שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

התעלומה נמשכת: חוקרים מעריכים שהמטוס המלזי נחטף, אבל לא יודעים מי חטף אותו

צוות נוסף שחקר את היעלמות טיסה 370 ב-2014 קבע שמטוס "מלזיה איירליינס" הוסט בכוונה ממסלולו, אך לא יודע מי עשה זאת. כשלים נמצאו בעבודת בקרי התעופה בקואלה לומפור

לוגו אי-פי
אי-פי
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
המטוס המלזי שנעלם בנמל התעופה שארל דה גול בפריז ב-2011
המטוס המלזי שנעלם בנמל התעופה שארל דה גול בפריז ב-2011צילום: AP
לוגו אי-פי
אי-פי

דו"ח שפרסם היום (שני) צוות חקירה בינלאומי קבע שמטוס "מלזיה איירליינס" שנעלם לפני יותר מארבע שנים ככל הנראה נחטף. בכך מאמצים מחברי הדו"ח את טענת מלזיה שטיסה 370 של "מלזיה איירליינס" הוסטה בכוונה ממסלולה וטסה יותר משבע שעות לאחר שמערכת התקשורת שלה נותקה.

בדו"ח נמתחה ביקורת על תפקודה של הממשלה המלזית במהלך משבר היעלמות המטוס במארס 2014 והועלתה האפשרות של "התערבות של גורם שלישי" בהיעלמות המטוס ובהתרסקותו הסופית.

צוות מלזי מחפש אחר המטוס במצר מלאקה, במארס 2014
צוות מלזי מחפש אחר המטוס במצר מלאקה, במארס 2014צילום: Rob Griffith/אי־פי

הדו"ח שפורסם היום נכתב על ידי צוות בן 19 חברים. ראש הצוות, קוק צ'ון, מסר שלא ניתן לקבוע את סיבת התרסקות המטוס עד ששתי הקופסאות השחורות של המטוס לא יימצאו. הוא אמר גם שלא נמצאו שום ראיות להתנהגות חריגה או למתח בקרב שני הטייסים שעשויה היתה להוביל את החוקרים למסקנה שהם חטפו את המטוס. משטרת מלזיה ניקתה מחשד את כל 227 נוסעי המטוס, שאף אחד מהם לא עבר הכשרה בהטסת מטוס. "איננו חושבים שזה היה אירוע שבוצע על ידי הטייס", אמר קוק בתדריך שהעביר לתקשורת.

"אנחנו לא יכולים לפסול התערבות חיצונית לא חוקית של צד שלישי", הוא אמר בהתייחסו לאפשרות שאדם החזיק את שני הטייסים כבני ערובה. אולם לדבריו, שום ארגון לא טען שחטף את המטוס ואף אחד לא הציב דרישות לתשלום דמי כופר – דבר שרק מוסיף מסתורין לפרשה. לפי ראש צוות החקירה, משטרת מלזיה צריכה לחקור זאת.

צוות החקירה העצמאי מצא כשלים בעבודת הבקרה האווירית בנמל התעופה בקואלה לומפור, שממנה יצאה טיסה 370 לכיוון בייג'ין. בדו"ח נכתב שבקרי התעופה המלזים לא התייחסו מיד להיעלמות המטוס כמצב חירום, לא עקבו ברציפות אחרי המכ"ם, התבססו יותר מדי על מידע מחברת התעופה "מלזיה איירליינס" ולא יצרו קשר עם הצבא המקומי לקבלת עזרה.

טיסה 370, שנשאה 239 נוסעים ואנשי צוות, נעלמה ב-8 במארס 2014 ועל פי ההערכות התרסקה בחלק מבודד של האוקיאנוס ההודי. מחברי דו"ח החקירה קבעו שאין די מידע כדי לקבוע אם המטוס התפרק באוויר או במהלך פגיעתו במי האוקיאנוס.

לוח שעליו נכתבו הודעות תמיכה ותפילות לשלומם של נוסעי המטוס הנעדר בקואלה לומפור, במארס 2014
לוח שעליו נכתבו הודעות תמיכה ותפילות לשלומם של נוסעי המטוס הנעדר בקואלה לומפור, במארס 2014צילום: Damir Sagolj/רויטרס

מאז היעלמות המטוס המלזי נסחפו חלקים שונים שלו לחופים באפריקה ובאיים לחופי האוקיאנוס ההודי. עם זאת, חיפושים מאומצים שבוצעו על ידי צוותים מטעם ממשלות אוסטרליה, מלזיה וסין לא הצליחו למצוא את הנקודה המדויקת שבה התרסקה טיסה 370. בחיפוש שביצעה חברה אמריקאית פרטית והסתיים בחודש מאי התוצאה היתה דומה – לא נמצאו סימנים למטוס האבוד.

קרובי משפחה של הנוסעים שהיו על המטוס המלזי השתתפו בתדריך שבו נמסרו ממצאי הדו"ח, והביעו את תסכולם ממה שהם הגדירו כפערים רבים בחקירה ושאלות שנותרו ללא מענה. "אין שום דבר חדש, אבל הדו"ח מדגיש את הכשלים של כמה סוכנויות ממשלתיות" שלא מילאו את הנהלים וההנחיות, אמרה גרייס ניית'אן, שאמה היתה על המטוס. לדבריה, חקירת ההיבט הבטיחותי היתה מוגבלת מדי והתבססה יותר מדי על מידע שהועבר לחוקרים על ידי גורמים אחרים במקום שהם עצמם יחקרו אותו.

סקינאב שאה, אחותו של קברניט הטיסה זהרי אחמד שאה, אמרה שהוקל לה ושהיא "שמחה מאוד" שאחיה נוקה שוב מאשמה. "אבל עדיין, זה לא יכול להיגמר כאן. הם חייבים להמשיך בחיפושים עד שימצאו את המטוס", היא אמרה.

גורמי ממשל במלזיה אמרו שדו"ח החקירה שפורסם היום איננו דו"ח שמסכם את כל הפרשה משום שהמטוס עצמו עדיין לא נמצא. ממשלת מלזיה כבר מסרה שהיא מוכנה לפתוח שוב בחיפושים אחר טיסה 370 אם יימצאו ראיות מהימנות למיקומו של המטוס.

בקרב הציבור המלזי עדיין מדברים על תיאוריית "הטייס המרושע", אף שרשויות המדינה מסרו שאין כל הוכחה לכך שהטייס הראשי או טייס המשנה שלו, פאריק עבד אל-חמיד, ביצעו עוול כלשהו. ראש צוות החקירה אמר ש"זהו טבע האדם" להעלות תיאוריות קונספירציה, אבל הוסיף שצוותו מתבסס על עובדות.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ