פוליטיקו שעוסק בתוכן ממומן, הופיע לאזרחים ממדינות מתנדנדות כשגלשו באתר. במצגת נכתב כי זמן הקריאה הממוצע שלו היה ארבע דקות, וקייזר מתארת את המודעה כ"יוזמה הכי מצליחה שלנו בקמפיין זה". בפוליטיקו טענו כי מודעות דומות נקנו על ידי הילרי קלינטון וברני סנדרס. 

עוד נכתב במצגת כי קיימברידג' אנליטיקה השתמשה בתכונות של טוויטר וסנאפצ'ט עצמן כדי לקדם את קמפיין טראמפ, בהן האופציה של טוויטר להפיץ ציוצים ויראליים עם האשטג קבוע מראש. בשקופית שכותרתה היתה "איך לשלוט ברושם הראשוני" מתואר כיצד מודעות ממומנות של גוגל גוייסו גם כן על ידי צוות טראמפ בקיימברידג' אנליטיקה. כאשר משתמשים חיפשו את המילים "טראמפ המלחמה בעיראק" עולה כתבה ממומנת שכותרתה "הילרי קלינטון תמכה במלחמה בעיראק – דונלד טראמפ התנגד לה". 

חשוב לציין שכל הפעולות של חברת ניתוח המידע שמפורטות במסמך חוקיות לחלוטין. אך הצפייה במצגת מאפשרת להבין, ולו במעט, את הדרך של החברה לנצל מידע אישי של בוחרים בארה"ב על מנת לעשות עליהם מניפולציות ולהביאם להצביע – או להמנע מהצבעה – כרצונה. אין בו פירוט רב על השימוש שעשתה החברה במידע על בוחרים מפייסבוק, אך כן נרמז באחת השקופיות כי קיימברידג' אנליטיקה הצליחה לעקוב בזמן אמת אחר התנודות ברשת החברתית ולהבין לפיהן את רצון אזרחי ארה"ב כפי שהתבטא לא רק בפייסבוק, אלא גם בטוויטר ובסנאפצ'ט. כך הצליח האלגוריתם להשתפר בזמן אמת והמיקרו-טרגטינג הפך ליעיל בהרבה.

במצגת נכתב כי הצוות של קיימברידג' אנליטיקה שמונה לסייע לקמפיין טראמפ "הופתע לרעה" מהתשתית הדיגיטלית של המועמד הרפובליקאי, שזמן לא ארוך לפני כן זכה באופן רשמי במועמדות. "לא היה להם מסד נתונים אמיתי, לא היה צוות שיווק דיגיטלי, לא היתה אינטגרציה של המידע", הסבירה קייזר מפי עובד בצוות. היא הוסיפה שאחד הדברים הראשונים שהצוות עשה היה לארגן את המידע שנאסף על ידי הוועדה הרפובליקאית לאורך הפריימריז במפלגה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו