בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עולה הסבירות כי נמצא המטוס המלזי: חוקרים קבעו כי השברים שהתגלו שייכים לבואינג 777

המטוס המלזי, שנעלם במארס 2014, הוא היחיד מדגם זה שמקומו אינו ידוע. חוקרים שהגיעו לאי הצרפתי ראוניון, כ-800 קילומטר מזרחית למדגסקר, מנסים לזהות את מקור השברים שנמצאו אתמול על החוף

6תגובות
אי־אף־פי

חוקרים מארה"ב קבעו היום (חמישי) שהעצם הגדול שנשטף לחוף האי ראוניון שייך לבואינג 777. בכך עולה הסבירות שהשברים שנמצאו שייכים למטוס בטיסה MH370 של חברת "מלזיה איירליינס", שנעלם במארס 2014, זמן קצר לאחר שהמריא מקואלה לומפור לבייג'ין.

עצם בגודל שני מטרים נמצא על ידי בני אדם שניקו את החוף בסנט אנדרה, בצדו המזרחי של האי הצרפתי באוקיינוס ההודי. חוקרים נוספים נמצאים כעת בדרכם לאי כדי לקבוע אם השברים שייכים למטוס המלזי האבוד. הצוות כולל מומחים ממחלקת התעופה האזרחית של מלזיה וחברת התעופה מלזיה איירליינס, שאליהם צפויים להצטרף נציגים מחברת בואינג.

הרשויות בצרפת הודיעו כי השברים שנמצאו עשויים להיות שייכים לבואניג 777, אך עדיין לא ניתן לאשר כי הם שייכים למטוס המלזי. ראש ממשלת מלזיה הוסיף כי השברים יישלחו לבדיקה נוספת בצרפת. סגן שר התחבורה של מלזיה, עבדול עזיז קאפראווי, אמר כי "אנו מצפים להשלים את הזיהוי בתוך יומיים". זיהוי השברים כשייכים למטוס מדגם בואינג 777 מעלה באופן ניכר את הסיכוי לכך שמקורם במטוס המלזי, שכן המטוס האבוד הוא היחיד בעולם מדגם זה אשר מקומו אינו ידוע.

ממשלת אוסטרליה, שמובילה את החיפושים אחר המטוס, הודיעה כי "במקרה שהשברים על ראוניון יזוהו כשייכים לטיסה MH370, זה יעלה בקנה אחד עם ניתוח המצביע על כך שהמטוס נמצא בחלקו הדרומי של האוקיינוס ההודי".

"עדיין מוקדם לומר אם השברים שנמצאו באזור סנט אנדרה שייכים למטוס המלזי. מצאנו ככל הנראה את אחד המדפים והוא נלקח לבדיקה", אמר כריסטיאן רטורנה, המשרת במטה חיל האוויר הצרפתי בראוניון.

טיסה MH370 נעלמה ממסכי המכ"מ כשהיתה בדרכה לסין, בעת שהיו במטוס 227 נוסעים ו-12 אנשי צוות. החיפושים אחרי המטוס לא הולידו דבר והתעלומה סביבו, כמו גם חרושת השמועות, רק התעצמה בחודשים שחלפו. בחודשים האחרונים התמקדו החיפושים בחלקו המזרחי של האוקיינוס ההודי, אלפי קילומטרים ממזרח לראוניון. המרחק העצום אינו סותר את האפשרות שהשברים שנמצאו שייכים למטוס האבוד, שכן באוקיינוס ההודי, כמו בכל האוקיינוסים בעולם, קיימים זרמים תת-מימיים הנעים בצורה מעגלית (בניגוד לכיוון השעון), וייתכן שאלה סחפו את השברים למרחק רב. 

דיווח סי-אן-אן על מציאת שברי המטוס בראוניון

במארס האחרון אמר ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט, כי ביום השנה הראשון לאסון "אינו יכול להבטיח" שמשימת החיפוש - שעלתה עד כה 93 מיליון דולר וממומנת על ידי אוסטרליה ומלזיה - "תימשך לעד". שר התחבורה של מלזיה, ליאו טיונג לאיי, אמר באותו יום כי הוא משוכנע שהתעלומה תיפתר בסופו של דבר. השר ציין כי משימת החיפוש מוטלת כעת בעיקר על ספינות שסורקות "שטח בעדיפות עליונה" בגודל 60 אלף קמ"ר, וכי עד כה השלימו הצוותים את החיפושים בכשליש מהשטח.

המטוס בטיסה 370 של מלזיה איירליינס המריא מנמל התעופה הבינלאומי בקואלה לומפור ב-8 במארס 2014 בשעה 00:41 (שעון מקומי). הוא היה אמור לנחות בבייג'ין ב-06:30, אך פחות משעה לאחר ההמראה אבד הקשר עם המטוס מבלי שהטייסים הודיעו על בעיה או שלחו אותות מצוקה. בשעה 01:07 שלח המטוס את אות תקשורת המחשבים האחרון שלו ו-12 דקות לאחר מכן התנהלה התקשורת האחרונה בין הקברניט לבקרת הטיסה במלזיה. "הכל בסדר, לילה טוב", אמר הטייס.

בשלב זה נכנס המטוס למרחב האווירי של וייטנאם וטס בשמי ים דרום סין. ב-01:21 הודיעה רשות התעופה האזרחית של וייטנאם כי טיסה 370 לא דיווחה על מצבה, כמתוכנן, למרכז הבקרה בהו צ'י מין. ב-02:15 איתר מכ"ם מלזי את המטוס מדרום לאי פוקט, במצר מלאקה, מערבית למקום שבו היה אמור להימצא. אותו מכ"ם הבחין לאחר מכן כי המטוס נע צפונה לעבר ים אנדמן ואיבד עמו קשר.

החל מ-02:28 קיבל לוויין שחג מעל האוקיינוס ההודי מידע על טיסה 370 בעקבות שבע "לחיצות יד" אוטומטיות בין המטוס לתחנת בקרה קרקעית. "לחיצות היד" נמשכו עד לשעה 08:11. ממידע זה, שהתפרסם שבוע לאחר ההיעלמות, עולה כי המטוס טס באחד משני נתיבי תעופה: אחד נמתח צפונה בין תאילנד לקזחסטאן, והשני נמתח דרומה בין אינדונזיה לדרום האוקיינוס ההודי. ב-08:19 התרחשה ככל הנראה "לחיצת יד חלקית" בין המטוס לתחנת בקרה קרקעית. ב-09:15 היתה אמורה להתרחש "לחיצת היד" הבאה, אולם בשלב זה המטוס כבר לא הגיב.

מסלולו המקורי של המטוס היה אמור לקחת אותו צפון-מזרחית למלזיה, לעבר קמבודיה ווייטנאם, ולכן החיפושים הראשונים התמקדו בים דרום סין. אלא שחשיפת הקשר עם המכ"ם הצבאי גילתה מאוחר יותר כי המטוס שינה כיוון וטס מערבה, ולכן עברו החיפושים לאוקיינוס ההודי. החיפושים הורחבו לשטח עצום של קרוב לשמונה מיליון קמ"ר, מקזחסטאן בצפון ועד לאיים הנידחים של האוקיינוס ההודי בדרום.

צוות טיסה 370 מנה 12 אנשי צוות, כולם מלזים, ובראשם הקברניט זהרי אחמד שאה וטייס המשנה פאריק עבד אל-חמיד. משטרת מלזיה ערכה חיפוש בבתיהם וסימולטור שנמצא בביתו של שאה נלקח לבדיקה מדוקדקת. מבין 227 הנוסעים, 153 הם סינים, 38 מלזים והיתר הם אזרחי איראן, ארה"ב, קנדה, אינדונזיה, אוסטרליה, הודו, צרפת, ניו זילנד, אוקראינה, רוסיה, טייוואן והולנד.

מלבד טיסה MH370 שנעלמה, תועדו עד כה שלושה אירועים שבהם התרסקו מטוסים מדגם 777. ב–7 ביולי 2014, מטוס בטיסה 17 של מלזיה איירליינס שיצא מאסמטרדם לקואלה למפור התרסק בשטח אוקראינה. כל 283 הנוסעים ו–15 חברי הצוות נהרגו. שירותי המודיעין של ארה"ב דיווחו כי המטוס הופל בירי טיל נגד מטוסים. כשנה לפני כן, ב-6 ביולי 2013, היתה טיסה 214 של חברת אסיאנה איירליינס בדרכה מסיאול, דרום קוריאה, לנמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו. במרחק קצר ממסלול הנחיתה פגע חלקו האחורי של המטוס בשובר גלים. זנב המטוס נשבר והמטוס עלה באש לאחר שנעצר על מסלול הנחיתה. כמעט כל 291 הנוסעים ו–16 חברי הצוות הצליחו להימלט מהמטוס הבוער. 3 נערות מסין נהרגו בתאונה.

אירוע נוסף התרחש ב–17 בינואר 2008, כשאחד ממנועי המטוס בטיסה 38 של חברת בריטיש איירווייז, שהתכונן לנחות בנמל התעופה הית'רו בלונדון, הפסיק להגיב לפקודות הטייס. המטוס החל לאבד גובה ופגע בקרקע כ–330 מטר לפני מסלול הנחיתה. המטוס החליק על הקרקע וציוד הנחיתה שלו נהרס. איש לא נהרג מבין 16 חברי צוות ו–136 נוסעים, אך אחד הנוסעים נפצע קשה. זו היתה התאונה החמורה הראשונה של מטוס מדגם בואינג 777 מאז החלה החברה להפעיל טיסות מסחריות של דגם זה ב–1995.   

אי־אף־פי


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו