גם ביונסה על הכוונת

נחשפו אלפי מודעות נוספות שהרוסים הפיצו ברשת לפני בחירות 2016 בארה"ב

בקונגרס נחשפו 3,500 מודעות שקודמו ברשת במטרה להפיץ שנאה לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב. בין השאר, הרוסים השתמשו באחת הזמרות המצליחות בעולם כדי ללבות מחלוקות

גרדיאן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מתוך ההצגה בקונגרס, אמש
מתוך ההצגה בקונגרס, אמשצילום: בלומברג
גרדיאן

ועדת המודיעין של הקונגרס חשפה אמש (חמישי) כ-3,500 מודעות אינטרנטיות שהופצו על ידי חברת מחקר רוסית בניסיון לפצל ולקטב את אוכלוסיית הבוחרים בארה"ב לקראת הבחירות לנשיאות ב-2016. המודעות נוגעות למגוון רחב של נושאים, דוגמת אפליה גזעית, הפיקוח על הנשק, קהילת הלהט"ב, הגירה ופטריוטיות. המחוקקים גם חשפו את מספר הגולשים שנחשפו לכל מודעה וכמה שילמו ברוסיה על מנת לקדמה ברשת.

המודעות שהוצגו לחברי הקונגרס לא כוללות גילויים קודמים, דוגמת 80 אלף הפוסטים שממומנו על ידי רוסיה, שותפו ברשתות החברתיות על ידי 120 משתמשים פיקטיביים והגיעו לעיניהם של למעלה מ-126 מיליון אמריקאים לפני הבחירות. המודעות שנחשפו אמש מתרכזות, בין השאר, בחיקוי של תנועת black lives matter, ומשתמשות בתמונותיהם של צעירים שחורים אמריקאים חפים מפשע שנורו למוות על ידי המשטרה. המודעות הללו מובילות לעמוד פייסבוק ששמו black matter.

מתוך ההצגה בקונגרס, אמש
מתוך ההצגה בקונגרס, אמשצילום: בלומברג

מודעות אחרות קידמו זוג בלוגרים שחורים בשם וויליאמס וקלווין, שמתלוננים על אלימות משטרתית, מפיצים דברי שנאה נגד הילרי קלינטון ותומכים בדונלד טראמפ. חלק מהמודעות היו כתובות באנגלית לא תקנית. המחוקקים בקונגרס ציינו כי החברה הרוסית העומדת מאחורי הקמפיין כיוונה את המודעות הללו לצעירים שחורים, ושאר משתמשי פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר לא ראו אותן כלל. 

אך הרוסים לא התמקדו רק באוכלוסייה השחורה. במודעות שכוונו נקודתית לצופי ערוץ החדשות הימני "פוקס ניוז" ותומכי המועמד הרפובליקאי טד קרוז, הוצגה תמונה ערוכה של שני צעירים שחורים מאיימים על שוטר לבן, כשאחד הצעירים מנסה לדקור אותו באמצעות עמוד דגל והשני מנסה לחנוק אותו. המודעה הזו הופצה תחת הכותרת blue lives matter. 

גולשים שפעולתם ברשת הצביעה על כך שהם תומכים בהנפת דגלי הקונפדרציה, נחשפו למודעות המקדמות את הנושא, בין השאר בטענה כי לקונפדרציה לא היה קשר לעבדות ובקריאה לגולשים לצאת לרחובות ולהגן על הדגל השנוי במחלוקת. 

הרוסים השתמשו גם בביונסה, אחת האמניות המצליחות בעולם, כדי לעורר מחלוקת ושנאה. לאחר הופעתה של הזמרת בגמר הסופרבול ב-2016, הופעה שהתמקדה בזהותה האפרו-אמריקאית ועוררה עניין רב – חיובי ושלילי – בקרב הצופים, העלו הרוסים מודעות שקוראות לתמוך בביונסה ומודעות שקוראות לגנותה. המודעות שהתנגדו לה הופיעו למשתמשים שהפעילות שלהם ברשתות החברתיות העידה על כך שהם שוטרים או חיילים או נמצאים בתהליך הכשרה לתפקיד כזה. 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ