בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התקווה למצוא את הקופסה השחורה של המטוס המלזי פוחתת ככל שהזמן נוקף

בהיעדר מידע קונקרטי, חוקרי תעופה מעלים השערות מה היה יכול לקרות למטוס האבוד - צלילה אנכית, נחיתה ימית מכוונת או פיצוץ באוויר

2תגובות

האם ייתכן שהמטוס המלזי צלל אל תוך האוקיינוס ההודי בזווית ישרה ולא הותיר חלקיו על פני הים? האם הוא נחת על הגחון, נתפס בגל גבוה ואז שקע אל המצולות? או אולי הוא נשבר לחלקים באוויר שנפלו בזה אחר זה אל האוקיינוס? הדרך המדויקת בה המטוס פגע במים חשובה לצוותי החיפוש, שכל רמז למיקומו של המטוס יכול לסייע להם להצר את החיפושים אחריו. אבל לחוקרים יש מעט מאוד מידע שיכול להפיג את המסתורין סביב מה שאירע לטיסה 370 על 239 הנוסעים שהיו בה. הנה כמה אפשרויות משוערות:

צלילה אנכית

אם הדלק אזל כשהמטוס טס בגובה נורמלי והטייסים לא היו בהכרה, הטייס האוטומטי וודאי הפסיק לעבוד והמטוס צלל באופן תלול ומהיר אל תוך הים, כך אומרים מומחי תעופה. במצב כזה, מטוס פוגע במים כשראשו קדימה ובאופן כמעט אנכי לפני הים. הכנפיים והזנב מתפרקים וגוף המטוס יכול להגיע לעומק של 30-40 מטר תוך שניות, ואז לצלול ולא לצוף שוב לעולם.

חלקי המטוס שנשברו ממנו יצללו מעט אחריו. חלקי מטוס שיכולים לצוף כמו כריות המושב, מגשים או בקבוקי שתיה מפלסטיק, יכולים לצוף רק אם גוף המטוס התפרק כשפגע במים. "ייתכן שהמטוס צלל מטה בשלמותו ולא הותיר הרבה מעל פני השטח", אומר ג'ייסון מידלטון, פרופ' לתעופה באוניברסיטת New South Wales שבאוסטרליה. אם יש חלקים צפים, הם היו צפים באזור מסוים בתחילה, ואז נישאים על גבי הגלים לאזורים שונים בהתאם לזרמים. עצמים כמו כריות המושב יכולים לצוף לנצח, מסביר מידלטון.

רויטרס

נחיתה ימית מכוונת

צוותי מטוסים מסחריים לומדים כיצד להנחית מטוס בים תוך גרימת נזק מינימלי. בתחילה הם משליכים מיכלי דלק מהמטוס, מאטים אותו למהירות הטיסה המינימלית הדרושה לשליטה בו ומנסים להנמיך אותו לכיוון המים בזווית הכי מתונה שאפשר. מידלטון מספר שטיסה 961 של חברת התעופה האתיופית, שנחטפה ב-1996 והונחתה באיי קומורוס, הדגימה מה יכול להיות השלב הבא אחרי נחיתה מכוונת במים.

צילום ווידאו של ההתרסקות מראה שכנף המטוס השמאלית טבל ראשון בים השטוח. זה גרם לאחד המנועים להתנתק מהמטוס, מה שהוביל להיפוכו על צד שמאל. חלקי המטוס עפו לכל עבר לפני שראש המטוס צלל פנימה והמטוס התפרק לחתיכות. 50 אנשים מתוך 175 שהיו על הטיסה שרדו. "אם זה מה שקרה לטיסה 370 של חברת התעופה המלזית, סביר להניח שחלקי מטוס וחפצים של הנוסעים היו צפים במשך זמן רב", אומר ג'ון קוקס, יועץ לביטחון אווירי וטייס לשעבר.

אפשרות לא אפשרית

הנחתת טיסה 1549 של חברת התעופה US Airways בנהר ההדסון בארה"ב ב-2009, מלמדת שאפשר להנחית מטוס במים מבלי שאיש ייהרג. גרהם אדקינס, חוקר תאונות מטוס לשעבר בממשלת אוסטרליה, אומר שאפשרות כזו דורשת מיומנות גבוהה, תנאים מתאימים והרבה מזל: "רק ביום בהיר ושמשי, ללא גלים וללא רוח, כשהטייס יכול לראות הכל ומיומן מאוד - יהיה אפשרי להנחית מטוס על מים באופן כזה שכולם יצאו בשלום". מידלטון מוסיף שהתנאים בחלק של האוקיינוס ההודי לא דומים כלל לתנאים בניו יורק שעזרו לחולל את "הנס על ההדסון". הגלים באזור מגיעים לגובה חמישה מטרים, כך שגם אם המטוס נחת בשלום, הוא יתחיל מיד לשקוע, מה שיותיר לאנשים על המטוס רק זמן קצר לצאת ממנו למים בטמפרטורה של שמונה מעלות צלזיוס באזור נידח וללא סיוע מיידי.

רויטרס

פיצוץ באוויר

"על החוקרים לחשוב ברצינות גם על האפשרות שפיצוץ קרע את המטוס לגזרים בגובה רב. אם זה אכן קרה, חלקים של המטוס היו נופלים לקרקע במהירויות שונות", כך אומר גאוף דל, מומחה לחקר תאונות אוויריות באוניברסיטת Central Queensland שבאוסטרליה. במצב כזה, חלקי המטוס היו מתפזרים בשטח של כמה קילומטרים, כפי שקרה כשפצצה גרמה לפירוק טיסת פאן אם 103 מעל העיר הסקוטית לוקרבי ב-1988.

עדכון על מאמצי החיפוש

היום (שלישי) לא הצליחו צוותי החיפוש לאתר אותות נוספים הנשלחים ממעמקי האוקיינוס ההודי, שמשערים כי הם מגיעים מהקופסה השחורה של המטוס. מציאת הקופסאות השחורות באופן מיידי היא עניין קריטי, מאחר שאורך החיים של הסוללות הוא חודש, ואתמול חלפו 30 יום מאז שהמטוס נעלם. אנגוס יוסטון, ראש צוות החיפושים מטעם אוסטרליה, אמר שמאז שני האותות האחרונים לא נקלטו אותות נוספים על ציוד הספינה האוסטרלית שנועד לקלוט אותות קוליים. האותות הציתו תקווה לגילוי מה אירע על טיסה 370 של חברת התעופה המלזית, שנעלמה ב-8 במארס, לאחר שהמריאה מקואלה לומפור לבייג'ין.

"לא היו עוד אותות, אבל עלינו להמשיך לחפש במשך כמה ימים עד לנקודה בה נוכל לומר בוודאות שאין ספק שהסוללות אינן עובדות יותר", אמר יוסטון הבוקר. אם לא יתקבלו עוד אותות קוליים, צוללת שנמצאת על סיפון הספינה האוסטרלית תיכנס לשימוש ותחפש באמצעות סונאר קולי חלקים של המטוס בתוך האוקיינוס. אם הצוללת תמצא רמזים לחלקים כלשהם, הצוות יחליף את מערכת הסונאר שלה במצלמה תת-ימית שתצלם את אותם חלקים.

אתמול נודע כי ספינה אוסטרלית איתרה שני אותות שונים התואמים את אלו שנקלטו על ידי ספינה סינית לפני ארבעה ימים, ועשויים להיות מהקופסה השחורה של המטוס האבוד. האותות התקבלו על סיפון הספינה בהבדל של שעתיים ו-20 דקות זה מזה. האות הראשון נמשך שעתיים וחצי עד שהספינה איבדה עימו קשר, אך אחרי שהסתובבה נקלט אות נוסף שנמשך 13 דקות. יוסטון תיאר זאת אתמול כ"סימן המבטיח ביותר עד כה" בחיפושים אחר טיסה 370. "האותות תואמים את האינפורמציה שיש אודות מיקום המטוס", אמר אתמול יוסטון במסיבת העיתונאים היומית בפרת, "אבל יש לנו עדין הרבה עבודה כדי לאשר שזה אכן המקום בו המטוס המלזי פגע במים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו