טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סין דוחפת את העולם לפיתוח מכוניות חשמליות

בעזרת הון ממשלתי עצום ושאיפה לשלוט בטכנולוגיה של הדור הבא, שואפת בייג'ין לשלוט בטכנולוגיה ולאלץ יצרניות גדולות, מדטרויט ועד יוקוהמה, להעביר מפעלים לסין

תגובות
עמדת הטענה בבייג'ין, בשבוע שעבר
GILLES SABRIE / NYT

יש סיבה טובה מאחורי המאמצים המוגברים של יצרני המכונית בעולם לפתח כלי רכב חשמליים — סין. בעזרת הון ממשלתי עצום ושאיפה לשלוט בטכנולוגיה של הדור הבא, הפכה סין לתומכת העיקרית בפיתוח מכוניות חשמליות. הדבר מאלץ יצרני רכב מדטרויט ועד יוקוהמה, מסיאול ועד שטוטגרט, לנסות לעמוד בקצב השינוי והפיתוח, ולא, ייוותרו הרחק מאחור בשוק הגדול ביותר לכלי רכב בעולם.

בייג'ין כבר הכריזה על שאיפתה ש–20% מהמכוניות שיימכרו בסין עד 2025 יופעלו באנרגיה אלטרנטיבית. בחודש שעבר פירסמה תקנות חדשות, שיחייבו את יצרני המכוניות למכור במדינה יותר מכוניות כאלה, אם ברצונן להמשיך ולמכור מכוניות רגילות. גורם בשלטון הסיני אמר באחרונה שהמדינה תפסיק בסופו של דבר להתיר מכירת מכוניות המופעלות על ידי מנועי בעירה פנימית.

"אנו מצויים בפרשת דרכים בכל הנוגע לפיתוח תעשיית המכוניות בסין, וזאת גם בראייה גלובלית", אמר יורגן שטאקמן, מנהל שיווק ומכירות בפולקסוואגן, בביקור שערך באחרונה בשנחאי.

אין זה השינוי העמוק הראשון שסין מובילה בתעשייה. היא הובילה שינויים בתחומי ביגוד, ייצור פלדה, אפילו תחרה — וזאת בעזרת תמיכה ממשלתית וכוח אדם זול. באחרונה הניעה שינוי בחברות אנרגיה ירוקה דוגמת אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח. אבל שינוי למכוניות חשמליות יהיה בקנה מידה שונה לגמרי. אם סין תצליח יהיו אלה קובעי המדיניות בבייג'ין שיובילו מהפך בתעשיית המכוניות.

מספר המכוניות החשמליות שנמכרו או צפויות להימכר, באלפים:

	סין	שאר העולם
2015	184	102
2016	207	237
2017	295	287
2018	407	570
2019	814	602

סין חשה שאין לה ברירה אלא להמשיך לקדם את התהליך. כלי רכב חשמליים מתאימים בדיוק לתוכניתה להפוך למובילה עולמית בטכנולוגיות עתידנית דוגמת אינטליגנציה מלאכותית. בנוסף, היא חוששת מעתיד שחור שבו עריה הגדולות יישארו תחת מעטה של ערפיח כבד, והיא תהיה תלויה במדינות זרות בכל הנוגע לאספקת נפט.

כבר עכשיו סין היא היצרנית והמשווקת הגדולה ביותר של מכוניות חשמליות. סינים צפויים לרכוש כמעט 300 אלף כלי רכב כאלה השנה. המספר גדול פי שלושה ממספר המכוניות החשמליות שצפויות להימכר בארה"ב ויותר ממספר כלי הרכב החשמליים שיימכר בשאר העולם.

לסין יש חלק גדול בשוק העולמי. נמכרים בה יותר מכוניות ממותג ג'נרל מוטורס מאשר בשוק האמריקאי. היא גם השוק השני בגודלו של טסלה, היצרנית האמריקאית (הקטנה עדיין) של מכוניות חשמליות, וזאת למרות העובדה, שהמסים המוטלים בסין על מכוניות מיובאות גבוהים פי עשרה מהמסים בארה"ב. בכירים בטסלה מסרו שהם שוקלים לפתוח בית חרושת בסין.

לפני שבוע פרסמו ג'נרל מוטורס ופורד תוכניות להוסיף 33 דגמים חשמליים למבחר שהן מייצרות. יצרניות עולמיות דוגמת ג'נרל מוטורס ופולקסווגן מעבירות חלק גדול מפעילות המחקר הפיתוח וייצור המכוניות החשמליות לסין. סין, מצדה, מפעילה עליהם לחץ לשתף חבריות סיניות בטכנולוגיות שלהן.

מאחורי הקלעים מגייסת סין מהנדסי חשמל, מהטובים בעולם, וזאת אפילו בארה"ב עצמה. בסין פועל מספר גדול של חברות קטנות יותר, המתמחות בייצור חלקים לתעשיית המכוניות החשמליות. כל זאת, בתקופה שמתחילה להסתמן תחרות בין כלי הרכב החשמליים לכלי הרכב בעלי מנועי בנזין ודיזל, בביצועים וגם בעלות.

יותר ויותר מכוניות חשמליות נראות ברחובות בייג'ין, שנחאי ושנז'ן. במדינה יש נהגים שמעולם לא נהגו במכוניות אחרות. "אני לא מתכנן לקנות מכונית בנזין, משום ששמעתי שבקרוב אסור יהיה למכור אותן כאן", אומר שיונג ג'יאנגהואי, עורך דין משנחאי, שרכש שתי מכוניות מתוצרת היצרנית הסינית Chery. הוא שבע רצון מהעובדה שעלות התפעול של המכונית היא חמישית מעלות הבנזין, וזאת למרות מחירה המעט גבוה יותר של המכונית החשמלית. "לדעתי, העתיד שייך למכוניות החשמליות", קבע.

אולם היכולת של סין לשלוט בשוק המתפתח אינה מובטחת, והיא עדיין לא ייצרה דגם אחד שהפך פופולארי מחוץ לתחומה. אפילו בסין עצמה רבים מעדיפים כלי רכב של פורד, שברולט, בייחוד דגמים שיצאו בשיתוף פעולה עם סין.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות