גופת המטיילת הישראלית מיכל גילי צ'רקסקי אותרה בהימלאיה

ארונותיהם של אגם לוריא ותמר אריאל, שנהרגו במפולת השלג, יובאו היום לישראל. פצוע על ההחלטה להשאיר את אריאל: "אמרתי עזוב אותה, נאבד גם אותנו"

25תגובות

גופתה של המטיילת הישראלית מיכל גילי צ'רקסקי, בת 36 מגבעתיים, נמצאה הבוקר (שני) באנפורנה שברכס ההימלאיה בנפאל. משרד החוץ מסר כי גופתה זוהתה על ידי צוות חילוץ משותף של ישראלים ונפאלים, שהופעל על ידי חברת הביטוח הראל, וכי ההודעה נמסרה למשפחתה. צוות השגרירות בקטמנדו מטפל בהעברת הארון לישראל. ארונותיהם של אגם לוריא, בן 23 מקיבוץ יפעת, וסרן תמר אריאל, נווטת בחיל האוויר, צפויים להגיע לישראל היום.

יותר מ-500 בני אדם חולצו עד כה מהאנפורנה שברכס ההימלאיה, הפסגה העשירית בגובהה בעולם. לפחות 38 מטיילים ומקומיים נהרגו באסון. בימים האחרונים התבהר מזג האוויר באזור וחלק ממעטה השלגים הפשיר.

ליאור קורן, אחיה של צ'רקסקי, אמר בכאב: "לצערנו, מיכל בחרה לעזוב את העולם הזה במקום גבוה קרוב לשמיים, כואב לנו מאוד שלא יכולנו להציל אותה". קורן סיפר כי אחותו הייתה בחורה מאוד אנרגטית, נמרצת ואהובה, והוסיף כי עשרות חברים מגיעים כעת לבית המשפחה.

חגית הורנשטיין, חברתה של קנצ'ינסקי סיפרה כי "תמיד אומרים על מישהו שהולך, במיוחד על כאלה שהחיים שלהם נקטעו באורח טרגי, כי הם היו משכמם ומעלה, מלח הארץ וכו'. מיכל באמת היתה מושלמת, אין מלה אחרת לתאר אותה, מלאך. אני כבר מתגעגעת אליה".

הרב חזקי ליפשיץ מבית חב"ד בקטמנדו סיפר לפני יומיים בשיחה ל"הארץ" כי הם פגשו את מיכל גילי צ'רקסקי בבית חב"ד  לפני שיצאה לטרק."היא הייתה ידידה של נועם חבלין שנהרג לפני כ-13 שנים במפולת שלגים כאן, בשבילה זה היה סוג של סגירת מעגל להגיע לכאן". לדבריו היא מאוד התרגשה לצאת לטרק ושוחחה עם אשתו על כל מה שאירע אז.

בראיון שנתן היום לאראל סג"ל ברדיו גלי ישראל סיפר המטייל איתן עידן על ההחלטה הקשה שהוא וחבריו נאלצו לקחת בשטח, כאשר בחרו להשאיר מאחוריהם את תמר אריאל. "אני זוכר שראיתי בעלייה את תמר אריאל, שהיה לה קשה, ואז אני ונדב ושני (מטיילת נוספת - נ"ש) שהייתה איתי ממש הרמנו אותה - עזרנו לה לעלות והמשכנו". לדבריו, הוא ונדב ניסו לסחוב את תמר עד שמזג האוויר לא איפשר להם להמשיך להוביל אותה. "כל הזמן הרמנו אותה והיא נפלה. פשוט אמרתי לנדב 'עזוב אותה, אנחנו נאבד גם אותנו'... אמרתי לו שאני לוקח את ההחלטה עליי ואנחנו עוזבים, והוא קיבל את זה. גם אם היינו לוקחים אותה עוד עשרים צעדים קדימה, עדיין היו לנו עוד ארבע שעות ללכת. זה לא הגיוני שהיא תעשה את זה".

רויטרס

אסי דבלינסקי, פרמדיק מד"א שנמצא בקטמנדו, בירת נפאל, אמר אתמול ל"הארץ" כי למיטב ידיעתו יש עדיין מטיילים רבים המוגדרים נעדרים. "היממה האחרונה שלנו בקטמנדו התחילה בשיחת חתך מצב עם חדר המצב של משרד החוץ פה, לוודא שלא נותרו נפגעים ישראלים שדורשים את התערבותנו, לאחר מכן העברנו את היום בעיקר עם הצלב האדום המקומי שסייע לנו רבות". דבלינסקי אישר שלא נותרו מטיילים ישראלים שזקוקים לסיוע מד"א, אולם לדבריו "יש מספר מטיילים הסובלים מתשישות ומעייפות, ורובם ככולם עם רמה כזאת או אחרת של תסמונת דחק פוסט טראומתית".

יואב בנדר, מטייל בן 28 מרחובות שיצא למסלול המכונה "סובב אנפורנה" סיפר ל"הארץ" בשיחה טלפונית מהעיר פוקרה שבנפאל כי הוא וחבריו הצליחו להיחלץ מהאסון בזכות העובדה שבחרו לצאת למסלול צדדי. "למזלנו החלטנו ללכת לאגם טיליצ'ו. בערב התחילה הסופה וירדנו לעיירה שנקראת סיקריקרקה, שנמצאת יומיים הליכה מהפס (מעבר בין ההרים). למחרת בבוקר התחילה סופה ענקית, קמנו בבוקר עם שלג בגובה מטר, והחלטנו לא לעזוב את הגסטהאוס. למחרת קמנו והיה מטר וחצי שלג. אירופאים שהיו אתנו אמרו שכדאי שנצא כי הנפאלים פתחו שביל וצריך לתפוס אותו כשהשלג עוד רך, לפני שיהפוך לקרח".

בנדר סיפר שירדו בחזרה לכפר מנאנג, דרך שנעשתה בתנאים קשים. "לא אמור להיות שם שלג, חטפתי כוויות בעיניים מהשלג וכוויות קור ברגליים מההליכה בשלג העמוק". בנדר הוסיף לדעתו המקומיים ניסו להרוויח כסף מהמצב. "הנפאלים, מהרגע שהתחילה הסופה, פשוט רוששו את המטיילים", אמר, "בקבוק מים שלפני הסופה עלה 150 רופי נפאלי עלה פתאום 300, מחיר חדרים בגסטהאוס עלו מ-200 ל-600 רופי, וכשניסו להזעיק עזרה הנפאלים ניתקו את הטלפון כדי שלא ייחלצו אותם והם ייתקעו שם ויוציאו עוד כסף. כל המחירים הוכפלו ושולשו. גם כדי לצאת מהשמורה– הג'יפים שעלו 5,000 רופי לפני הסופה עלו ל-16 אלף רופי. כולם ניסו לעשות כסף על אנשים פצועים ובורחים". לבסוף חולץ בנדר ומטיילים נוספים במסוק של חברת הביטוח הראל.

מסוקים של צבא נפאל חיפשו אחר ניצולים בחלקים שונים של המסלול בגובה של יותר מ-5,000 מטר מעל פני המים. אל צוותי החילוץ שסרקו אזורים שבהם המסוקים לא היו יכולים לנחות הצטרפו מקומיים המכירים את השטח.

במקביל, הממשלה בנפאל סגרה חלק מהמסלולים ברכס האנפורנה. לאחר שמזג האוויר התבהר, מטיילים נוספים יצאו אל הטרק שבחלקו היה מכוסה לחלוטין בשלג כבד. "המחלצים והמסוקים נאלצו לחלץ את המטיילים החדשים, בשעה שעדיין ניסינו לחלץ את אלה שנתקעו שם במפולת", אמר גורם ממשלתי בכיר בנפאל, יאמה צ'וקיאל. "זה הקשה על המחלצים ובלבל אותם". הרשויות דיווחו כי הסיבה למפולת היא שאריות של סופת הציקלון "הודהוד" שפגעה בדרום מזרח הודו בתחילת השבוע שעבר.