בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עשרה ימים אחרי היעלמות המטוס המלזי, סימני השאלה רק מתרבים

המלזים אינם יודעים מתי נותקו מערכות האיתור, ובודקים אם המטוס הנמיך גובה כדי לחמוק מהמכ"ם. בין היתר נבדקת אפשרות שהטייס התאבד

2תגובות

בעוד החיפוש אחר המטוס המלזי נכנס ליומו האחד עשר, מסיבת עיתונאים שערכו אתמול הרשויות בקואלה למפור, והיתה אמורה לשפוך מעט אור על התעלומה, הראתה כי סימני השאלה עדיין רבים.

שר התחבורה המלזי, הישאמודין חוסיין, חזר בו מהההודעה הקודמת של רשויות מלזיה, והודה שהשלטונות אינם יודעים מתי בדיוק נותקו מערכות האיתור. טייס המשנה שיצר אחרון קשר עם מגדל הפיקוח במילים "הכל בסדר, לילה טוב" עשה זאת בשעה 01:19 לפנות בוקר, וטרם ידוע אם זה היה לפני או אחרי שמערכות האיתור במטוס כובו, שכן המטוס שידר אות כפי שהיה אמור בשעה 01:07, אך לא במועד הקבוע הבא, 01:37.

השר אמר עוד כי הרשויות בודקות דיווחים בתקשורת לפיהם המטוס טס בגובה נמוך מאוד של 1,500 מטר, כדי לחמוק מהמכ"ם. הדיווחים השונים העלו השערות שהמטוס הנמיך גובה תוך שימוש בטכניקת תעופה מסוכנת בשם "מיסוך שטח" (Terrain Masking). חוקרים מלזים שצוטטו בכתבות סבורים שהטיסה הנמוכה נעשתה במשך כשמונה שעות לאחר שנותק הקשר עם המטוס וכך חמק מהמכ"ם של שלוש מדינות. טיסה לאורך זמן בגובה כה נמוך מצביעה על מיומנות מקצועית גבוהה מאוד של הטייס, או מישהו אחר על הטיסה.

אי-אף-פי

חוסיין התייחס לטענות נוספות שנשמעו בימים האחרונים, ואמר כי אין ראיות שאחד מהנוסעים יצר קשר אחרי היעלמות המטוס, אולם המידע עדיין נבדק. הוא סיפר כי רשימת הנוסעים נבדקה על ידי הרשויות בסין שלא איתרו נוסעים חשודים, אולם המלזים ממשיכים בבדיקה מקיפה של כל הנוסעים ואנשי הצוות.

אחד הנוסעים שהרקע שלו נחקר כעת באופן מקיף על ידי הרשויות הוא מהנדס הטיסה מוהד קיירול עמרי סלמאט, אזרח מלזי בן 29, שעבד בעבר עבור חברת תעופה של טיסות פרטיות בשם Execujet Aviation Group, שבסיסה בשוויץ. קיירול הוא אב לבת, ולאחרונה רכש בית בפרברי בירת מלזיה. יש לו ניסיון של למעלה מעשור בהנדסת תעופה, כפי שאמר אביו סלמאט עומאר לסוכנות הידיעות רויטרס. האב סירב להשיב לשאלה האם הוא מאמין שבנו מעורב בהיעלמות המטוס, רק סיפר כי הוא וקרובי משפחה נוספים תכננו לבקר את קיירול בביתו החדש בסוף השבוע, אבל ביום חמישי, יומיים לפני הטיסה, קיירול התקשר אליו להודיע שהוא נאלץ לטוס לבייג'ין בשביל עבודה ואמר שיקבעו מועד חדש כשישוב. זו הייתה הפעם האחרונה ששוחחו. "קיירול הצליח בעבודתו והיה בן טוב", אמר סלמאט.

כיוון חקירה נוסף אליו התייחס אתמול שר התחבורה, הוא התאבדות הטייס. הוא סירב לומר האם לקברניט זאהרי אחמד שאה, בן 53, היו בעיות אישיות כלשהן שיכלו לגרום לו לחטוף את המטוס ולהביא להתרסקותו המכוונת, ורק ציין שגם הכיוון הזה בבדיקה. עם זאת, כלי תקשורת במלזיה שבו ודיווחו על הרקע הפוליטי של שאה - תומך נלהב של מנהיג האופוזיציה במדינה אנוואר איברהים, והדגישו כי ככל הנראה נכח הטייס בשימוע בו הורשע איברהים בביצוע מעשה סדום ונידון לחמש שנות מאסר, ערב הטיסה.

במסיבת העיתונאים עדכנו המלזים כי החלו חיפושים בשני ה"מסדרונות האוויריים" בהם ייתכן שטס המטוס הנעדר - הצפוני והדרומי, כשתשומת לב זהה ניתנת לשני הכיוונים. "השלב החדש של החיפוש החל", אמר שר התחבורה המלזי הישאמודין חוסיין. לדבריו, אוסטרליה ואינדונזיה מובילות את החיפוש במסדרון הדרומי.

אי–פי

ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט אמר לחברי הפרלמנט שקנברה הסכימה לבקשת מלזיה להיות אחראית על החיפושים בווקטור הדרומי. אבוט אמר שבשיחת טלפון עם ראש ממשלת מלזיה, הוא הציע לו לרתום משאבי חיפוש נוספים על שני המטוסים האוסטרלים שכבר עתה מחפשים אחר המטוס האבוד.

שר התחבורה המלזי הודה במסיבת העיתונאים כי החיפוש "נתקל בקשיים טכנולוגיים", וכי מידע ממקורות שונים, בהם לוויינים, מאפשר לצמצם את אזורי החיפוש. כך למשל רשות התעופה הקזחית מסרה כי במערכות המכ"ם שלה לא נרשמה תנועה בלתי מבוקרת מאז אבד המטוס המלזי ב-8 במארס.

חוסיין סיים את ההצהרה התקשורתית בנימה אופטימית: "ישנה עדיין תקווה, מכיוון שלא התקבלה אות מצוקה מהמטוס, דרישה לכופר או לקיחת אחריות על פיגוע".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו