בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המטוס המלזי: הטייס מסר "לילה טוב" לאחר שאחת ממערכות התקשורת כובתה

גורם בחקירה אומר כי ייתכן שהאות האחרון מהמטוס נשלחה כשהיה כבר על הקרקע; 25 מדינות משתתפות בחיפושים

47תגובות

גורם בצוות החיפוש אחר המטוס המלזי האבוד אמר בתשובה לשאלה של רשת "סקיי ניוז" בנושא כי ייתכן שהמטוס היה על הקרקע כאשר הלוויין קלט את האות האחרון ממנו. "מטוס יכול לשדר אותות מהקרקע כל עוד המערכות בו מחוברות לחשמל". האות המאוחר ביותר מהמטוס התקבל קרוב לשבע שעות לאחר שהמטוס נעלם מהמכ"ם. בתחילה סברו שהקשר עם המטוס נפסק לאחר פחות משעה מאז שהמריא מנמל התעופה של קואלה לומפור ב-8 במארס. אך עתה ידוע כי הגיעו אותות מהמטוס מאוחר יותר.

עתה ממקדת מלזיה את מאמצי החיפוש אחר המטוס הנעדר באופן שווה בשני מסלולי הטיסה האפשריים - הנתיב הצפוני המוביל למרכז אסיה והדרומי באזור האוקיינוס ההודי - כך אמר היום שר התחבורה המלזי. מספר המדינות המשתתפות בחיפושים עלה מ-14 ל-25, אך לדברי שר התחבורה נדרש סיוע ממדינות נוספות, במיוחד בכל הנוגע למסירת מידע מלוויינים ומכ"מים, על מנת "לצמצם את אזור החיפושים" הנרחב.

תמונותיהם של נוסעי המטוס הנעדר

במלזיה נערכים כעת לחלוקת הכוחות בין שני הנתיבים, לאחר שאתמול הודיעו הרשויות כי נתונים לווייניים מראים שהמטוס טס לפחות שבע שעות וחצי - יותר משש שעות מאז נותק איתו הקשר. חקירה הרשויות העלתה שמערכות התקשורת של מטוס הבואינג 777 נותקו במכוון "על ידי אדם שהיה במטוס". כעת מנסים במלזיה להבין מדוע מישהו על הסיפון הסיט את המטוס המלזי, על 239 נוסעיו, מאות קילומטרים ממסלולו.

אילו פנה המטוס דרומה לכיוון האוקיינוס ההודי, ייתכן שהתרסק שם מבלי שאף ספינה, מכ"ם או לוויין יבחינו בו. השטח הנרחב של האוקיינוס הוא אחד המקומות הנידחים בעולם ולכן מאמצי החיפושים באזור עלולים להיות קשים במיוחד. ממוצע עומק המים באוקיינוס ההודי הוא 3,600 מטרים - עמוק הרבה יותר מהאוקיינוס האטלנטי, בו חיפשו במשך שנתיים אחר הריסות מטוס אייר פראנס שנעלם ב-2009, למרות שהריסותיו צפו במהרה. עם זאת, מפקד התעופה האווירית של מלזיה אמר לרשת סקיי ניוז כי ייתכן שנתוני הלוויין האחרונים מהמטוס נשלחו לאחר שנחת במקום לא ידוע.

אם יתברר שהמטוס אכן טס אל אחד מהאזורים הללו, נשאלת השאלה כיצד התאפשר למטוס לא מזוהה בגודל כזה להמשיך לטוס ללא הפרעה. מומחי ביטחון אומרים שהיעלמות המטוס מעלה שאלות על יעילות מערכות הביטחון האוויריות באזור.

החקירה מתמקדת ברקע האישי, הפוליטי והדתי של הנוסעים ואנשי הצוות בטיסה. גם אנשי הצוות בנמל התעופה בקואלה לומפור, ממנו המריא המטוס לפני שמונה ימים, נחקרים. החוקרים במלזיה ממתינים עדיין למידע אודות בדיקות הרקע של הנוסעים מכמה מדינות. "ישנן עדיין כמה מדינות שלא הגיבו לבקשותינו", אמר מפקד משטרת מלזיה.

בין היתר רואיינו משפחות הטייס וטייס המשנה, ונאמר כי השניים לא ביקשו לטוס ביחד - מה שעשוי לשלול את האפשרות ששיתפו פעולה בחטיפת המטוס. במקביל נמסר כי אחת ממערכות התקשורת של המטוס כובתה עוד לפני הקשר האחרון עם הטייס, בסיומו אמר "לילה טוב". עם זאת אין דרך לדעת בוודאות כי הטייס הוא אכן זה שיצר את הקשר עם מגדל הפיקוח.

המשטרה ערכה הלילה חיפושים בבתיהם של השניים, וסימולטור טיסה משוכלל שנמצא בביתו של הטייס, זאהרי אחמד שאה, נבחן כעת על ידה. המלזים יבדקו אם הטייס התאמן בסימולטור על מסלול טיסה אפשרי, אחר מהמתוכנן. עוד פורסם כי המשטרה חוקרת גם מהנדס שאולי בא במגע עם המטוס.

החוקרים במלזיה שיחזרו בימים האחרונים את נתיב הטיסה של המטוס באמצעות מטוס בואינג 777 זהה, על מנת להכריע אם המידע שקלטו לוויינים ומכ"מים קשור למטוס. השחזור אישש את השערת החוקרים כי המטוס נע מערבה, כך אמר היום מקור בצבא מלזיה. "המטרה היתה לאתר את הנתיב האפשרי שהמטוס סטה אליו", אמר המקור לסוכנות הידיעות הצרפתית.

הבכיר אמר: "עקבנו במדויק אחרי המסלול הידוע לנו. המטוס פנה פניית פרסה, וטס מעל מלזיה לכיוון צפון. על כן, אנו יכולים לומר בבירור שיש שני כיוונים אפשריים שאליהם סטה המטוס, ואנו ממקדים את החיפושים לכיוונים אלה".

מתוך התוכנית "פרשה נוכחית" בערוץ 9 האוסטרלי

בעקבות השינוי בכיוון החקירה, הודיעה היום הודו כי היא משהה את החיפושים אחר המטוס לבקשת ממשלת מלזיה. הודו ערכה חיפושים בשני אזורים, איי אנדמן וניקובר באוקיינוס ההודי, וממערב למפרץ בנגל. "הרשויות במלזיה עושות הערכה מחודשת למצב, והן יחליטו אם להסיט את אזור החיפושים", אמר דובר חיל הים ההודי.

בינתיים, כ-2.3 מיליון אנשים משתתפים במאמצי החיפושים אחר המטוס המלזי, דרך האינטרנט. שעות אחדות אחרי היעלמות המטוס הצטרפו לחיפושים גולשי אינטרנט מן השורה, המשתמשים באתר Tomnod לסריקת יותר מ-24 אלף קילומטרים רבועים של תמונות לוויין.

אתר טומנוד מנוהל על ידי חברת הלוויינים המסחרית דיגיטל גלוב, שזמן קצר אחרי היעלמות המטוס שינתה את מיקומם של שניים מחמשת לווייניה והציבה אותם מעל למפרץ תאילנד. מאז, לוויני החברה משנים את מיקומם עם התקדמות החיפושים מערבה.

המשתמשים בטומנוד מקבלים תמונה מאזורי החיפושים, שנבחרת באופן אקראי, ונאמר להם לסמן אם הם מבחינים בשברי מטוס, בסירות הצלה, בכתמי שמן או כל דבר שנראה "חשוד".

לאחר מכן, מגלה אלגוריתם חפיפה בסימונים של אנשים, והתוצאות המבטיחות ביותר נמסרות לשלטונות. אחד מדוברי טומנוד אמר כי החל מיום חמישי, כל פיקסל נבדק על ידי עין אנושית 30 פעמים לפחות.

למרות החיפושים הנרחבים באינטרנט, המצוד בטומנוד העלה עד כה רק תוצאות שאינן חד־משמעיות. אך אף על פי כן, ולמרות שבעבר היו כישלונות מהדהדים בהפעלת מיקור המונים (במצוד אחרי המפציצים בבוסטון ובחיפושים אחרי מטוסו של ההרפתקן סטיב פוסט), אין זה מרתיע את מיליוני האנשים הבודקים את המפות.

כתבות נוספות על היעלמות המטוס המלזי: ראובן פדהצור עושה סדר בתסריטים שיכולים להסביר את התעלומה | כיצד מטוס יכול להיעלם מהמכ"ם ללא זכר? התשובות לשאלות המרכזיות בפרשה | התעלומה מאפשרת לכולנו לשחק בבלשים מעל האוקיינוס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו