בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חוסר הבהירות לגבי המטוס המלזי מתגבר

אתמול מסרו הרשויות שהמערכת המדווחת על מיקום המטוס הושבתה לפני ההודעה האחרונה מתא הטייס. היום נמסר שייתכן שהמערכת הושבתה אחרי

13תגובות

במסיבת עיתונאים בהשתתפות שר התחבורה המלזי שהתקיימה הבוקר (שני) נמסר כי החלו החיפושים בשני ה"מסדרונות האוויריים" בהם ייתכן שטס המטוס הנעדר - הצפוני והדרומי, כשתשומת לב זהה ניתנת לשני הכיוונים. "השלב החדש של החיפוש החל", אמר שר התחבורה המלזי הישאמודין חוסיין. לדבריו, אוסטרליה ואינדונזיה מובילות את החיפוש במסדרון הדרומי.

שר התחבורה הודה כי החיפוש "נתקל בקשיים טכנולוגיים". חוסיין אמר עוד כי מלזיה קיבלה מידע מחצי מ-12 המדינות אליהן פנתה בבקשה לסייע באיתור המטוס. לדבריו, מידע ממקורות שונים, בהם לוויינים, מאפשר לצמצם את אזורי החיפוש. כך למשל נמסר מרשות התעופה הקזחית שבמערכות המכ"ם שלה לא נרשמה תנועה בלתי מבוקרת מאז שהמטוס המלזי אבד ב-8 במארס.

השר אמר כי הרשויות בודקות דיווחים בתקשורת לפיהם המטוס טס בגובה נמוך מאוד של 1,500 מטר, כדי לחמוק מהמכ"ם. עוד הוא הוסיף כי המשטרה בודקת את החשד כי היעלמות המטוס היתה פעולת התאבדות של הטייס, אולם סירב לומר אם היו לו בעיות אישיות. לדבריו, מי שיצר קשר עם בקרת הטיסה לאחר ניתוק מערכות האיתור של המטוס היה טייס המשנה, שאמר "הכל בסדר, לילה טוב", בקשר האחרון שנעשה עם המטוס.

רויטרס

חוסיין סיפר עוד כי רשימת הנוסעים נבדקה על ידי הרשויות בסין, שלא איתרו נוסעים חשודים, אולם המלזים ממשיכים לבדוק את הנוסעים ואנשי הצוות. לדבריו, האפשרות שהמטוס נחטף מרחוק בידי האקרים נשללה. חוסיין התייחס לטענות נוספות שנשמעו בימים האחרונים, ואמר כי אין ראיות שאחד מהנוסעים יצר קשר אחרי היעלמות המטוס, אולם המידע עדיין נבדק. שר התחבורה סיים את מסיבת העיתונאים בנימה אופטימית: "ישנה עדיין תקווה, מכיוון שלא התקבל אות מצוקה מהמטוס, דרישה לכופר או לקיחת אחריות על פיגוע".

ואולם, ניכר שחוסר הבהירות לגבי האירועים במטוס רק מתגבר. אתמול מסרו הרשויות  שהמערכות המדווחות על מיקום המטוס הושבתו לפני ההודעה האחרונה שנמסרה מתא הטייס בקשר. אך היום אמר שר התחבורה כי המערכות הושבתו מתישהו בין השעות 1:07 ל-1:37. כך שייתכן שזה קרה אחרי (או לפני) ההודעה האחרונה מהמטוס, שנמסרה בשעה 1:19.

הבוקר התפרסם גם כי המשטרה המלזית חוקרת את הרקע של אחד הנוסעים, מהנדס טיסה.חקירת המהנדס נעשית במסגרת החקירה המדוקדקת אודות הרקע של הטייסים וכל אחד אחר שהיה על הטיסה ויש לו ידע טכני בהטסת מטוס, כך מסר גורם בכיר במשטרה. מהנדס הטיסה הוא מוהד קיירול עמרי סלמאט, בן 29, אזרח מלזי שעבד בעבר עבור חברת תעופה של טיסות פרטיות בשם Execujet Aviation Group, שבסיסה בשוויץ. החברה השוויצית מסרבת למסור האם קיירול עדיין מועסק על ידה. בתמונה שפורסמה בחשבון הפייסבוק שלו ב-2011, הוא תייג את עצמו במהלך פעילות של Execujet במלזיה.

"אנחנו לא יכולים לומר דבר, כי אנחנו מחויבים לשמור על פרטיות המשפחה", אמר גורם רשמי מהמשרדים המלזים של החברה השוויצית. קיירול הוא אב לבת. לאחרונה הוא רכש בית בפרברי קואלה לומפור, בירת מלזיה. יש לו ניסיון של למעלה מעשור בהנדסת תעופה, כפי שאמר אביו סלמאט עומאר לסוכנות הידיעות רויטרס. האב סירב לענות על השאלה האם הוא מאמין שבנו מעורב בהיעלמות המטוס, רק סיפר כי הוא וקרובי משפחה נוספים תכננו לבקר את קיירול בביתו החדש בסוף השבוע, אבל ביום חמישי שעבר קיירול התקשר אליו להודיע שהוא נאלץ לטוס לבייג'ין בשביל עבודה ואמר שיקבעו מועד חדש כשישוב. זו הייתה הפעם האחרונה ששוחחו. "קיירול הצליח בעבודתו והיה בן טוב", אמר סלמאט. בתמונה: אביו של המהנדס

"אנחנו חוקרים את הרקע של קיירול כמו את זה של הנוסעים האחרים ואנשי הצוות", אמר אותו גורם בכיר לרויטרס, "כרגע אנחנו מתמקדים בכל מי שיש לו רקע טכני בתעופה". החקירה מנסה לענות על השאלה מדוע מישהו על המטוס יהיה מעוניין להטיס אותו מאות קילומטרים מעבר למסלול המתוכנן. בינתיים לא נמצא כל זכר למטוס, שנעלם לפני 9 ימים. הסברה המובילה כרגע היא שמישהו בעל ידע נרחב בתעופת מטוסים אזרחיים גדולים הטה אותו בכוונת תחילה ממסלולו.

ראש ממשלת מלזיה, נג'יב רזאק, אמר בשבת שהראיות מובילות למסקנה שמישהו כיוון את המטוס בכוונה והטיס אותו הרחק מייעודו. נתונים לווייניים מראים שהמטוס טס לפחות שבע שעות וחצי - יותר משש שעות מאז נותק איתו הקשר. חקירה הרשויות העלתה שמערכות התקשורת של מטוס הבואינג 777 נותקו במכוון "על ידי אדם שהיה במטוס". עוד הוא אמר שכנראה מהנדס תעופה היה אחראי על תפעול המערכות במהלך הטיסה לאחר שהקשר עם המטוס נותק. כמהנדס שמתמחה במטוסים קטנים, לא בטוח שקיירול היה בעל ידע מספיק לשם כך, אך כיוון החקירה הזה נבדק. בתמונות: מפות מעודכנות של המסלול הצפוני והדרומי האפשריים של המטוס

ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט אמר לחברי הפרלמנט שאוסטרליה הסכימה לבקשת מלזיה להיות אחראית על החיפושים בווקטור הדרומי. אבוט אמר שבשיחת טלפון עם ראש ממשלת מלזיה, הוא הציע לו לרתום משאבי חיפוש נוספים על שני המטוסים האוסטרלים שכבר עתה מחפשים אחר המטוס האבוד.

אילו פנה המטוס דרומה לכיוון האוקיינוס ההודי, ייתכן שהתרסק שם מבלי שאף ספינה, מכ"ם או לוויין יבחינו בו. השטח הנרחב של האוקיינוס הוא אחד המקומות הנידחים בעולם ולכן מאמצי החיפושים באזור עלולים להיות קשים במיוחד. ממוצע עומק המים באוקיינוס ההודי הוא 3,600 מטרים - עמוק הרבה יותר מהאוקיינוס האטלנטי, בו חיפשו במשך שנתיים אחר הריסות מטוס אייר פראנס שנעלם ב-2009, למרות שהריסותיו צפו במהרה. עם זאת, מפקד התעופה האווירית של מלזיה אמר לרשת סקיי ניוז כי ייתכן שנתוני הלוויין האחרונים מהמטוס נשלחו לאחר שנחת במקום לא ידוע.

אם יתברר שהמטוס אכן טס אל אחד מהאזורים הללו, נשאלת השאלה כיצד התאפשר למטוס לא מזוהה בגודל כזה להמשיך לטוס ללא הפרעה. מומחי ביטחון אומרים שהיעלמות המטוס מעלה שאלות על יעילות מערכות הביטחון האוויריות באזור. אבוט אמר שהרמטכ"ל האוסטרלי, דייוויד הארלי, נמצא בקשר עם עמיתו המלזי והשניים דנים על סוגיות ביטחוניות, אך לא מסר פרטים נוספים. אתמול העבירה אוסטרליה את אחד משני מטוסי האוריון שלה התרים אחר המטוס דרומה אל האוקינוס ההודי, על פי בקשתה של מלזיה. המטוס סוקר את האוקיינוס בצפון ובמערב איי קוקוס. מטוס האוריון השני ממשיך את החיפושים במערב מלזיה. כשאבוט נשאל האם צוותי החיפוש האוסטרלים מצאו מידע על כך שהמטוס התקרב לאוסטרליה, הוא אמר שאין לו מידע בנושא, אבל "אנחנו תרים אחר כל מידע שיכול לשפוך אור על התעלומה".

במקביל דיווח העיתון המלזי "New straits times" שהמטוס טס בגובה נמוך מאוד - 1,524 מטר או פחות מכך - תוך שימוש בטכניקת תעופה מסוכנת בשם "מיסוך שטח" (Terrain Masking). חוקרים מלזים, על פי העיתון, סבורים שהטיסה הנמוכה נעשתה במשך כשמונה שעות לאחר שנותק הקשר עם המטוס וכך חמק מהמכ"ם של שלוש מדינות. טיסה לאורך זמן בגובה כה נמוך מצביעה על מיומנות מקצועית גבוהה מאוד של הטייס או של מישהו אחר על הטיסה.

אמש מקורות בקואלה לומפור המסייעים בחקירה אמרו לעיתון "האינדיפנדנט" כי נעשים מאמצים לבחון אפשרות שהמטוס עבר מעל אזורים באפגניסטאן ופקיסטאן שאינם בשליטת הממשלה. כמה אזורים בדרום אפגניסטאן ובצפון-מערב פקיסטאן נמצאים בידי טליבאן. דובר חברת מלזיה איירליינס אמר אתמול כי "בכל הנוגע לפקיסטאן ואפגניסטאן, איננו יכולים לבחון את התאוריות הללו ללא היתר, ואנו מקווים שנקבל אותו בקרוב".

נדרשת יכולת ניווט מתוחכמת לצד כשל ביטחוני של הפקחים על הקרקע כדי להצליח לעבור בשטחים האוויריים הללו, בהן ישנן רשתות הגנה אווירית צפופות, רבות מהן מופעלות על ידי ארה"ב. בשבוע שעבר ענה בכיר אפגני לשאלת עיתונאים אם ייתכן שהמטוס המלזי עבר מעל ארצו בתשובה: "לנו אין מכ"ם. תשאלו את האמריקאים". בכיר בתעופה האווירית בפקיסטאן אמר כי לא נמצא בתיעודי המכ"ם שלהם לא נמצא סימן למטוס הנעדר.

אי-פי

לפי "הניו יורק טיימס", גורמים בכירים בארה"ב מעריכים כי ארגוני טרור מוכרים אינם מעורבים בהיעלמות המטוס. זאת מכיוון שנכון לעכשיו אף קבוצה לא לקחה אחריות על המקרה. הגורמים מסרו שסוכנויות הביון לא מצאו עקבות שקושרות קבוצות טרור למקרה. "בהתחשב בכך שאין כל 'חתימה' מוכרת של קבוצת טרור מסוימת, אם טרוריסטים עומדים מאחורי המקרה - זה עומד להיות משהו שלא ראינו מעולם", אמר אותו גורם.

כיוון חקירה נוסף עלה אתמול מגורם מלזי בצוות החיפוש, שאמר בתשובה לשאלה של רשת "סקיי ניוז" בנושא כי ייתכן שהמטוס היה על הקרקע כאשר הלוויין קלט את האות האחרון ממנו. "מטוס יכול לשדר אותות מהקרקע כל עוד המערכות בו מחוברות לחשמל". האות המאוחר ביותר מהמטוס התקבל קרוב לשבע שעות לאחר שהמטוס נעלם מהמכ"ם. בתחילה סברו שהקשר עם המטוס נפסק לאחר פחות משעה מאז שהמריא מנמל התעופה של קואלה לומפור ב-8 במארס, אך עתה ידוע כי הגיעו אותות מהמטוס מאוחר יותר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו