בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התסריטים שיכולים להסביר את תעלומת המטוס המלזי

כשל טכני פשוט שנזנח, תקלה קטסטרופלית נדירה או ארוע טרור מתוכנן: גם אם נחטף, לא ניתן פשוט להעלים בואינג 777, ולכן סביר להניח שהטיסה התרסקה

44תגובות

ב-14 באוגוסט 2005 המריא מטוס בואינג 737 מנמל התעופה של לרנקה בקפריסין בטיסה 522 של חברת הליוס (HELIOS) בדרכו לאתונה. כעבור שלוש שעות התרסק בהרים מצפון לעיר מרתון שביוון. כל 121 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. הטייסים לא דיווחו על תקלה, ולמעשה לא דיברו עם תחנות הבקרה בשעתיים וחצי שקדמו להתרסקות. היתה זו תעלומה מוזרה ולחוקרי התאונה לא היה ברור מה גרם להתרסקותו של המטוס.

מציאת הקופסאות השחורות של המטוס, ניתוח הנתונים שנמצאו בהן וחקירת פעולות התחזוקה שהתבצעו לפני המראת טיסה 522 פתרו את התעלומה. התברר כי בבוקר שקדם לטיסה טיפלו הטכנאים בתקלה פשוטה למדי – תיקון האיטום של אחת מדלתות המטוס. כדי לבצע את פעולות התחזוקה הדרושות הם העבירו את בורר לחץ האוויר האוטומטי אשר בתא הטייס למצב "מכני".

שני הטייסים שהגיעו לטיסה 522 לא הבחינו שהטכנאים לא החזירו את הבורר למצב אוטומטי. הם גם התעלמו, במהלך הטיפוס לגובה השיוט, משורה של אזהרות שהתריעו על בעיה במערכת הדיחוס. התוצאה היתה שהשניים, וכמובן גם הנוסעים, איבדו הכרתם בשל חוסר חמצן. המטוס המשיך בדרכו לאתונה באמצעות הטייס האוטומטי, חלף על פניה והתרסק לאחר שאזל הדלק במיכליו.

זהו אחד התסריטים שיכולים להסביר את תעלומת היעלמותו של הבואינג 777 של "מלזיה איירליינס". גם במקרה זה הטייסים לא דיווחו על תקלה, וכנראה שגם המטוס המלזי המשיך לטוס עוד כמה שעות. אך עד שלא יימצאו שרידי המטוס ולא יפוענחו הקופסאות השחורות, תאוריה זו כמו גם כל התיאוריות והתסריטים האחרים יישארו בגדר ספקולציה.

ראש ממשלת מלזיה, נג'יב ראזק, קבע היום (שבת) כי מישהו הפסיק במתכוון את פעולתם של מכשירי הקשר במטוס. "כל הסימנים מעידים", אמר ראזק, "שלא מדובר בתקלה". בכיר בממשלתו הצהיר כי "חוקרים מצאו מידע חד־משמעי לפיו מטוס הנוסעים האבוד נחטף על ידי אדם אחד או יותר". הדוברים המלזים לא הסבירו על מה הם מבססים את קביעותיהם. אך אם המטוס אכן נחטף, היכן נחת? הרי אי אפשר להעלים מטוס בואינג 777. סביר יותר שאם התבצעה חטיפה היא השתבשה והמטוס התרסק.

אפשרות אחרת היא פעולת טרור. כלומר, פצצה שהתפוצצה בגובה השיוט וגרמה להתפרקותו של המטוס באוויר. כך קרה לטיסה 103 של חברת פאן אם, ב-21 בדצמבר 1988. פצצה קטנה, במשקל 450 גרם, התפוצצה במטוס הבואינג 747 בעת ששייט בגובה 30 אלף רגל מעל העיירה לוקרבי בסקוטלנד. שברי המטוס התפזרו על פני 2,000 קמ"ר. תיאוריית מעשה טרור בטיסה 370 של "מלזיה איירליינס" הועלתה כאשר התברר שארבעה נוסעים (בהם איראניים) עלו לטיסה עם דרכונים מזויפים.

הסבר נוסף לתעלומה יכולה לספק תקלה טכנית קטסטרופלית שגרמה להתפרקותו של המטוס. זה נדיר אמנם, אך כך קרה למטוס בואינג 747 בטיסה 800 של TWA ב-1996. עשר דקות לאחר שהמריא מניו יורק הצית ניצוץ חשמלי את אדי הדלק שבמיכל הדלק הראשי וגרם לפיצוץ אדיר שריסק את המטוס, שחלקיו צללו אל תוך האוקיינוס.

Air Accident Investigation Branch

סימני השאלה רק גוברים במקרה המלזי לאחר שבכיר בממשלת מלזיה הסביר היום כי "בסבירות של יותר מ-50%, מכ"ם צבאי איתר את המטוס לאחר שיצא מטווחם של מכ"מים אזרחיים". הניו יורק טיימס דיווח כי נרשמו שינויים משמעותיים בגבהי הטיסה של המטוס המלזי, לאחר שאבד עמו הקשר. בכירים אמריקאים המעורים בפרשה צוטטו כאומרים שלפי נתוני מכ"ם של צבא מלזיה, המטוס הגיע לגובה 45 אלף רגל, מעל גובה השיוט המרבי המותר למטוס מסוג זה, ובהמשך הנמיך לגובה 23 אלף רגל והתקרב לאי המלזי פננג. קשה לדעת מה מידת המהימנות של דיווחים אלה, והאם אכן קיימים נתונים כאלה בידי הצבא המלזי. בכל מקרה ישנם במהלך השבוע האחרון שפע של דיווחים וקביעות סותרים, שרק מגבירים את המבוכה.

החיפושים אחר שברי המטוס לא העלו עד עתה דבר, קרוב לוודאי משום שההערכה לגבי מיקום ההתרסקות היתה שגויה. סביר להניח שבסופו של דבר יתגלו השברים וצריך לקוות שניתן יהיה לאתר גם את הקופסאות השחורות. רק כך יוכלו החוקרים לפתור את תעלומת היעלמותה של טיסה 370 שיצאה מקואלה לומפור אך לא הגיעה לבייג'ין.

מתוך דו"ח התאונה


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו