בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחקר בארה"ב מצא קשר בין החמרת הדרישות בביה"ס לצמצום בצריכת אלכוהול

40 מדינות החמירו את הדרישות במתמטיקה ומדעים לתעודת גמר, ומצאו שהתלמידים שתו פחות אלכוהול - אך השימוש במריחואנה ובטבק לא השתנה. עם זאת, הקשר לא מצביע על סיבתיות

7תגובות
שיעור כימיה בבית ספר תיכון בקולורדו, ב-2017
Matthew Staver / Bloomberg

העלאת הדרישות במקצועות מדעיים וטכנולוגיים קשורה לצמצום צריכת האלכוהול בקרב תלמידים, כך לפי מחקר שפורסם באחרונה בכתב העת American Journal of Health Economics. במשך 20 שנה, עד 2013, 40 מדינות בארה"ב ובירתה וושינגטון הגבירו את הדרישות מתלמידים במחוז, והגדילו את מספר הקורסים לתעודת גמר. השינוי התרחש בעיקר במקצועות מתמטיקה ומדעים. ב-1993 תיכונים דרשו בין שניים לשישה קורסים במתמטיקה ובמדעים, ועד 2014 טיפס המספר בכל מקצוע לארבעה עד שמונה. השינוי גם עשוי להיות אחת הסיבות לעלייה במספר הסטודנטים שלומדים מקצועות אלו בקולג'.

ז'ואנג האו ובנג'מין קואן מאוניברסיטת וושינגטון בדקו את הקשר בין התנהגות מסוכנת למספר הקורסים במתמטיקה ומדעים שכל מדינה דורשת לתעודת גמר תיכון. הם בחנו נתונים של כמאה אלף תלמידים ב–47 מדינות מהשנים 1993–2011 . לפי המחקר, צריכת מריחואנה או עישון סיגריות לא עלו עם הגברת הדרישות, בעוד מספר הימים שבהם בני נוער צרכו אלכוהול והפעמים שבהן שתו יותר מחמישה משקאות - פחתו.

אחד החששות שעלו במחקר הוא שניתן להסביר את הירידה בצריכת האלכוהול באמצעות שיעורי הנשירה בקרב תלמידי תיכון. דרישות מחמירות יותר עודדו תלמידים רבים לנשור מהלימודים, ועל כן הם לא נכללו במחקר. בד בבד, מחקרים אחרים גילו כי הישארות בבית הספר מקטינה את שיעורי העישון ומעכבת את צריכת האלכוהול של תלמידים. עם זאת, שיעור הנשירה בקרב בני פחות מ-17 נמוך מאוד בגלל חוק חינוך חובה. תוצאות המחקר תקפות רק עד גיל זה.

החוקרים אינם מסבירים מדוע החמרת הדרישות הלימודיות מפחיתה את הסיכוי להתנהגות מסוכנת, אבל מעלים שתי השערות. לפי אחת מהן, דרישות מחמירות יותר עשויות לאלץ את התלמיד להקדיש יותר זמן ללימודים. מחקרים אחרים מצאו קשר בין דרישות גבוהות במתמטיקה לבין שכר גבוה יותר בעתיד. בהתאם לזאת, ההסבר השני גורס כי התנהגות מסוכנת פוגעת בנזק האפשרי שייגרם לתלמידים, ובעיקר להכנסות שלהם.

כל קורס נוסף במתמטיקה או במדעים הוריד את הסיכוי לצריכת אלכוהול ב-1.6%. שיעור זה היה גבוה מעט יותר בקרב בנים ותלמידים לא לבנים. החוקרים לא הסבירו מדוע, ואחת ההשערות שהעלו היא שבנים שותים יותר מבנות, ולכן היה יותר סיכוי לשינוי. עם זאת, ההשערה אינה מסבירה את הפער בין לבנים ללא-לבנים. ייתכן שלא-לבנים מושפעים יותר מדרישות הסיום מכיוון שהם נוטים ללמוד את מספר הקורסים המינימלי, או לומדים בבתי ספר שבהם הדרישות נמוכות יותר.

יש דרכים נוספות לגרום לכך שבני נוער לא ייגררו להתנהגות מסוכנת. הגדלת המיסוי על אלכוהול וטבק היא אחת מהן. אולם דרישות מחמירות יותר בבית הספר עשויות לצמצם את הסיכוי שתלמידים יאמצו התנהגות מסוכנת, ובמקביל להכשירם למשרות רווחיות.

על פי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, בחודש האחרון צרכו כשליש מתלמידי התיכון בארה"ב אלכוהול, אחד מחמישה השתמש במריחואנה, 5% ויותר השתמשו בקוקאין או בסמי הזיה, ומעט יותר מ-10% מעשנים סיגריות. עם זאת, במידה מסוימת בני נוער שותים ומעשנים פחות מאשר בשנות ה-90 המוקדמות. בד בבד, השימוש בסמים עלה. אחת הסיבות לחשיבות המחקר היא שהרגלים הנוצרים בגיל צעיר נוטים להישמר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו