בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היעלמות המטוס המלזי: הצוות חשוד כי חטף אותו לכיוון קזחסטאן או אוסטרליה

שלטונות מלזיה הודיעו כי הם בטוחים שהמטוס הועלם במכוון. בין החשודים בחטיפת המטוס אנשי הצוות, והמשטרה פשטה על ביתו של הטייס הראשי

6תגובות

כיוון החקירה לגבי היעלמותה של טיסה 370 של מלזיה איירליינס, על 239 הנוסעים שהיו על סיפונה: שלטונות מלזיה הודיעו כי בחקירתם נמצא שהמטוס הוסט ממסלולו באופן מכוון, ולא נעלם כתוצאה מתאונה. משטרת מלזיה החלה אתמול לערוך חיפושים בביתו של הטייס הראשי, הקפטן זהארי אחמד שאה, בחשד שהוא קשור להיעלמות.

ראש ממשלת מלזיה, נג'יב רזאק, אמר במסיבת עיתונאים שכינס בבוקר שבת כי מערכות התקשורת של הבואינג 777־200 נותקו במכוון "על ידי אדם שהיה במטוס". עוד אמר ראזק כי מידע חדש שהתקבל מלוויינים מראה שהמטוס היה עדיין באוויר כשבע שעות אחרי שנעלם מהמכ"ם האזרחי.

הקשר בין המטוס לבין פקחי הקרקע אבד בשבת, 8 במארס, בשעה 1:22 אחרי חצות, ואילו האות האחרון מכלי הטייס התקבל בשעה 8:11. הידיעה עוררה מחדש את ההשערות על פעולת טרור, למרות שעד כה אף אדם או ארגון לא פרסמו הודעה על חטיפת המטוס. לא ברור מה היה מיקומו המדויק של המטוס בעת ששלח את האותות האחרונים. ראש הממשלה רזאק אמר כי בהתאם לנתונים שהתקבלו, ייתכן שהמטוס טס באחד משני נתיבים - מסדרון צפוני המשתרע בין תאילנד לקזחסטאן, ומסדרון דרומי הנפרס מאינדונזיה לכיוון דרום האוקיינוס ההודי, סמוך לאוסטרליה: "לאור ההתפתחות האחרונה, שלטונות מלזיה ממקדים שוב את חקירתם בצוות המטוס ובנוסעים שהיו בו", הודיע אתמול רזאק לעיתונאים.

העיתון "מלזיה טיימס" דיווח אמש כי החוקרים משוכנעים כעת שהמטוס הנעדר נחטף על ידי אדם אחד או יותר, בעלי ניסיון רב בהטסת מטוס. על פי דברים שאמר אתמול אחד החוקרים לסוכנות הידיעות אי־פי, אנשים אלה ניתקו את מערכת הקשר של המטוס והסיטו אותו לנתיב אחר. אולם, עד כה לא ידוע מה המניע של החוטפים, או היכן נמצא המטוס כעת, הוסיף המקור.

"זה חד־משמעי", אמר הבכיר המלזי. הוא ציין "בביטחון של יותר מ–50%", כי מכ"ם צבאי קלט את המטוס הנעדר אחרי שנעלם מהמכ"ם האזרחי. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח שפירוק ידני של חלקים ממערכת הקשר, כמו הרכיב המדווח על מיקום המטוס ומהירותו ושולח אותות לפקחי הקרקע, דורש ידע טכני מעמיק על הבואינג 777. כמו כן, נראה שהמטוס סטה מנתיבו כדי למנוע את קליטתו על ידי מכ"ם.

בכירים אמריקאים מסרו כי הם סבורים שהמטוס התרסק באוקיינוס ההודי, וחיפושים אוויריים באזור היו אמורים להתחיל כבר אתמול. אם המטוס אכן התרסק באוקיינוס ההודי, שהעומק שלו מגיע ל–7,000 מטרים, האתגר הניצב בפני החוקרים יגדל משמעותית. מלבד רדיוס החיפושים העצום - אפשר ששברי המטוס נסחפו למרחק רב ממקום ההתרסקות.

ייתכן שכעת ייערך החיפוש הגדול ביותר אי־פעם אחרי מטוס נעדר. 14 מדינות, 43 ספינות ו־58 מטוסים כבר מעורבים בחיפושים, אך כדי לסרוק את שני המסדרונות האוויריים החדשים שסומנו על ידי שלטונות מלזיה, יש לגייס את תמיכת המדינות השוכנות מתחתם - מיאנמר, בנגלדש, הודו, פקיסטאן, קירגיזסטאן, סין, נפאל, טג'יקיסטאן ואפגניסטאן. לשם כך יהיה צורך בשיתוף פעולה צבאי ודיפלומטי כאחד, והחוקרים יצטרכו לנסות לצרף פיסות מידע מלוויינים אזרחיים וצבאיים.

אי-אף-פי

עיתון הניו יורק טיימס דיווח בסוף השבוע כי גובה הטיסה של המטוס המלזי השתנה באופן משמעותי לאחר שאבד הקשר עם פקחי הקרקע, וכי המטוס שינה את נתיבו יותר מפעם אחת. בכירים אמריקאים ואחרים המקורבים לחקירת ההיעלמות אמרו כי אותות מכ"ם שנקלטו על ידי צבא מלזיה מראים שהמטוס הנעדר טיפס לגובה 45 אלף רגל ופנה פנייה חדה מערבה, מעל גובה הטיסה המותר לדגם זה, זמן קצר לאחר שנעלם ממסכי המכ"ם האזרחיים. נתוני המכ"ם שנמסרו לארצות הברית ולסין מראים עוד כי המטוס הנמיך טוס אחר כך, בצורה לא אחידה, עד שהגיע לגובה 23 אלף רגל - מתחת לגובה השיוט הרגיל, שעה שהתקרב לאי פנאנג המאוכלס בצפיפות.

חוקרים גם בדקו מידע ששודר ממנועי הרולס רויס של המטוס, שממנו עולה כי הוא ירד 40 אלף רגל בתוך דקה. עם זאת, החוקרים סבורים שהנתונים אינם מדויקים משום שהיה נדרש למטוס זמן רב יותר כדי לצנוח גובה רב כל כך. אחד המומחים אמר כי "אי אפשר לייחס חשיבות רבה מדי לנתונים על הגובה" שנשלחו מהמנועים משום ש"חלק גדול מהם לא נראה הגיוני".

טייס של מטוס בואינג 777־200 שביקש לא להזדהות, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי עליית מטוס אל מעל לגובה 43,100 רגל בצירוף ירידת לחץ בתא, עלולה לגרום לנוסעים לאבד את הכרתם - וייתכן שטייס או חוטף עשו זאת בכוונה.

התנועות הלא יציבות של המטוס אחרי שינוי נתיבו וטיסתו מעל מלזיה מעלות גם שאלות לגבי תפקוד הצבא המלזי - מדוע לא היתה כל תגובה למצב החירום של הטיסה? בכירים מלזים הודו כי יתכן שהמכ"ם הצבאי גילה את המטוס, אך לא ננקטה שום פעולה משום שהכלי לא התנהג "בצורה עוינת".

הטייס הראשי, קפטן זהארי, שהפך לאחד החשודים בפרשה החל לעבוד במלזיה איירליינס ב–1981. הוא צבר 18,365 שעות טיסה בקריירה שלו. משטרת מלזיה עשויה לערוך חיפושים גם בבתיהם של 11 חברי הצוות הנותרים, ובהם זה של טייס המשנה פאריק עבדול חמיד, בן 27. לאחר היעלמות המטוס נודע שחמיד אירח נוסעות בתא הטייס בטיסה מפוקט לקואלה לומפור ב–2011, בניגוד לנהלים.
עבור אחדים מקרובי הנעדרים, הידיעה שהמטוס המשיך לטוס מעניקה תקווה. "זה אומר שיש עדיין סיכוי שהורי בחיים", אמר אריק צ'ן ז'י יאנג, בן 15, ל"מלזיה טיימס". אביו ואמו היו בטיסה 370.

בני המשפחות אמרו כי הם חשים "על רכבת הרים רגשית", והביעו אתמול תקווה, חששות וכעס, לאחר שראש ממשלת מלזיה לא ענה על שאלתם העיקרית: האם יקיריהם עדיין בין החיים?

סלאמאת עומר, אביו של מוחמד חיירול עמרי, מהנדס מטוסים מלזי, אמר שלא איבד את התקווה. "המצב קצת יותר ברור עכשיו", אמר סלאמאת, הממתין עם בני המשפחות האחרים במלון לא הרחק מנמל התעופה הבינלאומי של קואלה לומפור.
לעומת זאת, אביו של מוחמד רזאהאן זאמאני, נוסע צעיר אחר שעלה על טיסה 370 עם רעייתו בדרך לירח דבש מאוחר, הביע תסכול רב. "אני מאוכזב מאוד משום שבהודעת ראש הממשלה אין שום דבר. לא מצאו את המטוס. אנחנו עצובים, ומקווים ומתפללים שבננו בריא ושלם ושהמטוס יימצא בקרוב", אמר האב. דודנו של רזאהאן אמר כי משפחתו "ממתינה לתשובות. אם המטוס נחטף - יש תקווה. אם הוא התרסק, נקבל את זה, אבל אנחנו לא מרוצים מדבריו של ראש הממשלה".

משפחות הנוסעים ישבו צמודות למכשירי הרדיו והטלוויזיה גם בהודו. אשוק הונג'ה, אחיה של הנוסעת קראנטי שירסאת, אמר: "אנחנו ממתינים כל השבוע. חילוקי הדעות בין סין, מלזיה ושאר המדינות בקשר לפעולות החיפושים מבלבלות אותנו. הדאגה שלנו גוברת מיום ליום. כרגע, אני רק רוצה שאחותי תחזור בשלום. האם אין טכנולוגיה שיכולה לאתר מטוס נעדר בעולם מלא לוויינים? כעת אני מקווה לנס".
גם בבייג'ין ישבו משפחות באחד המלונות והמתינו לידיעות. "היינו כבר מוכנים לגרוע מכול", אמר וונג טיאניו, שאביו היה במטוס. "כעת לא משנה לנו אם המטוס טס למקום אחר בכוונה או שלא בכוונה - אנחנו רוצים לדעת איפה הוא".

בינתיים, כ-2.3 מיליון אנשים משתתפים במאמצי החיפושים אחר המטוס המלזי, דרך האינטרנט. שעות אחדות אחרי היעלמות המטוס הצטרפו לחיפושים גולשי אינטרנט מן השורה, המשתמשים באתר Tomnod לסריקת יותר מ-24 אלף קילומטרים רבועים של תמונות לוויין.

אתר טומנוד מנוהל על ידי חברת הלוויינים המסחרית דיגיטל גלוב, שזמן קצר אחרי היעלמות המטוס שינתה את מיקומם של שניים מחמשת לווייניה והציבה אותם מעל למפרץ תאילנד. מאז, לוויני החברה משנים את מיקומם עם התקדמות החיפושים מערבה.

המשתמשים בטומנוד מקבלים תמונה מאזורי החיפושים, שנבחרת באופן אקראי, ונאמר להם לסמן אם הם מבחינים בשברי מטוס, בסירות הצלה, בכתמי שמן או כל דבר שנראה "חשוד".

לאחר מכן, מגלה אלגוריתם חפיפה בסימונים של אנשים, והתוצאות המבטיחות ביותר נמסרות לשלטונות. אחד מדוברי טומנוד אמר כי החל מיום חמישי, כל פיקסל נבדק על ידי עין אנושית 30 פעמים לפחות.

למרות החיפושים הנרחבים באינטרנט, המצוד בטומנוד העלה עד כה רק תוצאות שאינן חד־משמעיות. אך אף על פי כן, ולמרות שבעבר היו כישלונות מהדהדים בהפעלת מיקור המונים (במצוד אחרי המפציצים בבוסטון ובחיפושים אחרי מטוסו של ההרפתקן סטיב פוסט), אין זה מרתיע את מיליוני האנשים הבודקים את המפות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו