חוקרים: רוסיה סייעה להפיץ חדשות שקריות ברשתות החברתיות במהלך הבחירות בארה"ב - בחירות בארה"ב 2016 - הארץ

חוקרים: רוסיה סייעה להפיץ חדשות שקריות ברשתות החברתיות במהלך הבחירות בארה"ב

לדברי חוקרים עצמאיים אשר עקבו אחר קמפיין התעמולה הרוסי, זהו רק חלק מאסטרטגיה רחבה יותר שמטרתה לטעת אי-אמון בדמוקרטיה האמריקאית ובמנהיגיה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
נשיא רוסיה פוטין, היום במוסקבה
נשיא רוסיה פוטין, היום במוסקבהצילום: Alexei Druzhinin/אי־פי
"הארץ"

מבול החדשות השקריות בבחירות בארה"ב קיבל תמיכה מקמפיין תעמולה רוסי מתוחכם שיצר והפיץ ידיעות כוזבות ברשת, במטרה לפגוע במועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, לסייע למועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ ולחתור תחת הדמוקרטיה האמריקאית. כך אמרו חוקרים עצמאים שעקבו אחר המבצע לעיתון וושינגטון פוסט.

מכונת התעמולה הרוסית המתוחכמת - הכוללת אלפי בוטים (תוכנות שמחקות משתמשים אנושיים), צוותים של "טרולים" אנושיים (גולשים שמתחזים לגולשים אחרים או מפיצים ידיעות ברחבי הרשת) בתשלום ורשתות של אתרים וחשבונות ברשתות החברתיות - הדהדו והעצימו אתרים ימניים ברחבי הרשת, שהציגו את קלינטון כפושעת שמסתירה בעיות בריאותיות ומתכוונת להעביר את השליטה במדינה לרשת מפוקפקת של בעלי הון. הקמפיין שאף גם להגביר את הנראות של המתחים הבינלאומיים ולהחדיר פחד מעימות עם רוסיה הגרעינית.

שני ארגונים שונים של חוקרים עצמאיים גילו שהרוסים ניצלו פלטפורמות טכנולוגיות אמריקאיות כדי לתקוף את הדמוקרטיה במדינה ברגע פגיע במיוחד - הבחירות לנשיאות. התחכום של הטקטיקות הרוסיות עשוי לסבך את המאמצים של פייסבוק וגוגל להיאבק בחדשות השקריות, כפי שהתחייבו אחרי שנמתחה עליהם ביקורת ציבורית.

אין דרך לדעת אם המאמץ הרוסי סייע בבחירתו של טראמפ, אבל החוקרים טוענים כי הוא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר שמטרתה לטעת אי-אמון בדמוקרטיה האמריקאית ובמנהיגיה. בין היתר, הטקטיקות כוללות חדירה למחשבים של בכירים במערכת הבחירות בכמה מדינות והדלפת אימיילים שהביכו את קלינטון בחודשים האחרונים של הקמפיין.

"הם רוצים לפגוע באמון בממשל בארה"ב או באינטרסים של הממשל", אמר שותף במוסד לחקר מדיניות חוץ, קלינט ואטס, שיחד עם חוקרים נוספים עוקב אחר התעמולה הרוסית מאז 2014. "זה היה המודל הסטנדרטי שלהם במהלך המלחמה הקרה. הבעיה היא שהיה קשה לעשות את זה לפני שהוקמו הרשתות החברתיות".

הדו"ח שחיבר ואטס ביחד עם עמיתיו אנדרו וייסברג וג'.מ ברגר פורסם החודש בבלוג הביטחוני War on the Rocks. גם ארגון מחקר עצמאי אחר מתכנן לפרסם בימים הקרובים מחקרים נוספים על היעילות של התעמולה הרוסית.

החוקרים השתמשו בכלים אנליטיים אינטרנטיים כדי לאתר את המקור של ציוצים מסוימים ומיפו את הקשרים בין חשבונות ברשת החברתית שבאופן עקבי פרסמו תכנים מסונכרנים. זיהוי הקודים של אתרים גילה לעתים בעלות משותפת. במקרים אחרים, משפטים מסוימים הודהדו באמצעות אתרים וחשבונות ברשתות החברתיות ברצף מהיר, הגיעו  מרשתות מחוברות שמופעלות על ידי ישות אחת.

ארגון המעקב PropOrNot’s, שסיפק לוושינגטון פוסט את ממצאי מחקרו, זיהה יותר מ-200 אתרים שפרסמו באופן שגרתי תעמולה רוסית במשך עונת הבחירות. להערכתם, האתרים הללו הגיעו לפחות ל-15 מיליון אמריקאים. הארגון מעריך שהיו יותר מ-213 מיליון צפיות בחדשות שקריות שהושתלו או קודמו בפייסבוק, במסגרת קמפיין התעמולה.

לדברי החוקרים, חלק מהמשתתפים האנושיים בהפצת חדשות שקריות היו באופן מודע חלק מקמפיין התעמולה, וחלק אחר היו "אידיוטים שימושיים" - מונח שנולד במלחמה הקרה כדי לתאר בני אדם או מוסדות שבאופן לא מודע סייעו למאמצי התעמולה של ברית המועצות.

המהירות והתיאום של המאמצים הללו אפשרו לחדשות השקריות לזכות בצפיות רבות יותר מאשר העדכונים של אתרי החדשות המסורתיים. כך למשל, הציוצים הראשונים והבעייתיים ביותר אחרי שקלינטון חלתה בטקס הזיכרון לחללי ה-11 בספטמבר בניו יורק הופצו מבוטים וטרולים רוסים. זה התווסף למבול של ידיעות שקריות שהופצו באוגוסט בנוגע לבריאותה הרופפת כביכול של המועמדת הדמוקרטית.

הדיילי ביסט פרסם כתבה, שבה הופרכה ידיעה שקרית מסוימת שהופצה באופן נרחב. הכתבה של הדיילי ביסט הגיעה ל-1,700 חשבונות פייסבוק ונקראה ברשת יותר מ-30 אלף פעם. אך חוקרי PropOrNot גילו שהגרסה השקרית, שבה תמכה התעמולה הרוסית, הגיעה ל-90 אלף חשבונות בפייסבוק ונקראה יותר משמונה מיליון פעמים. לדברי החוקרים, הסיפור האמיתי שפרסם הדיילי ביסט היה כמו "לצעוק לתוך הוריקן" של ידיעות שקריות שנתמכות בידי הרוסים.

הקרמלין הכחיש שוב ושוב את ההאשמות שהתערב בבחירות בארה״ב או פרץ לחשבונות של בכירים במערכת הבחירות. ״אלו שטויות״, אמר בחודש שעבר דוברו של פוטין. כשבכירים אמריקאים האשימו את רוסיה בחדירה למחשבי הוועדה הדמוקרטית הארצית (DNC) וארגוניים פוליטיים אחרים.

רשת החדשות הרוסית RT ערערה על מסקנות החוקרים בדואר אלקטרוני שנשלח בשבוע שעבר, ועל טענה שהיא השתתפה בהפקה או בהעצמה של ידיעות חדשותיות שקריות הנוגעות לבחירות בארה״ב. "RT דוחה בנחישות את הטענות הללו", כתבה אנה בלקינה, ראש מחלקת הדוברות.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ