אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

מדענים: "החיים המפותחים" החלו מיליארד שנה מוקדם מכפי שנהוג לחשוב

מדענים בסין טוענים כי מצאו מאובנים המוכיחים כי איקריוטים רב תאיים התקיימו על פני כדור הארץ לפני 1.56 מיליארד שנה. פרסום הממצאים מעורר מחלוקת בקהילה המדעית

התמונה מציגה מבנה אורגני בצורה לא מוגדרת, המורכ מחלקים קטנים המשיקים זה לזה
MAOYAN ZHU/אי־אף־פי

חוקרים שטענו כי "חיים מפותחים" (Complex Lifeׂ) התפתחו על פני כדור הארץ מיליארד שנה מוקדם מכפי שנהוג היה לחשוב, עוררו מיד מחלוקת בקרב הקהילה המדעית. החוקרים, במאמר שפורסם בכתב העת "נייצ'ר קומיוניקיישנס" (Nature Communications), טוענים כי הם חשפו מאובנים המראים כי החיים המפותחים על פני כדור הארץ החלו לפני יותר ממיליארד וחצי שנה.

לאחר שיצאו מהמרק הקדום (Primordial Soupׂׂ) נשארו החיים פרימיטביים וחד תאיים במשך מיליארדי שנים, על אף שחלק מאותם תאים התאספו לבסוף כמו שיבוטים במושבות. מדענים מכנים את החלק המאוחר יותר של התקופה הזו כ"מיליארד המשעמם" משום שנראה כי האבולוציה נתקעה בפרק זמן זה. עם זאת בשלב כלשהו התרחשה קפיצה לעבר אורגניזמים מפותחים, רב תאיים. מעבר זה הוביל בהדרגה להתפתחות כל הצמחים והחיות שקודם לכן לא היו קיימים, ויש מדענים הטוענים כי קפיצה זו שנייה בחשיבותה רק להופעת החיים עצמם.

עץ החיים

השאלה מתי בדיוק הופיעו איקריוטים ׁׁ(Eukaryotesׂ) רב תאיים – אורגניזמים שבהם תאים שונים מכילים כל אחד תא גרעין מוקף ממברנה עם מטען גנטי, עוררה ויכוחים סוערים בקהילה המדעית במשך עשורים. "הגילוי שלנו דוחף את הופעת איקריוטים רב תאיים מקרוסקופיים ׁ(Macroscopic) מיליארד שנה אחורה בהשוואה למחקרים קודמים", אמר מאויאן ז'או, פרופסור במכון נאנג'ין לגיאולוגיה ופלאונטולוגיה.

המאובנים שאליהם מתייחסים החוקרים התגלו באזור יאנשאן במחוז הביי שבסין. ז'או ועמיתיו אמרו כי הם מצאו 167 מאובנים מדידים. בשליש מהם הבחינו החוקרים באחת מארבע צורות מוכרות – עובדה המצביעה על חיים מפותחים. המאובן הגדול ביותר היה בגודל 30 סנטימטר על שמונה. כשמתייחסים אליהם כקבוצה, מאובנים אלו הם "ראיה משכנעת לאבולוציה מוקדמת של אורגניזמים גדולים מספיק כדי להיראות בעין לא מזוינת", אמר ז'או, "זה מחדש לחלוטין את הידע הקיים על ההיסטוריה המוקדמת של החיים". בעבר, איקריוטים בגודל דומה לא תוארכו ללפני יותר מ–600 מיליון שנה, כשמספר גדול של יצורים רב תאיים בעלי גוף רך איכלסו את האוקיינוסים.

פיל דונהיו, פרופסור לפלאונטולוגיה באוניברסיטת בריסול, כינה את התגלית "עניין גדול". "הם לא האיקריוטים העתיקים ביותר, אך הם ללא ספק האיקריוטים הרב תאיים העתיקים ביותר", הסביר. משמעות עצם קיומם לפני 1.56 מיליארד שנה היא ש"רמות החמצן היו מספיק גבוהות כדי לאפשר לאורגניזימים בגודל כזה להתקיים", הסביר דונהיו.

עם זאת, מדענים אחרים הביעו ספקות. "אין כאן דבר המעיד על כך שהממצאים הם איקריוטים, בניגוד לבקטריות", אמר ג'ונתן אנטקליף, חוקר בכיר במחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת אוקספורד. בקטריות הן על פי הגדרתן חד תאיות ואין להן תא גרעין מובחן המכיל מידע גנטי. אנטקליף אמרי כי יכול להיות כי המאובנים הם סוג קולוניה של בקטריה חד תאית, ולא אורגניזם מפותח אחד.

אל הידיעה בגרדיאן