טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עיתונאי סיני אולץ להודות בשחיתות בטלוויזיה, אך האם באמת פשע?

צ'ן יונגז'או חשוד בפרסום ידיעות בדויות תמורת תשלום. הוא הודה אל מול פני האומה, אך העיתונות הסינית נלחמת לשחרורו ומביכה את הרשויות

תגובות

עיתונאי סיני שנעצר בשבוע שעבר על ידי הרשויות בחשד לבדיית ידיעות תמורת תשלום, הופיע בסוף השבוע בטלוויזיה הממלכתית והביע חרטה על מעשיו כשהוא אזוק ולבוש מדי אסיר. בי־בי־סי דיווח כי במקרהו של העיתונאי, צ'ן יונגז'או, רב הנסתר על הגלוי והשלטונות לא מבהירים את הנסיבות המדויקות שבעטיין נעצר. עיתונו של צ'ן, "ניו אקספרס", שמושבו בעיר גואנדונג, קרא בשני מאמרי מערכת שפרסם בעמוד השער שלו לשחרור העיתונאי וכך עשו גם עיתון נוסף.

ארגון העוקב אחר הרשתות החברתיות והמדיה הדיגיטלית בסין דיווח כי משרד התעמולה אסר על עיתונים לדווח על המקרה וקרא להם לפקח על פעילות אנשי התקשורת שלהם ברשתות החברתיות. למרות זאת, המשיכו מרבית העיתונים לדווח על המקרה. כך לדוגמה פרסם העיתון "סאותרן מטרופוליס דיילי" מאמר מערכת תחת הכותרת "בבקשה שחררו אותו", המאשים גורמי ממשל שונים בשימוש לרעה בכוחם. העיתון נאלץ להסיר את המאמר כמה שעות לאחר מכן בהוראת הצנזורה.

מעצרו של צ'ן בא בעקבות כתבה שפרסם על סדרים כספיים בחברת ציוד הבנייה Zoomlion. השלטונות דיווח כי צ'ן קיבל שוחד בתמורה לפרסום כתבה מכפישה על החברה, הנמצאת בחלקה בבעלות ממשלתית. עם זאת לא דווח מיהו נותן השוחד. "בכתבה זו גרמתי נזק ל-Zoomlion, לתעשיית התקשורת וליכולתה לזכות באמון הציבור. עשיתי זאת בעיקר בגלל שרציתי כסף ותהילה. אני מכיר במעשיי ומתחרט עליהם", אמר צ'ן בראיון. בסרטון שקדם לראיון נראה צ'ן מובל במסדרונות בית המעצר ובעת שהוא מתיישב בחדר החקירות כשלצדו שוטרים. לדברי רבים שצפו בראיון נראה שהוא נתון תחת לחץ רב וייתכן שההודאה נלקחה ממנו באיומים.

על אף ששחיתות בקרב עיתונאים היא דבר שכיח בסין, השלטונות כאמור אינם מבהירים את הנסיבות המדויקות שבעטיין נעצר צ'ן. מעצרו של העיתונאי הסיני הוא האחרון בגל של מעצרים, שבמהלכו נתפסו גם כמה פולטיקאים. אותם פוליטיקאים הודו, בין אם מרצונם ובין אם תחת איומים, בביצוע עבירות שונות בשידור טלוויזיוני.

רויטרס

בעקבות מעצרו של צ'ן, פרסם עיתונו "ניו אקספרס" שני מאמרי מערכת אמיצים הקוראים לשחרורו, דבר שהוביל לביקורת וללחץ רב בשורות המשטרה. ייתכן שהודאתו הפומבית של צ'ן בראיון לאומה היא דרכו של המשטר למתן את הלחץ, המעורר בכל מקרה ביקורת על תפקוד הרשויות ותפקידה של הטלוויזיה הממלכתית. יצויין כי הודאות פומביות אינן דבר חשד בסין, אולם מוקדם יותר השנה נכנס לתוקפו תיקון לחוק האוסר על השלטונות להוציא בכוח הודאה מנאשם.

מוקדם יותר שנה שבתו עובדי השבועון הסיני הגדול "סאותרן וויקלי" במחאה על הצנזורה שמפעיל המשטר כלפי העיתון. תומכי העיתון, עובדיו וסטודנטים התגודדו סביב בניין המערכת וחלקם נשאו שלטים בהם נכתב "אנו רוצים חופש עיתונות, חוקתיות ודמוקרטיה". ההשבתה באה אחרי שמאמר מערכת שפרסם העיתון לקראת השנה האזרחית החדשה, ובו הוא קורא לרפורמות חוקתיות בסין צונזר, והפך למעשה למאמר המשבח את המפלגה הקומוניסטית.

רויטרס

בשני מכתבים שעליהם חתמו 35 עובדים לשעבר וכ-50 מתמחים ואנשי ציבור, הם דורשים את פיטוריו של מנהל מחלקת התעמולה במחוז גואנדונג, וכינו אותו: "דיקטטור בתקופה של פתיחות גוברת". אגב, מנהל מחלקת התעמולה המחוזי שימש קודם לכן ככתב לענייני כלכלה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות