בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החשוד העיקרי

משפחת הטייס המלזי מספרת שהיה מרוחק ועצבני לפני הטיסה

חלקים מחקירת המשטרה של בני המשפחה של זהרי נחשפים. מצבו הנפשי היה רעוע בשבועות שקדמו לטיסה, הוא היה סגור בחדר עם הסימולטור

10תגובות

העיתון "דיילי מייל" חושף חלקים מהחקירה המשטרתית של משפחת טייס המטוס המלזי. מהחשיפה עולה כי בני משפחתו של זהרי אחמד שאה, בן 53, מספרים כי הוא "לא היה עצמו" בחודשים שקדמו לטיסה. מהחקירות הממושכות על ידי משטרת קואלה לומפור עולה כי זהרי ואשתו, פייזה חנום מוסטפה חאן, חוו קשיים בנישואים ואף דיברו על גירושים. אשתו ובתו מספרות שהוא סירב להפצרותיהן לקבל ייעוץ זוגי מיועצי דת מוסלמים.

המידע העולה מהחקירות של קרובי משפחתו של זהרי מחזק את הסברה הרווחת בקרב החוקרים שמישהו, ככל הנראה הטייס, הסיט בכוונת תחילה את המטוס ממסלולו וניתק את מערכות התקשורת. ידוע בוודאות שהמטוס המשיך לטוס למעלה משבע שעות לאחר שהקשר עמו נותק לכיוון דרום האוקיינוס ההודי עד שלבסוף הדלק בו אזל והוא צלל אל מעמקי הים.

לא נמצא מכתב התאבדות ועוד לא גובש מניע, אך החוקרים ממשיכים להתרכז בחקירת הרקע של הטייס ובשאלה האם מצבו הנפשי לפני הטיסה הוא הגורם למה שהתחולל בה. העיתון דיווח שאשת הטייס אמרה לחוקרים שהוא הפסיק לדבר איתה בשבועות שקדמו לטיסה ובילה זמן רב לבדו בחדר, היכן שהיה סימולטור הטיסה. אותו סימולטור שהחוקרים בודקים עתה, לאחר שהתברר שחודש לפני ה-8 במארס נמחקו ממנו קבצים. "הוא נכנס לתוך קונכייה", תיארה אשתו.

בתו של הטייס, איישה זהרי בת 28, אמרה לחוקרים שבשיחה האחרונה עם אביה היא בקושי הכירה אותו. "הוא לא היה האבא שהכרתי. הוא נראה מוטרד ואבוד בתוך עולם משל עצמו". עוד נחשף שזהרי עמד להתגרש מאשתו לאחר 30 שנות נישואים ושהביע תסכול רב מהמאסר של הגיבור הפוליטי שלו, אנוואר איברהים, מנהיג האופוזיציה במלזיה, שנכלא לחמש שנים על מעשי סדום כמה שעות לפני שטיסה MH370 המריאה. תומכיו של אנוואר טוענים שהמשפט והמאסר הם פוליטיים, ואין ממש בהאשמות על מעשי הסדום.

אך חרף התנהגותו של הטייס, המשפחה שלו משוכנעת שהוא אינו אחראי להיעלמות המטוס ולמותם של 239 הנוסעים שהיו עליו. "אני לא מאמינה שהוא יסכן את חייהם של אנשי הצוות והנוסעים באופן מכוון", אמרה איישה בחקירה. מבין שלושת הילדים, נראה שזהרי היה קרוב ביותר לאיישה, על אף שהיא גרה באוסטרליה זה כמה שנים. ביום שנודע על היעלמות המטוס היא שבה לביתה כדי להיות קרובה למשפחתה.

איישה ואביה שוחחו בטלפון כמה פעמים בשבועות שקדמו להיעלמות המטוס, ובשיחות האלה הרגישה שהוא "לא עצמו, אלא מרוחק ועצבני". איישה סיפרה לחוקרים שאביה שיתף אותה בבעיות בחיי הנישואים של הוריה. הוא אמר שלדעתו לא יהיה מנוס מגירושים ושאל איך תרגיש אם זה יקרה. עוד היא מספרת שניסתה לשכנע אותו לקבל ייעוץ אצל יועצים מוסלמים, אך הוא סירב. איישה אמרה לחוקרים שהיא לא יודעת אם היתה אישה אחרת בחייו.

אי–פי

החוקרים שוחחו גם עם שני הבנים של הטייס, אחמד סת' זהרי ואחמד אידריס זהרי. אחמד סת' אמר לחוקרים שבקושי דיבר עם אביו בשבועות שקדמו לטיסה, למרות שהתגוררו יחד תחת אותה קורת גג. אחמד אידריס פרסם לאחרונה הודעה בפייסבוק בה הוא מודה למישהו על כך שפרסם שיר התומך באביו. בהודעה כתב בנו של הטייס: "אני מודה לך, כי השיר שלך עוזר להדוף את הפצעים והעצב, הנגרמים בגלל האשמות חסרות שחר שנאמרות נגד אבי".

אשתו של הטייס, שהייתה רק בת 16 כאשר פגשה אותו לראשונה, נשברה פעמים רבות לאורך החקירה. אחת החקירות נמשכה בשל כך למעלה מארבע שעות. בהתחלה היא סירבה לדבר על מצב הנישואים הרעוע של השניים ולא הסכימה אפילו לשמוע את ההאשמה כאילו בעלה מעורב בהיעלמות המטוס. אבל ככל שהחקירות נמשכו, היא הסכימה לספר למשטרה על ההתנהגות המוזרה של בעלה בשבועות שקדמו לטיסה.

"מצאתי אותו מרוחק וקשה להבנה", היא אמרה להם, "אמנם גרנו באותו בית, אבל הוא בילה את רוב זמנו לבד". עוד היא סיפרה שכאשר לא עבד, הוא העדיף לבלות זמן עם חברים, מאשר עם שלושת ילדיו ואיתה, ואישרה שהם דיברו על גירושים, אבל לא עשו צעדים ממשיים בכיוון. החוקרים אישרו שלמשפחה לא היו בעיות כלכליות.

רויטרס

במקביל, נמשכים החיפושים אחר חלקי המטוס. צוות של מטוס סיני, שטס מעל אזור החיפוש, אישר גם כן שראה שלושה עצמים בצבעים כתום, לבן ואדום - צבעי מטוס הבואינג 777 שנעלם - צפים בים. אבל גורמים מזהירים שייתכן ומדובר באשפה שצפה בים.

ביום שישי הוסבו החיפושים לאזור חדש באוקיינוס ההודי, הנמצא כ-1,100 קילומטר צפון־מזרחית לאזור בו התנהלו מאמצי האיתור בשבוע שעבר, לאחר שניתוח חדש של המידע על נתיב הטיסה הצביע על כך שהמטוס נע במהירות גבוהה ממה שסברו, ולכן ניצל יותר דלק. ביום שישי, משו ספינות אוסטרליות וסיניות כמה חפצים מהאוקיינוס. "אך עד כה לא נמצא דבר הקשור למטוס", מסרה הרשות לביטחון ימי של אוסטרליה, המתאמת את החיפושים.

הישאמודין חוסיין, שר התחבורה הזמני של מלזיה, הבהיר ביום שישי כי שינוי מוקד החיפוש לא מבטל את הממצאים שזוהו עד כה באזור החיפושים הישן. "בגלל כיוון הזרמים באוקיינוס, כיוון החיפוש החדש עדיין עולה בקנה אחד עם העצמים שזוהו בלוויין. העבודה נמשכת, ואנחנו מצפים לתגבורת נוספת", אמר.

אי–פי

מרטין דולאן, ראש הרשות האוסטרלית, אמר כי נתיב החקירה החדש מבוסס על ניתוח מידע מכ"ם על תנועת המטוס בין ים סין הדרומי למצר מלאקה, טרם היעלמותו. בהתאם לגילוי, החוקרים סבורים שהמטוס הגיע למרחק קטן יותר בשל צריכת הדלק המוגברת. "התוצאה היא ההערכה הטובה ביותר עד כה לגבי המקום שבו המטוס פגע במים", הוסיף דולאן.

אזור החיפושים החדש קרוב יותר למערב אוסטרליה - כ-1,850 קילומטרים מהעיר פרת - ולכן יהיה קל יותר לצוותים לחפש בו, וגם תנאי מזג האוויר בו טובים יותר מאשר בפלח האוקיינוס הקודם. עם זאת, רובין בימן, גאולוג ימי, אמר כי פירוש המידע החדש הוא שהריסות המטוס נמצאות כנראה במים עמוקים יותר - כ-4.6 קילומטר, לעומת שלושה קילומטר כפי שסברו קודם לכן.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו