ניו יורק טיימס ו"הארץ"
ניו יורק טיימס ו"הארץ"

ההיקף הנרחב של מאמצי החיפוש אחר המטוס המלזי הנעדר התברר אתמול, כשמומחים רשמיים הודיעו כי טווח הסריקות הורחב ל–7.69 מיליון קמ"ר בים וביבשה, שטח הגדול מאוסטרליה. רשויות מלזיה הפצירו במדינות הנמצאות בנתיבו האפשרי של המטוס לנתח מחדש מידע מהמכ"מים שלהן בתקווה לצמצם את אזורי החיפוש, המתמקדים כעת בשתי קשתות נרחבות - צפונית לכיוון מרכז אסיה ודרומית לכיוון האוקיינוס ההודי ועד לחופי אוסטרליה.

מדינות גם התבקשו לבדוק נתונים לווייניים בניסיון לאתר סימנים למטוס הבואינג 777, שנעלם ב–8 במארס. "זהו אזור חיפושים אדיר. וזה משהו שמלזיה אינה יכולה לעשות בכוחות עצמה", אמר אתמול שר התחבורה המלזי, הישאמודין חוסיין. "כל המאמצים נעשים כעת כדי להקטין את אזור החיפוש". תאילנד הודיעה אתמול כי מידע ממכ"ם צבאי שלה מחזק את התיאוריה לפיה המטוס פנה מערבה ועבר מעל מצר מלאקה, ואמרה כי לא העבירה את הנתונים קודם לכן משום שלא התבקשה.

26 מדינות משתתפות בחיפושים אחר המטוס הנעדר. סין וקזחסטאן מובילות את החיפושים בקשת הצפונית, ואינדונזיה ואוסטרליה בדרומית. כיסוי המכ"ם באוקיינוס ההודי חלקי ביותר, מה שמקשה על צמצום החיפושים. במקביל, סין הודיעה אתמול שהיא מתחילה בחיפושים בשטחה אחר המטוס באמצעות 21 לוויינים. שגריר סין במלזיה מסר כי חקירה של רקע הנוסעים הסינים שהיו על המטוס לא העלתה עדויות לכך שהיו מעורבים בהסטת הטיסה. קרובי משפחה של נוסעים סינים שהיו על טיסה MH370 איימו אתמול לפתוח בשביתת רעב, בשל הטיפול הלקוי לטענתם של ממשלת מלזיה בפרשה.

תושבי קואלה לומפור מפנים את אורות הטלפונים שלהם לשמיים, בעת תפילות לשלומם של הנוסעים: צילום: רויטרס

בכירים בארה"ב אמרו אתמול כי המטוס שינה את מסלול הנסיעה שלו באמצעות מערכת ניהול טיסה ממוחשבת ולא על ידי שליטה ידנית. לדבריהם, שבע או שמונה הקלדות בלבד במערכת הטיסה הממוחשבת מסוגלות לשנות מסלול טיסה של בואינג מסוג 777. מערכת ניהול הטיסה הממוחשבת מכוונת את המטוס דרך נקודות ציון ידועות בשמיים על פי תוכנית שנקבעה לפני הטיסה.

חוקרים במלזיה בודקים מכ"מים שונים כדי לגלות לאן שינה המטוס את מסלולו, והאם עבר דרך נקודות מוכרות על ידי מערכות התקשורת. אם יתברר שהמטוס עבר דרך הנקודות הללו, יתמוך הדבר בהשערה שאדם בעל ידע רב במערכות הטיסה של מטוסי בואינג שינה את המסלול, שכן לא סביר שהמטוס היה עובר דרכן מבלי להשתמש במערכות. לדברי החוקרים, לפחות נקודת ציון אחת נוספה למסלול הטיסה.

לא ברור אם המערכת תוכנתה מחדש לפני או אחרי ההמראה. הסברה הזו תומכת בהשערה הרווחת כרגע שהמטוס הוסט ממסלולו בכוונה תחילה. טייסים משנים את מסלול הטיסה המקורי אם מגדל הפיקוח מורה להם לבחור במסלול אחר כדי להימנע ממזג אוויר קשה או מעומס תעופה. אך הנקודה בה עבר המטוס המלזי רחוקה מאוד מהמסלול הרגיל לבייג'ין.

על פי מידע שהתקבל ממכ"ם צבאי עולה שמיד לאחר שהמטוס הסתובב וסטה ממסלולו הוא נסק לגובה רב מעל המותר - כ–14 ק"מ. לאחר שעבר את מלזיה, הנמיך וטס בגובה של כ–1,500 מטר, ככל הנראה כדי לחמוק מהמכ"ם.

הגובה הרב מסביר אולי גם את העובדה שלא התקבל כל אות מהטלפונים הסלולאריים של נוסעי המטוס או הצוות או מהטלפונים האוויריים שהיו במחלקת הטייסים על המטוס. כך, למשל, כאשר חוטפים השתלטו על ארבעה מטוסים ב–11 בספטמבר 2001 והטיסו אותם בגובה נמוך מאוד אל עבר ניו יורק וושינגטון, נוסעים מבוהלים ודיילים הפעילו את הטלפונים שלהם והתקשרו לקרוביהם, לאנשי חברת התעופה ולרשויות.

אבל כשטיסה MH370 עשתה סיבוב פרסה מעל מפרץ תאילנד ואז טסה לפחות חצי שעה מעל סביבה מיושבת במלזיה, לא נרשם כל רמז לשיחת טלפון או איתות ממישהו על הטיסה. חוקרים סבורים נכון לעכשיו שלא היתה כל פעילות סלולארית או אינטרנטית מהמטוס מאז שהוא סטה ממסלולו. היעדר כל אות של תקשורת סלולארית מעלה דיון ער בקרב טייסים, מומחי תקשורת ואחרים. חלקם סבורים שהשקט הסלולארי מחזק את הסברה שהמטוס טס גבוה מאוד, בגובה בו תקשורת סלולארית עם הקרקע בלתי אפשרית. אחרים תוהים שמא הנוסעים ואנשי הצוות איבדו את ההכרה לאחר הנסיקה, ולכן לא שלחו כל מסר.

כלי תקשורת בסין דיווחו על מקרים בהם קרובי נוסעים התקשרו אליהם ושמעו צליל חיוג. מומחים לתקשורת מבטלים את הטיעון הזה כהוכחה לכך שהטלפונים עדיין עובדים, כי צליל חיוג יכול להיות תוצאה של המערכת הסלולארית המנסה לאתר את הטלפון.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ