ג'ו סאטר, אבי הבואינג 747 שפתח דלת לעידן חדש בתעופה, מת בגיל 95 - אמריקה - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ג'ו סאטר, אבי הבואינג 747 שפתח דלת לעידן חדש בתעופה, מת בגיל 95

לכתבה
ג'ו סאטר ליד הבואינג 747 הראשון, בסיאטל ב-2009 בלומברג

המהנדס מסיאטל הוביל את צוות הפיתוח של המטוס האייקוני, שביסס את מעמדה של בואינג כמובילה בתחומה. הוא היה ידוע בכך שתכנן את המטוס בניגוד לדרישות הלקוח - מייסד חברת פן-אם

6תגובות

המהנדס ג'ו סאטר, שהיה חוד החנית בפיתוח מטוס הבואינג 747 (ג'מבו) ופתח בשנות ה-60 דלת לעידן חדש של טיסות ארוכות טווח, מת אתמול (שלישי) בגיל 95. "לג'ו היו חיים נפלאים", כתב ראש חטיבת המטוסים המסחריים של בואינג ריי קורנר, והוסיף: "הוא שימש השראה – לא רק עבורנו בבואינג, אלא לכל תעשיית התעופה והחלל".

מטוס הבואינג 747 של סאטר שימש מודל למטוסי הסילון שבעזרתם התחרתה בואינג באיירבוס, אך את חותם עבודתו של המהנדס ניתן למצוא גם בדגמי הבואינג 757 ו-767 משנות ה-80. "הוא היה מהנדס מעולה", אמר מנכ"ל בואינג לשעבר פיל קונדיט. "הוא אהב מאוד את המטוס הזה", הוסיף המנכ"ל, שעבד בצוות הפיתוח של הבואינג 747 תחת סאטר. "המטוס היה אייקוני וכך גם הוא", הוסיף ריצ'רד אבולעפיה, אנליסט תעופה. דבריהם הובאו על ידי סוכנות הידיעות בלומברג.

סאטר מייצג עידן שבו מוצרים גדולים הגדירו את החדשנות בארה"ב. שרידותה של חברת בואינג היתה מונחת על הכף כשהוא השלים את תכנון ה-747 תוך פחות משנתיים וחצי. סאטר הוביל את צוות התכנון, ובין היתר העז להתנגד לבקשות התכנון של הלקוח הראשון: חואן טריפ, מייסד חברת התעופה פן אמריקן (פן-אם), שבזמנו היה האדם החזק ביותר בשוק התעופה. 

סאטר יצא לגמלאות בשנת 1986 בגיל 65. באותם ימים כיהן כסגן נשיא חברת בואינג, והיה אחראי על פיתוח מוצר והנדסת המטוסים המסחריים של חברת התעופה. הוא שימש כיועץ לחברה 25 שנה נוספות לאחר יציאתו לגמלאות, והמשיך להגיע למשרד בסיאטל גם בגיל 90. "יש לי הרבה רעיונות לפיתוח מטוסים טובים ואני אשמיע את דעתי", אמר סאטר בראיון ב-2010.

בואינג מדגם 747-8, פיתוח של ה-747, בסיאטל בשנת 2011
Ted S. Warren / AP
בואינג 747 בסן פרנסיסקו, ב-2011
Eric Risberg / AP

סאטר היה שותף לתכנון המטוסים שביססו את מעמדה של בואינג בזמן שהמתחרות שלה בארה"ב נעלמו. בשנותיו הרבות בענף התעופה הוא לא חשש להתעמת עם בכירי בואינג: בין היתר סירב לפטר אלף מהנדסים שעבדו על פרויקט ה-747 כדי לחסוך כסף, ותחת זאת דרש להעסיק 800 מהנדסים נוספים. מאוחר יותר כתב סאטר כי הוא היה בטוח שההנהלה תפטר אותו, אך הוא לא איבד את משרתו וקיבל את כוח האדם הנוסף שביקש.

סאטר היה סגנו של האחראי על פיתוח מטוס ה-737 צר הגוף שהושק בשנות ה-60 - פיתוח שהפך עם הזמן לדגם הנמכר ביותר של בואינג. המשימה הבאה של סאטר היתה להגשים את חזונו של מייסד פן-אם: לבנות מטוס נוסעים שיוכל לטוס מעבר לאוקיינוס. טריפ דמיין מטוס בעל שתי קומות שיכול לשאת 400 נוסעים, אך סאטר חשב כי התעקשותו של טריפ על מטוס צר גוף בעל שתי קומות תפגע תדון את הפרויקט לכישלון. במקום זאת תכנן סאטר במקום זאת מטוס רחב גוף עם שני מעברים באמצע – אז רעיון מרשים, שהפך עם הזמן לסטנדרט בטיסות ארוכות טווח.

המתח בין טריפ לסאטר החריף, עד שהוא ביקר במפעל של בואינג, ראה את אב הטיפוס של המטוס ואמר למהנדס: "החלטה נכונה". ה-747 בעל ארבעת המנועים הביא את בשורת מטוסי הסילון להמונים כשהושק בשנת 1970, ואפשר לחברות התעופה לטוס לכל העולם ללא עצירות באמצעות מטוס בגודל יותר מכפול מהNטוס הבא בהיצע של בואינג. 

בואינג 747 באורגון, ב-2011
Don Ryan / AP
בתצלו נראה מטוס גדול חונה על מסלול המראה. לידו נראים כלי רכב של נמל התעופה
בלומברג

ג'וזף סאטר נולד בסיאטל ב-21 במארס 1921, חמש שנים אחרי ייסוד חברת בואינג. הוא התגורר בשכונת פועלים בעיר והתאהב בילדותו במטוסים, כשהשקיף מביתו על שדה התעופה שבו ערכה בואינג ניסויים. הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת וושינגטון בשנת 1943 עם תואר ראשון בהנדסת תעופה ונישא לננסי פרנץ' לפני שהתגייס לשירות בחיל הים של ארה"ב. אחרי מלחמת העולם השנייה הוא התקבל לעבודה אצל שתי יצרניות מטוסים ובחר לעבוד בדגלאס איירקראפט קומפני, מכיוון ששם קיבל שכר בגובה 210 דולר לחודש, עשרה דולרים יותר ממה שהוצע לו בבואינג. בפברואר 1946 הוא עבר לזמן קצר לבואינג כדי שאשתו תוכל ללדת את בנם הראשון בסיאטל – ומאז הוא לא עזב את החברה.

בחצי המאה שחלפה מאז הזמינה פן-אם את מטוס ה-747 הראשון, נבנו 1,543 יחידות מהמטוס שתכנן סאטר. אך הביקוש למטוסים בעלי ארבעה מנועים דועך, ומוקדם יותר השנה הודיעה בואינג כי היא שוקלת להפסיק את ייצור מטוסי ה-747, אלא אם כן הביקוש יגבר. 

מעריצים נפרדים מג'ו סאטר בטוויטר:

הרשמה לניוזלטר

כל הפרשנויות, הטורים והדעות של מיטב הכותבים אצלכם במייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות